Iran Newspaper

همه روزهاي سخت و تنهايي بازيگران سينما

سم اليوت كهنهكار از يك عمر بازيگري و فيلم «قهرمان» ميگويد

- ■ Newyorker:عبنم سمالیوت پیر و اندیشمند در صحنهاي از فیلم «قهرمان»

سم اليوت در 73 سالگي نيز خصوصيات منحصر به فردش راحفظكردها­ست.اوطي6 دههاخيردرف­يلمهايسينم­ايي و برنامههـــ­اي تلويزيوني متعـــددي ايفاي نقش كـــرده يا به صورت voiceover روايتگر اتفاقات روي متن فيلمها بوده و اين خصلت آخر به خاطر صداي پر طنين است كه وي دارد و حتي پير شدن نيز اين صدا و آن سبيل معروف و پرپشت و قديمي وي را از پشت لبهايش محو نكرده است. او با فيلم «منجي غريق» مشهور شدودرفيلم«ماسك»كارسال5891 پيترباگدان­وويچيكيازم­عروفتريننق­شهاي خود را تجربه كرد و سينما روهاي جوانتر و اعضاي اين نسل وي را باكارهاي تازهتري مثل ‪»parks and Rec«‬ ميشناســـن­د و اين هنرمند زاده شـــهر ســـاكرامن­تو در ايالت كاليفرنيــ­ـاي امريكا حتي پس از 60 ســـال بـــازي در فيلم و ســـينما و همچنين عرصه آگهيهايباز­رگانييكچهر­همتمايزبهح­سابميآيدزي­راهمعصردور­تروطالييتر هاليوودراگ­واهيميدهدو­همباشاخصهه­ايفعليهنره­فتمهمسوجلو­هميكند. شـــايد بارزترين نقش او نقشي باشـــد كه در جديدترين فيلمش به نام «قهرمان» كه اواسط تابســـتان امسال اكران شـــد و هنوز در حال نمايش اســـت و برت هيلي آن را كارگرداني كرده، ايفا نموده است. در اين فيلم سم اليوت ايفاگر راه يك بازيگر قديمي ســـينما به نام لي هايدن اســـت و اين دو واژه از اســـامي دو هنرپيشه معروف قديمي همچون لي ماروين و استرلينگ هايدن استخراج شـــده است. فيلم به ما ميگويد لي هايدن فقط به خاطر بازي در يك فيلم كه عنوانش همان عنوان فيلم برت هيلي («قهرمان») است، معروف و مطرح شده و براساس همان فيلم و اعتبار برخاسته از آن به حركت درآمده و رو به جلو رفته است، اما در پيري و رويارويي با مرگي كه شايد آن قدرها هم از ليهايدن دور نباشد، وي در مييابد كه بهاي گزافي براي حضور در اين حرفه پرداخته و آن از دســـت دادن عوامل عشق و همراهي و خانواده و حتي زندگي عادي بوده اســـت و با خود فكر ميكند چه چيزهايي براي يادگار گذاشـــتن بهعنوان ميراث خويش دارد. ببينيم سم اليوت در اين زمينه چه چيزهايي براي گفتن دارد.

■ آقاي اليوت، برت هيلي گفته است اين فيلم(قهرمان)رااص ًالبرايشماو­براساس شخصيت شما نوشته است. آشنايي شما دونفرازكجا­حاصلآمدهاس­ت؟

مــــا در زمــــان تهيــــه فيلــــم قبلــــي برتهيلــــ­ي كــــه همان فيلــــم «تــــو را در رؤياهايم ميبينم» اســــت، آشنا شديم و در نتيجه ايــــن يك ماجراي كوتاهمدت اســــت. در جريان آن فيلم هيلي بيشــــتر از خصوصيات من ســــردرآو­رد و همان را مبناي خلق كاراكتر اول فيلم «قهرمان» قرار داد.

■ چه ميزان از خصوصيات شما و كاراكتر لي هايدن در اين فيلم مشترك و بسيار به همنزديكاست؟

شــــباهته­اي زيادي هست و همين طور تفاوتهايي. لي هايدن از همسرش طالق گرفته و بــــا دخترش اختالف دارد اما من 33 ســــال اســــت كه با همســــرم كاترين راس (يك بازيگر ديگر ســــينماي امريــــكا) ازدواج كــــردهام و همچنان نيز رابطــــه خوبــــي بــــا وي دارم و بهدختــــر­م بسيار عالقهمندم. البته به تصميم برت هيلي نقش همســــر سابق و متاركه كرده را در فيلم او، كاترين راس بازي ميكند و همين مسأله، فرو رفتن در اين نقش و كار در اين فيلم خاص را براي همسرم بسيار سخت كرده بود. ■ چند بازيگــــر واقعي ســــينما را طي اين سالهاي طوالني ديدهايد كه واقعاً وصف و حالي مثــــل كاراكتر لي هايــــدن در فيلم «قهرمان»داشتهاند؟

از اينگونــــ­ه بازيگــــر­ان زيــــاد ديــــدهام. افرادي كه با يك فيلم درخشــــيد­ه و اوج گرفتهاند ولي در ســــالهاي بعدي هرگز بــــه آن نقطــــه برنگشــــت­هاند و براســــاس همان تك نقــــش موفق زندگــــي خود را ســــپري كردهاند. خود من كه در برخي از فيلمهايم بسيار بيشــــتر از ساير كارهايم درخشــــيد­هام، حس و حال اين بازيگر را درك ميكنم و وجه ديگري كه مرا بسيار به لي هايدن نزديك ميكند، ايناست كه مثل او مدتي بسيار طوالني در اين حرفه شاغل بودهام. ■ شماهميشهود­راكثرفيلمه­ايتانمنادي و نمــــاد كاراكترهاي سرســــخت و قلدر و از مظاهر قدرت بودهايــــ­د ولي اينجا در يكي از معــــدود مــــوارد در زندگيتان نشــــانگر چهرهاي هستيد كه لرزشهاي زيادي دارد و چندان قدرتمنــــ­د نيســــت. در اين باره سخنبگوييد.

همين طور است و من از اين فرصت براي نشــــان دادن وجوه پنهــــان ماندهاي از كاراكتر خود بهره گرفتهام تا مشــــخص شود من فقط يك مرد نشانگر كوبندگي و پيــــروزي صــــرف نيســــتم و ميتوانــــ­م وســــيلهج­لوهگري ســــاير خصلتها هم باشم. يك نمونه قبلي نيز كه كم و بيش ايــــن موقعيــــت را به من بخشــــيد. فيلم «مادر بزرگ» محصول سال 2015 بود كه نقش همسر سابق كاراكتر ليلي تتاملين را در آن بازي كردم. البته «قهرمان» با آن فيلم بسيار فرق ميكند زيرا اصل داستان «مادربزرگ» كوچــــك و محدود بود حال آنكه «قهرمان» ســــناريو­يي طوالني و يك ماجراي وسيع را در بر دارد. ■

وجــــه اول و حالــــت نخســــت بيشــــتر نشــــانگر جوهره وجودی بازيگران اســــت زيرا سبب ميشــــود هنرپيشهها در عمق وجود خود جستوجو و كنكاش كنند و به دستاوردهاي تازهاي برسند. قدرت نمايي صرف، فيلمها را تبديل به كارهاي اكشن ميكنــــد كه در آن هنر بازيگران به چشــــم نميآيد. ■

بــــه هر حال بايد از اين دورهها هم گذر كنيد و اين بخشي از زندگي هر هنرمندي اســــت. مــــن ســــعي كــــردم در آن اعصار هميشــــه خوشــــبين­يام را حفظ كنم و كم نياورم و خوشبختانه دوستان و اقوامم نيز به كمكم آمدند و به من روحيه ميدادند. ميدانســــ­تم كه اين قحطيها و توقفها دائمي نيست و مرا نخواهند كشت و روزي دوباره اوضاع مساعد خواهد شد. ■ شــــما براي نســــل جديد و جوانترها به خاطر بازي در فيلمهايي مثل «لبوفسكي بــــزرگ» و همچنين ســــريال «مزرعه» كار شركت نت فليكس معروف هستيد و آنها نميدانند كه شما 50 ســــال پيش از آن نيز كار ميكرديــــ­د و از حاال مطرحتر بوديد. چه توصيهايبرا­يآنهاداريد؟

هيــــچ، شــــما نميتوانيد چيــــزي را به ديگران تحميل كنيــــد و فقط بايد آن قدر كار كنيد و به موفقيت برســــيد كه براي هر نسلي يك چهره آشنا باشيد. من از همان كودكي ميتوانستم يك بازيگر معروف در سينما باشــــم و در نتيجه در اين راه بسيار كوشيدم. من با خودم عهد نكرده بودم كه مثالً اگر بهمدت 10 سال كار و بارم نگرفت، بگذارم و براي هميشــــه بروم و به شــــغل ديگري بپردازم و االن هم شــــكرگزا­رم كه دوران طوالنــــي و پربــــاري را در اين حرفه پشــــت ســــر نهاده و بــــا افــــرادي همكاري كردهام كه ارزششــــا­ن را داشــــتها­ند و اين يعنيخوشبخت­ي.

بهنظــــر شــــما قــــدرت بازيگــــر­ي در چــــه چيزهايي نهفته است. آيا به تصوير كشيدن وجوه لغزش انســــانه­ا بيشتر مؤيد و مبين تــــوان بازيگــــر­ان نيســــت تــــا فيلمهايي كه بازيگرانشـ­ـــان چنان مظهر قــــدرت و زدن و كوبيدن سايرين هســــتند كه باورپذير نشان نميدهندواغ­لب،كارهاييسطح­يهستند.

دورانهاي سخت شغليتان و قحطي پيشــــنها­دهای ارائــــه شــــده بــــه شــــما چه زمانهاييبو­دوآياشمارا­بشدتآزاردا­د؟

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran