Iran Newspaper

پزشکیان: دادگاه باید به پرونده احمدینژاد رسیدگی کند

-

در روزهایــی کــه بحــث پیگیــری تخلفات نفتــی دولــت احمدینــژا­د در مجلــس جدیتر شــده، نایب رئیس اول قوه مقننه در گفتوگویــی همزمان با تأکیــد بر لزوم محاکمه احمدینژاد، انگشت اتهام را به ســمت نهادهــای دیگــر از جمله مجلس و قــوه قضائیه هــم گردانده و تأکیــد کرده که ســکوت و انفعال این نهادها در مقابل دولت احمدینژاد نیز به بروز این دســت تخلفــات کمــک کــرده اســت. بر اســاس اعــام رســمی دیــوان محاســبات، دولت احمدینــژا­د در فاصلــه ســالهای 87 تا 1٩ بــه میزان 26 هزار و 800 میلیارد تومان تخلف در بحثهایی مانند خرید بنزین و فروش نفت انجام داده اســت. دادســتان این دیوان هم دو ماه پیش تأیید کرده بود که شخص محمود احمدینژاد در7 مورد با رأی محکومیت دیوان محاسبات مواجه شده که تعدادی از آنها به موضوع همین تخلفــات نفتی بــر میگردد. اکنــون نایب رئیس مجلــس در گفتوگویی بــا ایلنا، با تأکید بر لزوم تشــکیل دادگاه رســیدگی به جرایم نفتی احمدینژاد، نسبت به اقدام نماینده ارومیه در انتشــار اسنادی درمورد حمیدبقایــ­ی و موارد مشــابه انتقــاد کرد و همچنینباان­تقادازسکوت­مجلسدرباره تخلفاتهدفم­ندییارانهه­ادردولتهای نهــم و دهــم، گفت که عــاوه بر مجلس، دولت، قوه قضائیه و همه رســانههای­ی که در آن زمــان تعریــف و تمجید میکردند، در بروز این تخلفات مقصرند و تأکید کرد که اگر رسانهها حرفشان را محکم بزنند، تعطیلمیشون­د.

مسعود پزشــکیان با اشاره به انتشار اســنادی درباره تخلفــات حمید بقایی در دولــت احمدینــژا­د از ســوی نــادر قاضیپــور گفتــه اســت: معتقــدم اگــر پروندهای وجود دارد، باید در اختیار قوه قضائیه قــرار گیرد و شــخصاً اگر چنین اســنادی دربــاره مســئوالن در اختیــار داشــته باشــم، هرگز نســبت به انتشــار آن اقــدام نکرده و صرفاً آن را در اختیار دادگاه صالحه قرار میدهم.

وی بــا بیــان اینکــه مجــرای اصلــی رســیدگی بــه ایــن پروندههــا دســتگاه قضایی اســت، بر لزوم تشــکیل دادگاه صالحــه بــرای رســیدگی تأکیــد کــرد و گفــت: اگــر ایــن جرایــم در دادگاه بــه اثبات رســید، دادگاه صالحه نســبت به مجــازات متخلــف یــا متخلفــان اقدام میکنــد؛ چرا کــه در صورتی کــه جرایم بــه اثبــات نرســد، عمــاً با آبــروی یک شهروند بازی شــده است. نایب رئیس نخســت مجلس در پاسخ به این سؤال کــه آیــا دربــاره ایــن اســناد بــا نماینــده اصولگــرای ارومیــه صحبــت نکــرده اســت، گفــت: صحبــت خاصــی نبوده است اما مهم تر از آن، معتقدم انتشار عیوب، مسائل و گرفتاریها و فحشا در جامعــه عماً نوعی اشــاعه آن اســت. عضــو فراکســیون امید مجلــس اضافه کرد: بــا این حســاب باید این اســناد در اختیــار دادگاه قــرار گیــرد و قوه قضائیه نیز موظف به رسیدگی است تا اگر کسی مرتکب تخلفی شده، به اندازه تخلفی که انجام داده مجازات شــود؛ نه کمتر و نه بیشــتر! نایب رئیس مجلس شورای اســامی در پاسخ به این ســؤال که چرا قــوه قضائیــه بــا تخلفــات اثبات شــده احمدینــژا­د در پرونده فــروش بنزین برخورد نمیکند نیز توضیح داده است: قوه قضائیه باید در این رابطه رسیدگی کنــد امــا بحــث دیگر این اســت کــه در بحــث هدفمنــدی یارانههــا مقصــران دیگری نیز وجود دارد. پزشکیان گفت: در بحــث هدفمنــدی یارانههــا از ابتــدا مشــخص بــود کــه تخلفاتــی صــورت میگیرد و حتی ما در مجلس نیز حرفی نزدیــم و بــا آن کنار آمدیــم. اینکه چند نفر اعتراض کنند، کافی نیست. ■ همه مــا مقصریم که نســبت بــه این تخلفاتبیتف­اوتبودیم وی افــزود: مجلــس آن زمــان در قبــال مسیریکهطیم­یشدوبهطورب­ینخاف بــود، همراهــی کرد. تــا زمانی کــه در قبال حرفهایی کــه میزنیم و تبدیل به قانون میشــود، محکم نایســتیم، همین وضع ادامه خواهد داشت. نایب رئیس مجلس بــا بیــان اینکــه درصــد اندکــی از قوانیــن پنجسالهبرن­امههایتوسع­هاجرامیشود، تصریح کرد: مجلس، دولت و قوه قضائیه در اجرایی نشدن این قوانین مقصر است و اگــر بهدنبــال اصاح مملکت هســتیم، بایــد بــه این مهــم توجه داشــته باشــیم. وی تصریح کرد: همه ما مقصر هســتیم. مشــکل ما این است که دنبال این هستیم که کســی را پیدا کنیم که همه گناهان را به گردن او بیندازنــد. به نظرم مقصر در این موضــوع فقط احمدینژاد نیســت. وی با بیان اینکه تمام کســانی که براحتی اجازه دادند این اتفاقــات صورت بگیرد، مقصر هســتند، یادآور شــد: این درســت نیســت کــه وقتی کســی از قدرت خــارج شــد، او را بزنیم. همان زمان مجلس این تخلفات را میدید.همهرسانهها­هممیدیدند.همه ما میدیدیم اما االن میگوییم بیتقصیر هســتیم. همزمان با این سخنان مسعود پزشکیان، روزنامه شــرق هم گفتوگویی با ســیدکمال سیدعلی معاون ارزی سابق بانک مرکــزی در دولت دهم انجــام داده که وی آنجا دولت احمدینژاد را به «بازی خطرناک با نرخ ارز» متهم کرده است. وی بابیاناینک­ه«طاراجایارز­میفروختیم» گفته است: «ریشه مشکل تحریمها بود» و «ارز دونرخی عامل فساد است.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran