Iran Newspaper

اروپا باید حساب ویژهای برای همکاری با ایران باز کند

ایدههایی برای آموزش سبک زندگی به کودکان

- زهرا علی اکبری

آنچـــه از تعریـــف مهارتهـــا­ی زندگـــی(llikS )Life به ذهـــن برمیآید، مهارتهایی اســـت که بـــرای زندگی بهتر و امیدوارانه­تـــر به آدمی کمک میکننـــد. در تعریف ســـازمان جهانی بهداشـــت(OHW) مهارتهای زندگی توانایی انجام رفتارهای سازگارانها­یاســـت که در تأمین نیازها و چالشهای زندگی همراه و کمککننده هســـتند. برای انواع مهارتهای زندگی تقســـیمبن­دی متفاوتی در متون علمی و عملی وجود دارد، برخی این مهارتها را پنجگانـــه، برخی 01یا دوازده گانـــه میدانند. برای درک روشـــنتر و جامعیت بخشـــی، مهارتهای زندگی دهگانه در این مجال یادآوری میشـــود که عبارتند از: خودآگاهی، همدلی، ارتباط مؤثر، روابط بین فردی، تصمیم گیری، حل مسأله، تفکر خالق، تفکر انتقادی، توانایی و مدیریت(مقابلـــه با) هیجانهـــا و توانایی مقابله با اســـترس. با نظر به پژوهشها و تجـــارب جهانی برای آموزش این مهارتهـــا که به نوعی با حضورشـــان در هندســـه ســـبک زندگی نقش دارند، میتوان به برگزاری کارگاههـــ­ای آموزشـــی، آمـــوزش در عمل(اجرایی کـــردن آموزشها) و آموزش به افراد آسیبپذیر اشاره کرد. در کنــــار خانــــواد­ه کــــه رکــــن اصلی و پایهای محســــوب میشــــود، مدرسه بهدلیل برخــــورد­اری از ظرفیتهای عملکــــرد­ی تعلیم و تربیتی که دارد، (همچون محتوای کتب درســــی، هنر پداگوژی معلمان، هدایت مشاوران، نقش همساالن، ساعات حضور )...و میتوانــــ­د بســــیار مؤثــــر و نقــــشدار، عمل کند.بــــرای داشــــتن جامعهای متعالــــی و ایــــدهآل، در راســــتای آموزش مهارتهای زندگی، همسو و همراه کردن خانه، مدرسه و اجتماع ارزشمند و اثربخش خواهد بود.

اما در واقعیت در نظام آموزشــــی ما بــــرای جامه بخشــــی بــــه مفاهیم مهارتهــــ­ا چــــه میگــــذرد؟ چقــــدر معلمان بــــرای تعلیم این مهارتها آمــــوزش دیدهانــــ­د؟ تــــا چــــه انــــداره مــــدارس آمادگــــی ســــختافز­اری و نرمافزاری ایــــن آموزشها را دارند؟ در کتب درســــی تا چه حــــد نیازهای مهارتــــی دانشآمــــ­وزان مدنظر قرار گرفتــــه اســــت؟ آنچــــه از آمــــوزش و پرورش انتظار میرود، تربیت نسلی اســــت که ضمن آشــــنایی و داشــــتن مهارتهای زندگی ســــالم ومتعالی، بــــرای زندگــــی در جامعه امــــروزی از آنها بهره ببرد.

بــــا توجه به آمارهای ناخوشــــا­یند آســــیبها­ی اجتماعــــ­ی، فاصلــــه تــــا وضعیــــت مطلــــوب و کاســــتیه­ای اقدامات دســــتگاه تعلیم وتربیت در آمــــوزش مهارتهای زندگــــی، برای جبــــران کــــم کاریهــــا و رســــیدن بــــه وضعیت دلخواه، بررســــی و مطالعه تطبیقی آموزش مهارتهای زندگی در کشــــورها­ی مختلــــف (کــــه در این زمینه دارای تجارب موفق هستند) و بومیسازی آنها، ضروری است.

در ادامه به بخشی از فعالیتها و مهارتهایی که در یک مدرسه موفق بــــرای آمــــاده کــــردن دانشآمــــ­وزان برای زندگــــی و اجتماع آموزش داده میشود، اشــــاره خواهد شد (بیشک سطحی از این فعالیتها در مدارس ایــــران هــــم وجــــود دارد امــــا هدف و نحوه نتیجه بخشی مهم هست).

شــــاید در نــــگاه اول ایــــن بخش از مهارتهایی که برای یک دانشآموز در مدرســــه ترســــیم نمــــوده بســــیار عادی و ســــطحی باشــــد، امــــا با یک نــــگاه تیزبینانــ­ــه و عمیقتــــر میتوان پی برد با شــــروع آموزش همین امور و فعالیتهـــ­ـای روزمــــره در مدارس میتــــوان دانشآمــــ­وزان را بــــرای داشــــتن زندگــــی فاخــــر در جامعه و قبــــول مســــئولی­تهای اجتماعــــ­ی، شــــهروند­ی و خانوادگـــ­ـی آماده نمود (بیشــــتر مســــئولی­ت پذیری، همدلی و روابــــط مؤثــــر، مــــورد نظر اســــت). آمــــوزش مهارتهــــ­ای زندگی، الزمه تعلیــــم وتربیــــت نوین اســــت و باید بــــرای چنین ضرورتــــی گامهای مؤثر و پایــــدار­ی در نظام آموزشــــی کشــــور برداشته شود.

مهارتهــــ­ای کاربــــرد­ی زندگــــی، مهارتهایــ­ــی اســــت که ما بــــرای به دست آوردن زندگی بهتر ومتعالیتر بــــه دســــت میآوریــــ­م. آنها مــــا را در خوشــــبخت بــــودن در خانــــواد­ه و جامعهای که در آن متولد شــــدهایم، توانمند میسازند.

بــــرای یادگیرنـــ­ـدگان معمولــــی، مهارتهای کاربردی زندگی اغلب به هدف یافتن و نگهداری شغل هدایت میشــــود. نمونههایــ­ــی از موضوعات معمولــــی مهارتهــــ­ای کاربــــرد­ی زندگی بــــرای برنامه درســــی عبارتند از آمادگــــی بــــرای مصاحبه شــــغلی، یادگیــــر­ی چگونــــه حرفــــهای شــــدن در شــــغل و چگونگــــی تعییــــن نحوه هزینههای زندگی و...اما مهارتهای شــــغلی تنهــــا عرصــــه مهارتهــــ­ای زندگی نیست که میتواند در مدارس آموزش داده شود.

■ انواع مهارتهای زندگی

ســــه حــــوزه مهــــم، مهارتهــــ­ای زندگــــی در زندگــــی روزمره هســــتند: مهارتهــــ­ای شــــخصی، اجتماعی و مهارتهــــ­ای شــــغلی. مهارتهــــ­ای زندگی روزانه بیــــن پخت و پز و تمیز کــــردن و مدیریــــت بودجه شــــخصی متغیر است.

آنهــــا مهارتهــــ­ای الزم بــــرای حمایــــت از یــــک زندگــــی خانوادگی و اجــــرای یــــک خانــــواد­ه را دارنــــد. مهارتهای شــــخصی و اجتماعی به ایجاد روابطی که دانشآموزان خارج از خواهند داشت، کمک میکنند: در محــــل کار، در جامعه و روابطی که با خودشان دارند. مهارتهای شغلی، همانطور که گفته شــــد، بــــر یافتن و حفظ اشتغال متمرکز است.

چـــرا مهارتهـــا­ی زندگـــی مهـــم هستند؟

عنصــــر کلیــــدی در اکثــــر ایــــن برنامههـــ­ـای درســــی، انتقــــال اســــت و اینکــــه در نهایــــت دانشآمــــ­وزان بــــرای تبدیــــل شــــدن بــــه جوانــــان مســــئولی­ت پذیــــر آمــــاده میشــــوند. برای دانشآموزان ویژه در تحصیل، اهــــداف انتقال ممکن اســــت نســــبتاً متوسط باشند، اما این دانشآموزان اغلــــب از برنامه درســــی مهارتهای زندگــــی بهرهمند میشــــوند وشــــاید حتی بیشتر از یادگیرندگا­ن معمولی.

70 تا 80 درصد بزرگساالن معلول پــــس از فارغالتحصی­لی از دبیرســــت­ان بیــــکار هســــتند، در حالی که بــــا آغازی برجســــته و شــــاخص در آمــــوزش مهارتها، بسیاری میتوانند به جریان اصلــــی جامعــــه بپیوندند.معلمــــان بایــــد ایدههــــا­ی برنامهنویس­ــــی عالــــی برای حمایت از آموزش مســــئولی­تها و مهارتهــــ­ای زندگــــی را بــــرای همه دانشآموزان فراهم کند.

در کالس درس گروهــــی کارکردن و نتیجــــه گرفتن، کمک بــــه بارگذاری تابلوی اعالنات، مراقبــــت از گیاهان یــــا حیوانــــا­ت خانگــــی، تکمیل کردن تکالیف درسی و تسهیلگری معلم، توزیــــع خبرنامــــ­ه یــــا ســــایر مطالب، کمــــک به چــــک لیســــت بــــرای پول ســــفر، غذا، یا فرمهای مجــــوز. تمیز کــــردن تختــــه، گچها یــــا تختــــه پاک کن بســــیار مهم اســــت. همچنین در کالس ورزش کمک کردن به تنظیم و برپایی کالس، آمادهســــ­ازی فضای سالن بدنسازی برای مجامع و کمک کردن به نگهداری اتاق ذخیرهسازی سالن بدنسازی بسیار مهم است.

در طــــول مدرســــه انتخاب کــــردن و ارائــــه تجهیــــزا­ت صوتــــی / تصویری به کالسهــــا­ی درس، در کتابخانـــ­ـه کمک کردن به بازگشــــت کتاب به قفســــهها و تعمیــــر کتابهای آســــیب دیــــده، پاک کردن هر روز مانیتورهای کامپیوتر، پاک کردن صفحه کلید رایانــــه با برسهای کمی مرطوب، برگرداندن لیســــتها­ی حضور به کالس برای صبح فردا، کمک کردن بــــه مرتب کــــردن ســــالن معلم اهمیت فراوان دارد.

سخنی با معلم

هر کس نیاز به مهارتهای زندگی برای عملکرد روزانه و شخصی دارد. بــــا این حال، برخــــی از دانشآموزان برای تســــخیر موفقیت نیاز به تکرار، افزونگــــ­ی، بررســــی و تقویــــت منظم خواهنــــد داشــــت. چیــــزی را بــــرای رســــیدن بــــه چیزدیگــــ­ری نگیریــــد. آمــــوزش دهیــــد، مدلســــاز­ی کنید، اجازه دهید دانشآمــــ­وز امتحان کند و او را حمایــــت کنیــــد و تقویتکننده مهارتهای وی باشید. تقویتکننده ممکن اســــت در هــــر روز کــــه کودک مهــــارت الزم را انجام میدهد، مورد نیاز باشــــد. صبور باشید، درک کنید و پایدار باشید. *پینوشتها در دفتر روزنامه موجود است

آموزش مهارتهای زندگی، الزمه تعلیم وتربیت نوین است و باید برای چنین ضرورتی گامهای مؤثر و پایداری در نظام آموزشی کشور برداشته شود

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran