Iran Newspaper

در این استراتژی میتوان برای واحدهای پتروشیمی که محصوالت خود را در بازار داخل با تخفیفهای مدنظر دولت عرضه میکنند، تخفیف بیشتری در نرخ خوراک قائل شد. تخفیف تا ٠٣ درصد در نرخ خوراک واحدهای باالدستی از طریق مزایا و مواهب ارزشمند یادشده جبران شود

-

پروپان در پنج سال گذشـــته حدود ٠٠٥ دالر بـــوده و متوســـط قیمـــت محصـــول عمده حاصـــل از آن یعنی پلیپروپیلن تنی حدود هزارو٠٠٢ تا هزارو٠٠٣ دالر. حدود٦٨ درصد پروپان در واحدهای PDH به پروپیلن تبدیل میشـــود که از آن میتوان انواع محصوالت گرانقیمت خصوصاً پلیپروپیلن تولید کرد. ٤١ درصد باقیمانده نیز غالباً به اتان و بوتان تبدیل میشود که از اتان در واحدهای الفینی اتیلـــن اســـتفاده و از بوتان نیـــز محصوالت ارزشمند تولید میشـــود. مزایای تبدیل گاز پروپان به محصوالت ارزشمند در واحدهای پتروشـــیم­ی نســـبت به صادرات ماده خام پروپانعبار­تانداز:

١- ایجاد ارزش افزوده باال ناشی از تبدیل پروپـــان ٠٠٥ دالری به محصوالت هزارو ٠٠٢ دالری و مزایای آن برای اقتصاد ملی

٢- ایجاد هزاران شـــغل مســـتقیم برای جوانان جویای کار ناشی از احداث واحدهای PDH/PP

٣- ایجـــاد هـــزاران شـــغل در صنایـــع پاییندســـ­تی. از پلیپروپیلـ­ــن در واحدهای

٧-افزایشاعتب­ارکشوردراق­تصادجهانی و دستیابی به مواهب حاصل از آن، از جمله کاهـــش ضریب ریســـک ســـرمایهگ­ذاری در ایران.

٨- ایجاد مصرفکننده پایدار در کشـــور و اطمینـــان از امکان فـــروش پروپان به یک مصرفکنندهد­اخلیحتیدرش­رایطتحریم یـــا کاهـــش تقاضـــای جهانـــی و همچنین اطمینان وزارت نفت از دســـتیابی به درآمد حاصل از فروش محصول و کاهش ریســـک عدم پرداخت وجه ازسوی برخی خریداران و دالالن خارجی.

کشـــورهای تولیدکننــ­ـده گاز در سراســـر جهـــان، بـــرای واحدهـــای پتروشـــیم­ی تخفیفهایوی­ژهایلحاظمی­کنند.عربستان منابع گاز متان محـــدودی دارد و درحالیکه گاز متـــان را بـــا هزینهای ســـنگین از گازهای همـــراه نفت اســـتحصال میکنـــد، آن را به قیمت پنج ســـنت (حدود نصف قیمت گاز تحویلی به پتروشـــیم­یها در ایران) تحویل واحدهای پتروشـــیم­ی میدهـــد. قیمت گاز اتان در همه کشورهای تولیدکننده دنیا حتی قائل شد. تخفیف تا٠٣ درصد در نرخ خوراک واحدهای باالدســــ­تی از طریق مزایا و مواهب ارزشــــمن­د یادشــــده جبران شــــود. نیاز است دستورالعمل­همجهتودرچا­رچوبقانون مصوب زیر تدویــــن و اجرایی شــــود: در ماده ١- الــــف- بند ٤: قانون الحــــاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (٢) آمده است که: وزارت نفت مکلف است قیمت خوراک گاز و خوراک مایع تحویلی به واحدهایصنع­تی،پاالیشیوپت­روشیمیهارا بارعایتمعی­ارهایزیرتع­یینکند:

١-متناسببامع­دلوزنیدرآم­دحاصل از فـــروش گاز یـــا مایـــع تحویلی برای ســـایر مصارف داخلی، صادراتی و وارداتی، قیمت محصـــول با حفـــظ قابلیـــت رقابتپذیری محصوالتتول­یدیدربازار­هایبینالمل­لیو بهبودمتغیر­هایکالناقت­صادی

٢- ایجـــاد انگیـــزش و امـــکان جـــذب سرمایهگذار­یداخلیوخار­جی

٣- اعمال تخفیـــف پلکانی تا ٠٣درصد با انعقاد قرارداد بلندمدت برای واحدهایی که بتوانند برای تأمین مـــواد اولیه واحدهای

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran