Iran Newspaper

زن و آرامش شوهر!

- دکتر جعفر رشادتی رئیس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه

برای آرامش شوهرش در زندگی عادی خود روشهایی را به کار بســـته که زبانزد اهالی شـــهر شده است. او برای ســـه دختر خود کـــه االن هر یک همســـرانی وفاداربرای شـــوهران خود هســـتند نیز این کردار را به امانت سپرده است. باور کردن رفتار این بانوی با پشتکار شاید سخت باشـــد ولی واقعیت این اســـت که وجود دارد. نگویید نمیشود، البته تعداد چنین بانوانی نمیدانم در کشـــور به چند نفر میرســـد. نکته جالب اینکه با همه این تالشها، شـــوهر این خانم مدعی هم میشـــود که کاری نمیکنند وظیفهشان است. البته این همســـر وفادار تمام این اقدامات را به این دلیل انجام میدهد که شـــوهرش را نان آور خانواده میداند که بیرون از منزل کار میکنـــد و خرجی زندگی را تأمین میکنـــد و زن خانه وظیفه تمهید آرامش او در درون خانـــه و رفع خســـتگی بیرونـــی را دارد و جالبتـــر اینکه حتی در کارهای بیرون خانه و تعمیر لوازم منزل که شغل اصلی شوهر است نیز زن همکاری دارد و حتی دقت او در امور مغازه بیشـــتر از شـــوهر است. اینها که کلیات بود ولی حاال مراتبی از شوهرداری این بانوی مهربان و دلسوز را از زبان همسایهشان که خود مستقیم از ایشان شنیده یا دیده را بشنوید:

.1 از روز دوم عروســـی زودتر از خواب بیدار شـــده و پس از تهیه نان داغ و پنیر و...، ســـفره صبحانه را برای شوهرش آماده میکند. او این شیوه را ادامه داده و حتی یک بار هم به شوهرش اجازه نداده در این کار به او کمک کند. در طول ســـالها، گرمای تابستان و سرمای زمستان او را خسته از مراجعه برای تهیه نان تنوری داغ نکرده است.

.2 از ابتدای تشـــکیل زندگی به شوهر اعالم کرده برنامهریزی برای روابط با فامیل و بســـتگان طبق میل شـــما تنظیم خواهد شـــد. دید وبازدید، شب نشـــینی، مراسم جشـــن وعزا و...هرکدام را که شـــوهر بخواهد خواهند رفت وگرنـــه هیچ و در مـــورد دیدار پدر و مادر یکدیگر، خانواده شـــوهر را مقدم بر خانواده خود اعالم میکند ....

.3 بعد از تولد نخســـتین فرزندشان، با رســـیدگی بیش از حد به شوهر و بیتوجهی به بچه با اعتراض بزرگان فامیل روبهرو میشـــود، ولی او معتقد بود که زن باید هوای شـــوهرش را داشـــته باشد و فرزند اولویت بعدی است. حـــرف خاصی هم زده ومی گوید: شـــوهر ذخیره روزهای تنهایی زن اســـت، چون بچهها همه خواهند رفت و تنهایت میگذارند.

.4 به مرور با بزرگ شدن بچهها به تناسب سن آنها را نیز همراه با منش و رفتار خود در توجه به پدر میکند ....

.5 در طول مدت اســـتراحت عصرگاهی پدر، بچهها اگر در منزل باشـــند یا باید بخوابند یا باید فقط ســـکوت کنند. حق بازی با هم را ندارند. استفاده از هر گونه وســـایل بازی یا تماشای برنامههای تلویزیون در این مدت امکان ندارد ومادر(همســـر) نیز بشـــدت مراقب اوضاع اســـت تا در آرامش شوهر اختاللی ایجاد نشود.

.6 اگر به دلیلی امکان تهیه ناهار و شام نباشد فقط برای شوهرغذا خریده میشود و او به تنهایی میل میکند و اگر چیزی ماند بقیه میتوانند بخورند. نکته قابل توجه اینکه چون شوهر آبگوشت را خیلی دوست دارد در سر سفره اول باید پدر خانواده کامالً ســـیر شود و اگر مرغ بخشی از غذا باشد نصف آن برای شوهر و نصف دیگر برای سایر اعضا خانواده است !!!!

.7 پس از هر اســـتحمام روزانه، همســـر و دختران آماده میشوند تا او را در حولههای از قبل آماده پیچانـــده و روی تختخواب ببرند. تمیز کردن الی انگشتان، کوتاه کردن ناخنها وظیفه دختران و تهیه شربت آبلیمو به عهده مادرشان است. مدتها است هرسه کار را همسر به تنهایی انجام میدهد.

.8 بهدلیل اینکه شـــوهر نمیتوانـــ­د از پلهها باال برود بخشـــی از مغازه را تبدیل به محل اســـتراحت روزانه او کردهاند تا پاهایش اذیت نشـــود و برای کارهای مورد نیاز به داخل منزل که طبقه باالی مغازه است نرود و متحمل زحمت و درد پا نشود. ...و قریب به 30 سال است این روش ادامه دارد. وقتی از خانم علت رفتارش را جویا میشـــوند میگوید زن وظیفه دارد مراقب نان آور خانوادهاش باشد. جالب اینکه شـــوهر گرامـــیاش در مقابل چنین رفتارهای نیک همســـرش اخالق بخصوصی دارد. میگوید خیلـــی بزرگش نکنید کدام خوبی، وظیفه اوست!!!! حاال یک زنی پیدا شده تکالیف خود در مقابل شوهر و بچههایش را درســـت انجام دهد خوبی تلقی نکنید. همسر یعنی همین. مگر زن خانه غیر از این باید انجام دهد. زن خانه باید صبحانه، ناهار و شـــام را آماده کند. خانهای همیشـــه مهیا برای زندگی داشـــته باشـــد، زن کارش شـــوهر داری، مادری وخانهداری است. من با زن خانه دار ازدواج کردم تا به خودم برسد، بـــه بچه هایم برســـد، کار بیـــرون با مـــن، کار داخل خانه بـــا او، اگر موفقیتی میبینید برای من و اوســـت، نه فقط او. با تمام این برداشـــت، هنوز هم زن خانه خود را مدیون خانواده میداند. همســـایه این خانم میگفت در طول ســـه دهه صدای بلندی از خانه اینها شـــنیده نشده اســـت. شما هم کمی در خلوت فکر کنید. زن هســـتید یا شوهر نمیدانم، اما تا چه حد خود را مدیون خانواده میدانید؟

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran