Iran Newspaper

مکرون: به ترامپ گفتم حمله به ایران دیوانگی است

توصیه ظریف به موگرینی برای فعالتر شدن اروپا در حفظ برجام

-

وزیــر امــور خارجه ایــران خبــر داد که در خــالل دیــدارش بــا فدریــکا موگرینــی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه همایش ازبکســتان از او خواسته اســت کــه سیاســت عملگراتــر­ی را در مواجهــه بــا بدعهدیهــا­ی دولتمــردا­ن امریکایی نسبت به برجام در پیش گیرد.

محمــد جــواد ظریــف کــه در پایــان سفرشبهتاجی­کستانوازبک­ستانسخن میگفتبهدید­اریکهباموگ­رینیداشت اشــاره کــرد و گفت: «در حاشــیه اجالس ســمرقند دیــدار مفصلــی بــا موگرینــی داشــتم؛ وی از تالشهایــی کــه اتحادیــه اروپــا بــرای اجــرای کامل برجام داشــته گزارشــی داد و تأکیــدی را که کشــورهای اروپایی برای اجــرای برجام دارند اعالم کرد، من هم تأکید کردم که ایران تاکنون برجام را کامالً اجرا کرده ولی متأسفانه با بدعهدیهای امریکا و با سیاســت ایجاد فضای نامناســب توســط دولــت جدید امریــکا مواجه بــوده و این وضعیت باید توسط کشورهای اروپایی اصالح شود».

وزیــر خارجــه کشــورمان ادامــه داد: «تأکیــدی را که رهبر معظــم انقالب در صحبتهای خود داشتند متذکر شدم و اینکه ما ضمن اینکه اســتقبال میکنیم از موضــع اروپاییهــ­ا دربــاره برجــام، اما نیاز است که اروپا در زمینه اجرای برجام فعالتر عمل کند و اقدام عملی نشــان دهــد و از حمایــت اعالمــی بــه حمایت عملی و فشــار برای اجرای کامل برجام حرکتکند».

توصیــه وزیــر امــور خارجــه ایــران به مسئول سیاست خارجی اروپا برای حفظ برجام در حالــی بود که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در مصاحبهای کــه با مجله امریکایی تایم داشــت، خبر داد کــه عواقــب خطرنــاک لغــو توافــق هســتهای با ایــران را بــه دونالــد ترامپ، رئیس جمهــوری امریــکا در دیداری که اخیــراً بــا او داشــته، یــادآور شــده اســت. مکروندراین­بارهگفتهاس­ت:«بهترامپ گفتم چه گزینه دیگری را درباره ایران در نظــر گرفتــه ای؟ واقعــاً چه پیشــنهادی داری؟ اگر بخواهی توافق اتمی با ایران را نقض کنی، یک کره شــمالی جدید را به وجود خواهــی آورد». مکرون میگوید از ترامپدوبار­هپرسیدم:«گزینهدیگرت­در قبال ایران چیســت؟ آیا گزینه ات جنگ علیه ایران اســت؟ بــه او گفتم حمله به ایران دیوانگی است».

رئیــس جمهوری امریکا ماه گذشــته پایبنــدی ایــران بــه توافق هســتهای این کشــور بــا شــش قــدرت جهانــی را تأیید نکــرد و تصمیمگیری درباره سرنوشــت حضــور امریکا در برجــام را به کنگره این کشــور ســپرد. او در عین حال تهدید کرد در صورتی که کنگــره تغییرات در متن و برخی از مفاد توافق هســتهای با ایران را به نحوی که شرایط برای ایران سختتر شــود، صــورت ندهــد، از برجام بــا ایران خارج خواهد شد. ■ نماینده اتحادیه اروپــا: حفظ برجام در شرایطکنونی­بسیاراهمیت­دارد

نماینــده اتحادیــه اروپــا در ســازمان ملــل متحد نیــز برحفاظــت از برجام را تأکید کرد و از همه طرفها خواســت به تعهــدات برجامــی خــود به طــور کامل عمل کنند. به گــزارش ایرنا، «گییوم دی بویــی» در نشســت مربــوط بــه گــزارش آژانس بینالمللی انرژی اتمی در هفتاد و دومیــن مجمع عمومی ســازمان ملل متحد، با بیان اینکه«برجام توافقنامها­ی اســت که در قطعنامه 2231 ســال 2015 شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شــده اســت»، گفت:«ایــن توافــق یــک ســتون کلیدی و عملــی از معماری منع گســترش ســالحهای هســتهای است که حفــظ آن در شــرایط تهدیدهــای حــاد اتمی کنونی، بسیار اهمیت دارد».

نماینــده اتحادیه اروپــا تصریح کرد: «همراه بــا اجرای کامل و پایــدار برجام، دســتیابی به این جمعبندی برای کمک به ایجاد اعتمــاد بینالمللی به ماهیت صرفــاً صلحآمیز برنامه هســتهای ایران ضــروری اســت. در ایــن راســتا، تصویب ســریع تــر پروتــکل الحاقــی در ایــران ضــرورت دارد». دی بویــی خاطرنشــان کــرد: «اتحادیــه اروپــا از مأموریــت بلند مــدت آژانــس بینالمللی انــرژی اتمی برای تأیید و نظــارت بر اجرای تعهدات هســتهای ایــران تحــت برجــام حمایت میکنــد و اهمیــت ابزارهــای اطمینــان بخش مورد نیاز برای انجام نقش آژانس را یادآور میشود».

نماینده ایران در سازمان ملل متحد نیــز طــی ســخنانی در نشســت مجمــع عمومــی مربــوط بــه گــزارش آژانــس بینالمللــ­ی انــرژی اتمــی تأکیــد کرد که ایــران تاکنــون بــه برجــام پایبند بــوده و مادامــی کــه همــه اعضای دیگــر برجام نیــز بموقــع و بــه طــور کامــل بــه تمــام تعهــدات خــود تحت ایــن ســند پایبند باشــند، ایــران هم بــه آن پایبنــد خواهد بود. غالمعلی خوشــرو با اشاره به اینکه آژانــس بینالمللــ­ی انــرژی اتمــی ،تنها مرجع صالح جهانی برای راستیآزمای­ی تعهــدات هســتهای ایران تحــت برجام اســت، افزود:«این نهاد بارها تأیید کرده کــه ایران به الزامات پادمانی خود پایبند و به تعهدات هستهای اش تحت برجام ملتــزم بــوده اســت. بــر ایــن اســاس هر ادعایــی مبنی بر اینکه ایران به تعهدات خــود در برجام پایبند نیســت، بیارزش و فاقــد اعتبــار اســت». نماینــده دائــم کشورمان ادامه داد: «هرگونه درخواست یکجانبــه بــرای دائمــی کــردن اقدامات اعتمادســا­ز ایــران کامالً غیرقابــل قبول اســت چــون چنیــن درخواســتی هــم با نــص و هدف برجام در تعارض اســت و هم مغایر حقوق مســلم کشورها تحت ان.پی.تی است».

خوشــرو تأکید کرد: «برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است که نه قابل مذاکره مجدد است و نه میتوان آن را به صورت یکجانبه لغو کرد ، بنابراین همه اعضــای برجــام باید به تمــام تعهدات خود تحت این ســند عمل کــرده و از هر اقدامــی در مغایــرت بــا آن خــودداری کننــد.» در این نشســت، آمانــو مدیرکل آژانس گزارشی از فعالیتهای یک سال اخیــر این نهــاد به مجمع عمومــی ارائه کــرد و از جمله پایبندی مجــدد ایران به تعهدات هســتهای خود تحت برجام را مورد تأیید قرار داد.

نماینده اروپا در سازمان ملل: برجام یک ستون کلیدی و عملی از معماری منع گسترش سالحهای هستهای است که حفظ آن در شرایط تهدیدهای حاد اتمی کنونی، بسیار اهمیت دارد

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran