Iran Newspaper

زندگی در 2 متر جا، کار در ناکجا

شرکتهای کاریابی در ترکیه شما را به کجا میبرند؟

- مریم طالشی

یونس از شکم نهنگ گریخته. جانش را برداشــــت­ه و برگشته. مثل غریقی که نجــــات یافته اما هنوز شــــوری و تلخی آب را در جانش مزه مزه میکند.

سالهای کار در عسلویه، صورتش را آفتاب ســــوخته کرده. تارهای سفید البهالی موهای انبوه مشکی به چشم میآید. 34 ساله است، اهل فسا. حاال مدتی اســــت تهــــران زندگــــی میکند. خیال دارد دوباره برای کار به عسلویه برگــــردد. عطــــای کار در ترکیــــه را بــــه لقایش بخشیده.

ســــیگار بهمــــن را از جیبش بیرون مــــیآورد، قبــــل از اینکــــه آتــــش کند، میپرسد: «اشــــکالی نداره که؟» سرم را تــــکان میدهــــم. دود، تصویــــرش را محــــو میکنــــد. یونــــس یکــــی از همانهایی است که با تبلیغات پرآب و تــــاب شــــرکتها­ی کاریابــــ­ی، راهــــی ترکیه شده.

تخصصــــش جوشــــکار­ی اســــت. ســــابقها­ش در ایــــن کار باالســــت. 10 ســــال عســــلویه کار میکــــرده، قبلش هم در شــــیراز. میگویــــد نمیخواهد اسم مســــتعار بنویســــی­د، اسم خودم را بیاوریــــ­د؛ یونس مشــــیری: «من هم مثل خیلیهــــا­ی دیگر فریب خوردم. تــــوی تبلیغــــا­ت خیلی خــــوب پرزنت میکننــــد. انــــگار آدم را روانشناســ­ــی میکننــــد. جــــوری حــــرف میزنند که خیــــال میکنــــی دیگــــر بهتــــر از ایــــن نمیشــــود. میگویند خودمان ترتیب رفتنتــــا­ن را میدهیــــم و بــــه کارفرما معرفیتــــ­ان میکنیم. مدرک خاصی ازت نمیخواهند.

میگوینــــ­د اگــــر تخصــــص داشــــته باشــــی، کافی اســــت. بیشــــتر جوشکار و مبلــــکار میخواهنـــ­ـد، خیــــاط هــــم همینطور. منتها جوشــــکار بیشــــتر از همه مورد نیاز است. شرکت پاسپورت را میگیــــرد تــــا بلیت تهیــــه کنند. پول بلیــــت و باقــــی هزینههــــ­ا البتــــه پــــای خودمان اســــت. شــــرکت یک میلیون تومــــان کمیســــیو­ن هــــم از متقاضیان دریافت میکنــــد. البته ایــــن کمترین کمیســــیو­نی اســــت که میگیرند. تا 2 میلیــــون تومــــان هــــم شــــنیدها­م که از متقاضیــــ­ان میگیرند. مــــن مدارک و پــــول کمیســــیو­ن را دادم و بهم گفتند خبــــرت میکنیم. البته اینکه میگویم شرکت، یک اتاق 4 متری در یک دفتر بازرگانی بود. بعد از چند وقت تماس گرفتند و گفتند فالن روز حرکت است.

من به همراه چند نفر دیگر بودم. آنها هم شــــرایط من را داشــــتند. اول گفتند یــــک نفر در فــــرودگا­ه آتاتورک اســــتانب­ول میآیــــد دنبالتــــ­ان. بعــــد گفتند خودتان با تاکسی بروید میدان ســــاعت، آنجا دنبالتــــ­ان میآیند. ما همین کار را کردیم، از فرودگاه رفتیم میدان ســــاعت. فکر میکردم کســــی دنبالمــــ­ان میآیــــد که کارکشــــت­ه و به چــــم و خم کار وارد اســــت امــــا او هم یکی مثــــل خودمان بود کــــه دو هفته زودتر از مــــا به اســــتانب­ول رفته بود. او مــــا را از آنجا به خوابگاه برد. شــــرکت در تهــــران به ما گفته بــــود تا زمانی که ســــر کار برویــــم، هزینــــه اقامتمان با آنها خواهد بود. البته خورد و خوراک پــــای خودمــــان اســــت. خوابــــگا­ه یک اتــــاق 3 در 6 بــــود برای 9 نفــــر. یعنی 2 متــــر برای هر نفر. شــــرایطش آنقدر افتضاح بــــود که دلت نمیخواســـ­ـت پا داخلش بگــــذاری اما دیگر چارهای نداشــــتی­م. فردا همراه یــــک نفر برای معرفــــی به کارفرما رفتم جوشــــکار­ی اســــکلت ســــاختما­ن. کارفرمــــ­ا ترکی حــــرف مــــیزد. میگفــــت مــــن 6 ماه پیش نیرو میخواســــ­تم. نفِر شــــرکت فکر میکرد من ترکی بلد نیســــتم، به روی خودم نیــــاورد­م. فردایش دوباره به کارگاه دیگری رفتیم؛ آنجا هم نیرو نمیخواســـ­ـتند و دوباره همان جریان تکرار شد.

آدم شــــرکت گفــــت تــــو تخصص الزم را نداشــــتی و جایــــی بــــرای کار قبولــــت نمیکننــــ­د. از فــــردا باید پول پانســــیو­ن را بدهی و خــــودت فکر کار باشــــی، یــــا آن کاری را بکنــــی کــــه مــــا برایت پیدا میکنیــــم. اعتراض کردم و گفتــــم تخصــــص مــــن جوشــــکار­ی اســــت. در ضمن مــــن ترکــــی متوجه میشــــوم و فهمیــــدم کارفرماهای­ــــی که پیششــــان میرفتیم اصــــالً کارگر نمیخواســـ­ـتند. همین باعث شــــد که عذرم را بخواهند. چند روز آواره بودم تا از طریق یک آشنا، کاری پیدا کردم؛ یک کارگاه ساختمانی. تازه چون آشنا معرفــــی کرده بــــود با ماهــــی 2 هزار و 300 لیر مشــــغول شــــدم که نسبت به بقیه کارگران خارجــــی، حقوق باالیی میگرفتــــ­م در حالــــی کــــه کارگر ترک، بابــــت همان کار 6 هزار لیر میگرفت. مــــن در عســــلویه بیشــــتر از اینهــــا میگرفتم اما به خاطر شــــرایط خودم دوســــت داشــــتم از ایران دور باشم. با چند نفــــر اتاق اجاره کــــرده بودم و دو ماه کار کــــردم. یکی از روزهــــا کارفرما گفت همین امشــــب بایــــد بروید. کار مــــا بــــه هرحــــال غیرقانونــ­ــی و بدون مجــــوز بــــود. از آنجا هم آواره شــــدم. نمیخواستم دست خالی پیش زن و بچهام برگردم. ســــرتان را درد نیاورم، حتی با وعــــده کار، نزدیک بود در دام گروههــــا­ی خالفــــکا­ر بیفتم. یــــک بار حتی تا پــــای مرگ رفتم. آنجا داعش هــــم خیلــــی راحــــت روی کارگرهــــ­ای خارجی حســــاب باز میکند و برایشان تبلیغ میکند.»

یونس حاال بــــه ایران برگشــــته. به قــــول خــــودش انــــدک اندوختــــ­هاش را هــــم بابــــت هزینههــــ­ای زندگــــی در استانبول از دست داده و کالهش هم که آن طرفها بیفتــــد، دیگر نمیرود برش دارد.

سلیمان، 25 ســــاله ترکمن است. او هــــم تجربــــه کار در ترکیــــه را دارد. میگوید: «شــــرکت بــــرای اینکه خیال متقاضــــی را بابــــت کار راحــــت کنــــد، کانال تلگرامی درســــت کــــرده و فیلم کســــانی را که بــــرای کار رفتهاند، آنجا میگذارد. کســــانی که راضی هستند و دیگران را دعوت میکنند برای کار به ترکیه بروند. من کارگاه مبلسازی کار کرده بــــودم. گفتند مبلکار آنجا خیلی مــــورد نیاز اســــت. یک میلیــــون و نیم کمیســــیو­ن دادم و به استانبول رفتم. آنجــــا گفتند اگر ترکی بلدی، میتوانی راحت با کارفرما کار کنی. من مشــــکل زیادی نداشــــتم. برای کار مبلســــاز­ی قبولــــم نکردند البته گفتنــــد مهارتت کــــم اســــت و بــــه درد مــــا نمیخورد. گفتند باید کار دیگری بکنی. به کارگاه تولید پوشــــاک معرفیام کردند. آنجا کارم ایــــن بــــود که لباسهــــا را تا بزنم یــــا لباسهایـــ­ـی کــــه زدهدار اســــت، از لباسهــــا­ی دیگر جدا کنــــم. چند نفر دیگــــر ایرانــــی هم آنجــــا بودنــــد. آنها خیلــــی پیشــــرفت کرده بودنــــد و روی شــــلوار جین، زاپ میزدند و سنگشور میانداختند. بابت کارم در آن کارگاه، از هفــــت صبــــح تا هفت و نیم شــــب، ماهی هــــزار لیر دســــتمزد میگرفتم. کرایه اتــــاق و خورد و خــــوراک هم که از آن کــــم میشــــد، در واقــــع چیــــزی نمیماند. تــــازه با ترس و لرز هم باید گذران میکردیم.

ترکیه که ویزای کار به ما نداده بود. اگــــر یک بــــار آدم را بگیرنــــد، دیپورت میکننــــد و دیگر اجازه ســــفر به ترکیه را نمیدهنــــ­د. نهایتــــاً 3 مــــاه ماندم و کار کــــردم. در هر کارگاه مدت کوتاهی میمانــــد­م چون اگــــر بفهمند کارفرما کارگــــر خارجــــی را بــــدون مجــــوز بــــه کار گرفتــــه، 30 هــــزار لیــــر جریمهاش میکننــــد.» ســــلیمان حــــاال بــــه ایران برگشــــته اما خیال دارد دوبــــاره برود. یــــک ماه اینجا میمانــــد و بعد دوباره برمیگردد. شــــرایطش آنجا ســــخت اســــت اما اســــتانب­ول را دوســــت دارد، گرچه فرصت زیادی برای تفریح پیدا نمیکند.

بــــازار داغ آمــــوزش زبــــان ترکــــی استانبولی

ســــر کالس کنار هم مینشینند. با هــــم به درس گــــوش میدهند. با هم عبارتها و جملههــــا را تکرار میکنند و تمرینهای حل شــــده را با هم مرور میکنند. اشــــکاال­ت هــــم را میگیرند و سؤاالتشان را از اســــتاد میپرسند. زندگــــی اما بــــرای هر کدامشــــا­ن یک جــــور اســــت. یکــــی دلــــش میخواهد ســــریاله­ای ترکی را پیــــش از آنکه در شــــبکه فارســــی زبان آنــــور آبی پخش میکنند، بــــا زبان اصلــــی ببیند. یکی دنبــــال این اســــت که هرجور شــــده با یک ســــلبریت­ی ترک ســــر دوســــتی باز کند و شــــاید اگر قســــمت شــــد، پایش بــــه ســــرزمین رؤیاهایـــ­ـش باز شــــود و ســــتاره احتمالی ســــریالی شــــود. یکی میخواهد زبان ترکی اســــتانب­ولیاش قوی شــــود تا در ســــفرهای متعددش بــــرای خریــــد جنــــس، دچار مشــــکل نشــــود؛ آخر ترکها زیاد انگلیسی بلد نیستند.

برای محمد اما همهاش یک چیز اســــت؛ ترکی یاد بگیرد تــــا برود ترکیه کار کند. 28 ساله اســــت، میانه اندام. لیسانس حســــابدا­ری دارد. بوتیکدار اســــت. میگوید: «اینجــــا کارم خیلی کساد شــــده. از وقتی که پای برندهای ترک به ایران باز شــــد، مشــــتریه­ای ما به شــــکل قابلتوجهی ریزش کرد. دوســــتم استانبول اســــت، میخواهم سرمایهام را جمع کنم و بروم آنجا کار پوشــــاک کنم. کسی را هم پیدا کردهام که یک جورهایی با هم شراکت کنیم؛ ترک اســــت. میخواهم زبانم را قوی کنــــم که بــــه مشــــکلی برنخــــور­م. من خودم یک شــــاگرد در مغازه داشــــتم که رفــــت ترکیــــه بــــرای کار. آنجــــا کار بستهبندی پوشاک میکند. در بخش نســــاجی کار زیاد اســــت. البته کسانی که به عنــــوان کارگــــر ســــاده میروند، وضعشــــان فرق دارد اما اگر ســــرمایه ببری و کاری راه بیندازی، اتفاقاً خیلی هم اســــتقبا­ل میکنند.» محمد خیال دارد قانونی بــــرای کار برود. میگوید: «میدانم که خیلیهــــا همین طوری میروند و مجوز کار در آنجا را ندارند. مــــن تــــالش میکنــــم هرطــــور شــــده قانونــــی بروم. صبــــر میکنم تــــا کارم درســــت شــــود. فعالً یک ســــر میروم و شــــرایط را میســــنجم تــــا ببینم چه میشود.»

گرفتن مجــــوز کار در ترکیــــهًاما به این راحتیها نیســــت؛ خصوصا برای کارگــــرا­ن. گرچــــه اغلب شــــرکتها­ی کاریابــــ­ی این را بــــه شــــما نمیگویند. بیشترشــــ­ان از طریــــق ســــایت و یــــا کانالهــــ­ای تلگرامــــ­ی بــــه تبلیغــــا­ت میپردازنــ­ــد. بعضــــی وقتهــــا حتی شــــرکتی در کار نیست. افراد خودشان مجــــزا به جذب متقاضیــــ­ان کار اقدام میکننــــد و متقاضیــــ­ان جــــذب شــــده را بــــه شــــرکتها معرفــــی میکننــــد و پورسانتشــ­ــان را میگیرنــــ­د. بــــا یکی از شــــمارهه­ا تماس میگیــــرم، جواب نمیدهد. بالفاصلـــ­ـه پیامک میآید: «لطفــــاً از طریــــق تلگــــرام، ارتبــــاط برقرار کنیــــد.» عکس پروفایلش، یک صفحه زرد با لوگوی ســــاده اســــت که یــــک شــــماره تلفــــن اعتبــــار­ی زیرش به چشــــم میخورد. نمیدانم کســــی کــــه آن طرف خط اســــت، مرد اســــت یا زن. شــــرایط بــــرای اعزام بــــه کار را ســــؤال میکنم و بالفاصله یک لیست کپی شــــده برایم فرســــتاد­ه میشــــود: «خدمــــات ما به نیروهــــا­ی اعزامی به کار: -1 مشــــاوره کار، انتقــــال کارجو به اسکان موقت و محل کار -2 اجازه کار از کارفرمــــ­ا برای 3 ماه اول و مشــــاوره و معرفــــی ضامن جهت اخــــذ ویزای اقامت یکساله. -3 مشاوره در صورتی که دنبال محل جهت اجاره یا شــــغل مناسب هســــتید. -4 ضمانت حقوق دریافتــــ­ی و ضمانت کاری و اجتماعی تا مــــدت زمانی کــــه در کارگاه معرفی شده مشغول به کار هستید.»

همچنین لیســــتی از مشاغل مورد نیــــاز بالفاصلـــ­ـه پشــــت بند پیــــام اول فرستاده میشــــود؛ مشاغلی همچون کارگــــر ســــاختما­نی، جوشــــکار آهن و اســــکلت، نجــــار، مبلســــاز، نگهبان، گارســــون، قالیشــــو، کارت پخش کن، کارگــــر کارواش و کارگر ســــاده اتوکار و بستهبند.

ســــماجت بــــه خــــرج میدهــــم و دوبــــاره تماس میگیــــرم. بعد از چند بار تماس پشت سر هم باالخره کسی تلفن را جواب میدهــــد. انتظار دارم بیحوصله باشــــد امــــا با خوشــــروی­ی جــــواب میدهد. توضیــــح میدهد که پیدا کردن کار برای خانمها ســــختتر اســــت اما اگــــر زوج باشــــید، میتوانید بــــا هــــم در کارگاه خیاطــــی بــــه عنوان چرخکار مشغول شوید یا در رستوران کار کنیــــد. حقوقــــش هــــم بیــــن هزار تــــا هــــزار و 300 لیر اســــت. در ضمن بایــــد نفری هــــزار و 500 لیر هم بابت مشــــاوره پرداخت کنید. اعزامتان هم در سریعترین زمان ممکن است فقط اگر پاســــپور­ت نداریــــد، زودتــــر بروید پلیس 10+ اقدام کنید.

ترکها چه میگویند؟

مــــراد ییلماز، اهل ترکیه و شــــاغل در صنعت پوشــــاک اســــت. ســــؤاالت را از طریق دوســــتی ترک زبــــان برای او میفرســــت­م و مراد این طور پاســــخ میدهد: «در ترکیــــه کارگرهای ایرانی و افغانــــی زیــــادی بــــرای کار میآیند. ســــه ماهه میتوانند کار کنند و بینش فاصلــــه بیندازنـــ­ـد و دوباره مشــــغول شــــوند. افغانســــ­تانیها بیشترشــــ­ان از مــــرز ایران میآیند؛ از ماکــــو و مهاباد. شــــرایط کارشــــان، چه کارگران ایرانی و چــــه افغان اگر خیلی خوب نباشــــد، بــــد هــــم نیســــت. بــــرای کارگــــر حتی اگــــر درآمدش کمی بیشــــتر از کشــــور خودش باشد، باز میارزد. اما قوانین در موردشان ســــختگیر­انه است. برای کسانی که ســــرمایه­گذاری میکنند اما شــــرایط خوب اســــت. خیلیها آمدند اینجا مغــــازه زدنــــد یــــا در تولیدیها ســــرمایه­گذاری کردنــــد و اتفاقاً موفق هم هستند.»

بر اساس اعالم کنســــولگ­ری ترکیه در ایــــران، در جمهــــوری ترکیــــه، بــــر اساس قانون 4817 سه نوع اجازه کار برای خارجیها پیشبینی شده است که عبارتنــــ­د از: اجــــازه کار مــــدتدار، اجــــازه کار نامحدود و اجــــازه کار برای مــــوارد اســــتثنا­یی. بر اســــاس قوانین موجــــود ترکیــــه، خارجیــــا­ن میتوانند از هر یــــک از موارد فوق، به شــــرط به جا آوردن شــــرایط قید شده در قانون بهرهمنــــ­د شــــوند و اجــــازه کار گرفته و در ترکیه مشــــغول به کار شوند. مدت اعتبــــار اجازه کار مدتدار، بر اســــاس قرارداد کار، یک ســــال بوده و برای کار در محل کار مشــــخص و حرفه خاص صــــادر میشــــود. پــــس از اتمــــام یک ســــال، اجازه کار برای همان شــــغل و محل کار، در صــــورت توافق دو طرف (کارفرما و کارگر)، اجازه کار تا 3 ســــال دیگر تمدید میشود.

پــــس از اتمــــام اجازه کار 3 ســــاله، این نوع از مجوز تا 6 ســــال با توافق دو طرف قابــــل تمدید اســــت. همچنین در صورتــــی که یک خارجی حداقل 8 ســــال مداوم در ترکیه اقامت داشــــته و شــــاغل باشــــد، اجازه کار دائم بدون محدودیت جغرافیایی برای او صادر میشود.

نکته اینجاست که براساس قوانین ترکیــــه، اتبــــاع خارجــــی بــــرای گرفتن اجــــازه کار در ترکیــــه، بایــــد از کشــــور متبوعشــــ­ان و یا کشــــور محــــل اقامت دائمیشان به کنســــولگ­ریهای ترکیه در آن کشــــور مراجعه کــــرده و پرونده

تقاضــــای کار را تکمیــــل کننــــد. ایــــن درحالی است که شرکتهای کاریابی که عموماً به جذب کارگر در مشــــاغل مــــورد نظرشــــان اقــــدام میکننــــد، به هیچ عنوان چنین شــــرطی پیش پای متقاضیــــ­ان قرار نمیدهنــــ­د و به آنها وعده میدهند که صرفاً با در دســــت داشــــتن گذرنامــــ­ه و در کمترین زمان ممکن، شرایط کار و اقامتشان را در ترکیه فراهم میکنند.

یــــاد ویدئویی میافتم که در یکی از کانالهــــ­ای کاریابی ترکیه دیدم. پســــر جوانی که با ذوق و شوق حرف میزند

و حیــــن صحبــــت دســــتهای­ش را بــــا هیجــــان تــــکان میدهــــد: «اینجا همه چی رله ست. بیاین بچهها منتظرتون هستیم.» با خودم فکر میکنم همین چنــــد جملــــه چطــــور میتوانــــ­د دل متقاضیــــ­ان را ببرد، آنقــــدر که صابون زندگــــی در خوابگاه کوچــــک و کثیف و کار در شــــرایط نامطمئن را به تنشان بمالند و راهی کشــــور همســــایه شوند. یاد یونس میافتم که گفت نمیتوانم جای چاقویی را که خوردهام، نشــــانت دهــــم این را طــــوری گفت کــــه انگار از دهان نهنگ گریخته باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran