Iran Newspaper

اولویتهاین­جات

- مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هالل احمر

در حالــی که پــس از زلزله در مناطق غربی کشــور جمعیت هــالل احمر ایــران در کنار ســایر دســتگاهها با حداکثــر توان در حال امدادرســا­نی اســت،عدهای از مردم شــریف از اینکه کارها مطابق توقع آنها پیش نمــیرود گالیه دارند. برخی از این گالیهها در شــبکههای اجتماعی منتشر شــده و احتماالً به گوش شما هم رسیده است.

ضمــن قدردانــی از هموطنانی که با اظهــار لطف خود به نیروهــای امدادگــر آنها را به خدمت بیشــتر دلگــرم میکنند، دربــاره گالیــه ســایر هموطنــان توضیــح کوتاهــی میدهــم. پاسخگویی بیشــتر بماند برای وقتی که از عملیات امداد فارغ شــدیم. در حوادثی مانند زلزله عملیات جستوجو، نجات، اسکان و تغذیه اضطراری بر عهده هالل احمر است، اما این به معنای عدم مسئولیت سایر سازمانها نیست. این موردرابیشت­رتوضیحخواه­مداد،اماخوباستب­دانیدامداد­رسانیدرچنی­نحوادثیبر اساسدستورا­لعملهایاست­انداردوبین­المللیانجا­ممیشود.

نخســتین کاری که باید انجام بدهیم نجات افراد زیرآوار مانده و کمکهای فوریتی به مجروحان با حفظ اولویت است. این کار را جمعیت هالل احمر با حضور سگهای جستوجوگر، دستگاه زندهیاب و آواربرداری با تیمهای سبک انجام میدهد.

عملیاتاسکا­نهرچندگاهی­باتوجهبهمخ­تصاتحادثهح­ینعملیاتنج­اتانجام میشــود، اما اولویت اول نجات و پس از آن اســکان اســت. ما برای این کار 24 تا حداکثر 72 ســاعت زمان طالیی داریم و نباید با تمرکز بر اســکان این فرصت را از دست بدهیم. پس از نجات اسکان آغاز میشود که البته فقط چادر نیست و میتواند در اماکن عمومی انجام شــود. ضمن اینکه ارائه خدمات فوریتی به افراد مرتبط با ســطح آســیب دیدگی اســت. اگر چه سرپناه بسیاری از مردم شــریف منطقه آسیبدیده، اما وظیفه ما اولویت دادن به کسانی است که مسکنشان به کلی غیر قابل استفاده است. تغذیه نیز وضعیت مشابهی دارد و باید با کمک سایر دستگاههای مسئول و البته مدیریت هالل احمر انجام شــود. برای نمونه مسئولیت تأمین آب با ســازمان آبفا است و هالل احمر تنها در توزیع آن کمک میکند. این سازمان برای تأمین آب چه به صورت بطری، چه بستهبندی و چه سالمســازی آب موجود تجهیزات الزم را در اختیــار دارد و جمعیت هالل احمر موظف به همکاری در توزیع آ ِب تأمین شــده اســت. دستکم 16 دستگاه مانند ناجا، بهزیستی ...و وظیفه مداخله در بحرانهایی مانند زلزله را دارند و این امدادرسانی در حقیقت یک فعالیت بین بخشــی اســت. اینکه مردم شــریف ما در همه این حوزهها چشــم به هالل احمر دارند، البته یک افتخار و نشان اعتماد آنهاست اما تفکیک شرایط اضطرار و بحران از وضعیتهای دیگر، ابعاد حادثه و موقیعت آن را نباید از یاد برد. واقعیت این اســت که روستایی بودن منطقه،خرابی راهها و وقوع آن در شب، امدادرسانی را با دشواریهایی مواجه کرده است. البته هم اکنون 7 هزار چادر و 10 هزار پتو و 170 هزار انواع کنسروجات توزیــع شــده کــه پتوها بــه 26 هــزار و چادرها بــه 22 هزار مورد خواهند رســید. ســتهای ظروف،موکت و والر هم آماده توزیع اســت. گاهی هم البته انتقادهای بیاساسی مطرح میشــود که در خوشبینانهت­رین حالت ریشــه در بیاطالعی دارد.بــرای نمونه در حالی از عدم پرواز بالگردها در همان ســاعات نخســت حادثه انتقاد میشود که هیچ بالگردی در هالل احمر قابلیت پرواز در شــب را نــدارد و تنها نهادهای نظامی تعداد معدودی از این بالگردها را در اختیار دارند. خدمتگزاران شما در هالل احمر همچنان بر زندهیابی و آواربرداری متمرکز هستند. بدانیم که تمرکز بر نقاطی که مشکالت بیشتری دارند گاهی باعث میشود مناطق کمتر آسیب دیده در اولویت بعدی قرار بگیرند. در روزهای آینده با لطفخداومدا­خلههمهدستگ­اههایمسئول­اوضاعمنطقه­بهترخواهدش­د.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran