Iran Newspaper

مردان؛ مشتریان پروپا قرص جراحی زیبایی

یک متخصص جراحی پالســتیک از پرطرفدارتر­ین و مهمترین جراحیهای زیبایی مردان میگوید

- سمیرا محمدعلی

امـــروزه علـــم جراحـــی پالســـتیک، جراحـــان را قـــادر کـــرده اســـت تـــا بـــه اصالح بدشـــکلیه­ا و نواقص ظاهری و عملکردی بیماران بپردازند. این شاخه از علـــم پزشـــکی گرچه قدمـــت زیادی دارد امـــا با تحوالت چشـــمگیری که در ســـالهای اخیر داشته، توانسته است بر بسیاری از چالشهای درمانی در زمینه ترمیم و بازسازی اعضای بدن غلبه کند و زیبایـــی را به جزء الینفکـــی از جراحی پالستیک مبدل سازد.

امـــروزه جراحیهایی که صرفاً برای زیبایی انجام میگیرد، بسیار زیاد شده و برخالف گذشته که زنان تنها متقاضیان ایـــن جراحیهـــا بودند، امـــروزه مردها نیز بـــه جمـــع مشـــتریان پروپـــا قرص جراحیهایزی­باییپیوسته­اند.

دکتـــر امیررضـــا معتبـــر بـــا تأییـــد ایـــن موضـــوع بـــه «ایـــران» میگویـــد: «ژنیکوماستی»(اصالحبزرگی­سینهها)، «لیپوساکشــ­ـن» و «لیزر لیپولیز»(تخلیه چربیهای اضافی شـــکم و پهلو منتها با دو روش مختلف)، همچنین جراحی زیبایی پلک ها و جراحـــی زیبایی بینی پرطرفدارتر­ین و مهمترین جراحیهای زیبایی است که مردان انجام میدهند.

وی ادامـــه میدهـــد: بـــه رشـــد غیر طبیعی غدد پســـتانی در مـــردان که به بزرگ شـــدن پستان آنها منجر میشود ژنیکوماستی گفته میشود که در دوران نـــوزادی، نوجوانـــی و حتی ســـالمندی اتفـــاق میافتـــد. لیپوساکشــ­ـن و «لیزر لیپولیز» هم از اعمال زیبایی اســـت که مورد توجـــه مـــردان قرار گرفته اســـت هرچند در مقام مقایســـه هنـــوز تعداد مردانـــی که بـــرای این عمـــل مراجعه میکنند نســـبت به زنان به میزان قابل توجهی کمتر است اما این به آن معنی نیســـت که مردان جامعه ما از تناســـب اندام بهتری نســـبت به زنان برخوردار هستند.

این متخصص جراحی پالســـتیک و ترمیمی این مسأله را با دو عامل مرتبط میداند و میگوید: زایمان و پیامدهای آن بر تناســـب انـــدام ماننـــد تغییرات قابل مالحظه در اندازه شـــکم، پهلوها و همچنین شـــکل و قوام پوســـت، زنان را بیشـــتر به سمت جراحیهای زیبایی ســـوق میدهـــد درحالـــی که مردان دچـــار چنیـــن تغییراتینم­یشوند و هنـــگام دچار شـــدن به اضافـــه وزن و بزرگی شـــکم و پهلـــو از عوارضی مانند ترک و شلی پوست در امان هستند.

توجه کمتر مردان به تناســـب اندام خـــود عامـــل دیگری اســـت کـــه باعث میشـــود تعـــداد مردانی که به ســـراغ جراحیهـــا­ی زیبایـــی میرونـــد کمتـــر از زنـــان باشـــد البتـــه این خاص کشـــور ما نیســـت و در همـــه جای دنیـــا دیده میشود.

دکتـــر معتبـــر خاطرنشـــا­ن میکند: در ســـال های اخیر مردان برای داشتن اندامی متناســـب بیش از پیش رغبت نشـــان میدهند و این رغبت گســـترده باعث شده مردان بیشتری روانه مطب جراحان زیبایی شوند.

نکتـــه حائز اهمیـــت در ایـــن ماجرا این اســـت که این دســـته از مردان غالباً نیازی به برش جراحی ندارند و مشکل چاقی شـــکم، پهلو و ســـردل آنها بدون برش جراحی و با لیپوساکشــ­ـن یا «لیزر لیپولیز» حل میشـــود؛ چرا که مشـــکل شـــلی و افتادگی شدید پوست شکم در مردان به ندرت پیش میآید.

یکی دیگـــر از اعمال جراحی زیبایی که در مـــردان مقبولیـــت قابل توجهی دارد جراحـــی زیبایی بینی اســـت. البته زنان و دختران اگرچه گوی ســـبقت این عمل را همواره میربایند، اما در چندین ســـال اخیر مردان و پســـران نیـــز توجه خاصی به انجام این عمل پیدا کردهاند. به گفته این اســـتاد دانشـــگاه، انحراف و کجـــی بینی ناشـــی از شکســـتگیه­ا از جملـــه مهمترین دالیل مـــردان برای سپردن بینیشان به تیغ جراحی است. البتـــه بـــا وجـــود اینکه اصـــول جراحی زیبایـــی بینی در میـــان مـــردان و زنان یکســـان اســـت، اما ظاهر مردانه سبب میشود روش جراحی در مردان مشابه زنان نباشـــد و متناسب با ظاهر مردانه صورت گیرد. مثالً باال بردن نوک بینی در مردان نبایـــد به اندازه زنان باشـــد، در غیـــر این صورت ظاهر بینی، حالتی زنانه به خود میگیرد. این امر در مورد قوس پشت بینی نیز صادق است.

دکتـــر معتبـــر معتقـــد اســـت: کم مویـــی، ریـــزش مـــو و طاســـی از دیگر مشکالت مهمی اســـت که مردان را به ســـمت مراکز پیوند و کاشـــت مو سوق میدهد. به اعتقاد کارشناسان، با توجه به پیشـــرفته­ای علمی، پیونـــد مو با روشهای جدید، در بســـیاری از موارد عملی بســـیار راحت به حساب میآید که بهصورت سرپایی و تحت بیحسی موضعی انجام میشود.

وی بـــا تأکید بر اینکـــه موفقیت این اعمـــال بـــه تبحـــر پزشـــک متخصص بســـتگی دارد، میگویـــد: دکتـــر یحیی دولتـــی رئیس انجمـــن پوســـت ایران چنـــدی پیش بـــه تخلف آشـــکاری که متأسفانه در کشـــور ما به وفور مشاهده میشـــود، اشـــاره کـــرده و گفته اســـت، ایـــن روزها مراکـــز متعـــددی در پیوند مو فعالیت و تبلیـــغ میکنند، بیآنکه صالحیـــت الزم را برای این کار داشـــته باشـــند. این درحالی اســـت که دخالت افراد فاقد صالحیـــت علمی در انجام اعمـــال جراحـــی پالســـتیک و زیبایـــی باعـــث ایجـــاد عـــوارض جبرانناپذی­ر، صدمـــات جانـــی و لطمـــات روحی به بیماران خواهد شد.

این متخصص جراحی پالستیک و ترمیمی در خاتمه توصیه میکند: بهتر است قبل از انجام هر نوع عمل زیبایی به وب سایت انجمن جراحان پالستیک و زیبایـــی ایـــران مراجعـــه کنیـــد و در خصوص عمل جراحی و پزشک جراح خود اطالعات کافی بهدست بیاورید.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran