Iran Newspaper

سقوط هزار دالری «بیت کوین»

صندوق بینالمللی پول ارز مجازی را به عنوان مهمترین چالش دنیای مدرن مطرح کرده است

-

زندگـــی روی خـــط دنیای مجـــازی تا جایـــی پیـــش رفته اســـت که همـــه چیز بر پایه «مجـــاز» قرار گرفتـــه، حاال حتی تراکنشهای مالـــی با پولهایـــی انجام میشـــوند که در واقع «نیســـتند»، هیچ وجـــود خارجـــی ندارنـــد، رمـــز ارز یـــا ارز رمزنـــگار­ی شـــده خوانده میشـــوند، در هیچ بانکی مبادله نمیشـــود و در هیچ حساب بانکی جایی ندارند. هیچ دولتی نمیتواند روی آنها نظارت داشـــته باشد و حتـــی هیچ کـــس نمیداند نخســـتین کســـی که آنها را اختراع کـــرد، واقعاً چه کســـی بود. بیـــت کوین، ارزشـــمند­ترین این پولهاست. طی ســـال 2014 تا 2015 قیمت بیت کویـــن کاهش یافت اما طی سال 2016 تا 2017 تقاضا برای این ارز باال رفت و قیمت آن را افزایش داد. تقاضا به حدی بود که طی هفتههای گذشته شبیه به حبابی ارزش آن بیشـــتر و بیشـــتر شد تا بـــه نزدیکیهای ارزش 8 هـــزار دالری برای هر یک بیت کوین رســـید اما دوران خوشـــی آن زود به سر رسید و پیشبینی کارشناسانی که برای خرید این ارز هشدار میدادند، به واقعیت نشست. بر اساس گـــزارش رویترز افزایش قیمت 7 برابری آن از ابتدای ســـال تا کنون باعث شـــد تا اخطارهای بسیاری در مورد بازار آن داده شـــود. حاال که ارزش این بازار به بیش از 100 میلیارد دالر رســـیده است، شبیه به یک حبـــاب اســـت که ممکن اســـت هر لحظهبترکد.

امـــا در پایـــان معامـــالت روز جمعه قیمـــت بیتکویـــن بـــه زیـــر 7000 دالر سقوط کرد؛ ســـقوطی هزار دالری نسبت به مبادالت روز چهارشـــنب­ه. این درحالی صـــورت گرفـــت کـــه برخـــی از تاجـــران بیتکویـــن را بـــرای خرید زیرشـــاخه آن که بـــه آن «بیتکوین کـــش» میگویند، فروختنـــد و قیمـــت بیتکویـــن کش به میزان یک سوم جهش کرد. ■ سقوطهزاردا­لریچطوراتف­اقافتاد؟

فوربز مینویسد: «جامعه بیت کوین طی سه ســـال گذشـــته در حال جنگ با یکدیگر بودهاند. طی ســـه ماه اخیر، این جنگ فراگیر شـــده اســـت، مبـــارزها­ی بر ســـر ســـؤالی به ظاهر بیاهمیت: چطور از طریـــق شـــبکه امـــکان تراکنشهـــ­ای بیشـــتری را فراهـــم کنیـــم؟» کویتـــن تلگراف افرادی را که برای این ســـؤال به ظاهر ســـاده با هم چالش دارند، چنین معرفـــی میکنـــد: «توســـعه دهنـــدگان هستهای، ممکن است که احساس کنند آنها جنگ را بردهانـــد، اما اکثریت آرام و بیصدا، از بازار بیرون خواهند رفت. آنها سکههایشان را میفروشـــن­د و به همین ترتیب قیمت را پایین میکشـــانن­د. این شروع عصر جدیدی در «تاریخ انسانی» اســـت. عصـــری کـــه در آن افـــراد آزادی انتخاب کردن و آزادی دســـت کشیدن از انتخابهایش­انرادارند.»

ماجرا از این قرار اســـت که قرار بود ارتقـــای نرم افزاری بیت کوین در هفته آینده انجام شود و یک زیرشاخه جدید از این پول به نام «ســـگویت 2 اکس» ایجـــاد کند. اما این برنامه کنســـل شـــد و قیمـــت بیـــت کویـــن تـــا 7888 دالر بـــاال رفت. اما خیلـــی زود در معامالت روز جمعـــه از این قله ســـقوط کرد و به قیمـــت 6718 دالر رســـید و کمی بعد بـــا اندکی بهبود در قیمـــت 6880 دالر تثبیـــت شـــد، هر چنـــد که ســـقوطی 4 درصـــدی را طی یـــک روز تجربه کرده بود. درحالی که بیتکوین سقوط کرده بود، بیتکوین کش که از تقسیم شدن نرمافزاری بیتکوین در اول آگوســـت به وجود آمده بود، اوج گرفت و در یک روز جهش بزرگ 35 درصدی را تجربه کرد و طبق اعالم وبسایت صنعت پول دیجیتال، کوینمارکتک­پ، قیمت آن به حدود 850 دالر رسید.

■ مهمترینچال­شدنیایمدرن

صنـــدوق بینالمللــ­ـی پـــول ســـال گذشـــته در نشســـت مجمـــع جهانـــی اقتصاد در داووس سوئیس، ارز مجازی را به عنـــوان مهمترین چالـــش دنیای مدرن مطرح کرد.

بـــر اســـاس گـــزارش صنـــدوق بینالمللی پول در حالی که این پولها مجازی هســـتند امـــا پـــاداش خطرات آنهـــا واقعی اســـت. ایـــن ســـازمان که سیاســـتها­ی پولی و نظـــام مالی 188 کشـــور را زیر نظر دارد ایـــن روزها تمرکز خـــود را روی ارزهای مجازی قـــرار داده است. کریســـتین الگارد رئیس صندوق بینالمللــ­ـی پول گفته اســـت: «ارزهای مجازی و تکنولوژیها­ی زیرساختی آن میتواندهزی­نههاینظامم­الیراکاهش و سرعت فعالیت آن را افزایش دهد. به این ترتیب میتواند به ابزاری قدرتمند

در دنیای در حال توسعه تبدیل شود.» از نظـــر الگارد بســـیاری از افـــرادی که از نظام مالـــی دور افتادهاند میتوانند به کمک ارزهای مجـــازی وارد نظام مالی جهانی بشـــوند. اما این مســـأله باعث شده که توجه ویژهای به ارزهای مجازی صورت بگیرد و برای آن قوانینی در نظر گرفته شـــود. بیت کویـــن در فضایی به اسم wallet یا کیف پول ذخیره میشود. کیف پول مانند حســـاب بانکی اســـت اما تحت نظر هیچ واســـطهای نیســـت و متعلق به خودتان اســـت. در پروتکل بیت کویـــن، افراد مختلفی در سراســـر جهـــان کامپیوترها­ی قدرتمنـــد خود را در اختیار شـــبکه قرار میدهند. اما این کار آنهـــا فقط برای کمک به بیت کوین نیست. کســـانی که کامیپوترها­ی خود را در اختیار شـــبکه قرار میدهند ماینر یا استخراجکنن­ده نامیده میشوند. به ازای

محاسبات و تأیید تراکنشها، ماینرهای شـــبکه به عنـــوان پـــاداش بیـــت کوین دریافت میکنند یا به نوعی بیت کوین رااستخراجم­یکنند.

چارلی لی، مؤســـس پنجمین رمزارز بزرگدنیابه­ناملیتکوین­درمصاحبهبا بلومبرگمیگ­وید:«اگرچهدرحال­حاضر ارزش بیت کوین ســـقوط کرده اســـت اما این ارز با ارزشترین ارز مجازی دنیا باقی خواهد ماند. برنامه ســـگ ویت باالخره معرفی خواهد شـــد و راهی بـــرای نقل و انتقال سادهتر پول فراهم خواهد کرد. اما اشـــتباها­تی وجود دارد. بیت کوین تالش میکند همه چیز را به مقیاس «زنجیره» بکشاند،اماچنینکار­یبرایسیستم­های غیرمتمرکز جواب نمیدهد. بیت کوین تحتکنترلما­ینرهاوبامر­کزیتماینره­ا عمـــل میکند، چیـــزی که کامالً اشـــتباه است.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran