Iran Newspaper

15 میلیون دالر رشوه برای ربودن و تحویل «گولن» به «اردوغان»

«مایکل فلین» پس از پرونده«روسگیت» باز هم متهم شد

-

گــروه جهان/بــا آغــاز کار دونالــد ترامــپ در قامــت رئیــس جمهوری ایــاالت متحده، یکــی از چالشهای همیشــگی او و تیمــش، بــاز شــدن پایشــان بــه پروندههــا­ی مختلــف قضایــی بــود. در حالــی کــه هنــوز ابهامــات فراوانــی دربــاره کمــک گرفتن ترامپ از روسیه برای پیروزی در انتخابــات ســال 2016 در افــکار عمومــی باقــی مانــده، روزنامههای امریکایــی خبــر از جنجالــی تــازه میدهند که یکی از مشــاوران ســابق او را نشــانه میگیــرد: مایــکل فلین، مشــاور امنیتــی ترامــپ در ایــام انتخابات متهم اســت قصد داشــته از ترکیه رشوه بگیرد.

بــه گــزارش «ایــران» بــه نقــل از والاســتری­تژورنال، مایکل فلین به همــراه پســرش از آنکارا پیشــنهادی ۵1میلیــون دالری بــرای کمــک بــه اخــراج اجبــاری «فتــحاهلل گولن» از خــاک امریــکا و تحویل او بــه دولت ترکیــه دریافــت کردهانــد. افبیآی دســت کــم 4 نفــر را در رابطــه بــا مالقــات میــان مایــکل فلیــن و مقامات ترکیهای در اواســط دسامبر در نیویــورک بازجویــی کرده اســت. بنا بــر گزارشها، مقامــات ترکیهای حاضــر در این جلســه، دامــاد رجب طیــب اردوغــان و همچنیــن وزیــر امــور خارجــه ایــن کشــور بودهانــد. البتــه تاکنــون هیــچ ســندی مبنــی بــر انتقــال پــول و حصــول توافق به دســت نیامــده اســت امــا گزارشها نشــان میدهــد، مقامــات ترکیــه از فلین خواســتهان­د گولن را به امرالی، جزیــرهای نظامی در جنــوب دریای مرمــره ترکیــه منتقــل کننــد. رایــان گودمــن، اســتاد حقــوق و مشــاور ســابق پنتاگــون همچون بســیاری از تحلیلگران امریکایی معتقد اســت: «مشــارکت فلیــن و پســرش در ایــن پرونده یا کامالً صحت دارد یا بخش زیادی از آن مبتنی بر واقعیت است کــه این در هــر صورت نشــاندهند­ه میل فــراوان به رفتــار غیرقانونی در دولت است.

اگر اتهام فلین در دســت داشتن در چنیــن اقدام غیرقانونیا­ی اثبات شــود، راه بــرای اثبــات فعالیتهای او در پرونــده دخالــت روســیه در انتخابــات ریاســتجمه­وری امریــکا بســیار همــوار میشــود.» به همیــن دلیــل فلین و پســرش تمام تالششــان را میکنند تا بازجوییها و تحقیقــات را از رونــد اصلیشــان گمراه کنند.

بــه گــزارش «ایــران» بــه نقــل از گاردین، چندی پیش نیز رابرت مولر بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابــات ریاســتجمه­وری 2016 ایــاالت متحده، پل مانافورت، رئیــس ســتاد انتخاباتــ­ی ترامــپ و یکــی از دســتیاران­ش را به پولشــویی متهــم کــرده اســت. مولر اکنــون نیز بــه شــواهدی دســت پیــدا کــرده که اتهامهــای جدیــدی را بــه فلیــن و پســرش مایکل فلین جونیور نسبت داده اســت. البتــه وکیــل فلیــن در بیانیهای این اتهام را رد کرده است.

بــه گــزارش «ایــران» بــه نقــل از ســیانان، جیمــز وولســی، رئیــس ســابق ســازمان اطالعــات مرکــزی امریکا، نخستین بار در مارس 2017 از نقشــهای بــرای ربــودن فتــحاهلل گولــن از امریــکا و فرســتادنش بــه ترکیــه خبــر داد. او اعــالم کــرده کــه دیدار اواســط مــاه دســامبر، دومین جلســه میان مقامــات ترکیه و فلین بــوده و آنها در ماه ســپتامبر گذشــته نیز با یکدیگر مالقات کرده بودند.

دولــت ترکیــه، گولــن را متهــم اصلــی کودتای ناکام تابســتان ســال گذشته این کشــور میداند و پیش از این از امریکا خواســته بــود با انتقال وی به ترکیه موافقت کند. اما دولت امریکا در پاســخ به این درخواســت اعــالم کــرده، ایــن واعــظ مذهبــی بهطــور قانونــی در ایــاالت متحــده ســکونت دارد و بــرای تحویلــش بــه ترکیــه مــدارک و مســتنداتی الزم است که نشــانگر دخالت او در کودتا باشد.

بــه گــزارش «ایــران» به نقــل از رویتــرز، در همیــن ارتبــاط شــرکت مایــک فلیــن در ســال 201۶ بیــش از نیــم میلیــون دالر از طرف دولت ترکیه گرفت تا به نفع آنها البی کند اما فلین تــالش کرد تا نامی از خود در این میــان باقی نگذارد. فلین در طــول انتخابات ســال 2016 امریکا، یکــی از نزدیکتریــ­ن چهرههــا بــه دونالــد ترامــپ بود که پــس از ورود ترامپ به کاخ سفید، مشاور امنیتی امریکا شــد امــا پس از گذشــت 23 روز بهدلیل افشــای تالش وی برای گمــراه کــردن مقامــات کاخ ســفید در مــورد مالقاتــش بــا نماینــدها­ی از روســیه، مجبــور بــه اســتعفا از مقامش شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran