Iran Newspaper

همدردی جهانی با زلزله زدگان ایران و عراق

-

مقامهای کشــورهای مختلف جهان با ارســال پیامهایی با آسیب دیــدگان زمیــن لــرزه یکشــنبه شــب کــه در بخشهایــی ازغــرب کشــورمان و نیز استان سلیمانیه عراق رخ داد، همدردی کردند. از جمله آنتونیو گوترش دبیرکل ســازمان ملل پس از وقوع زلزله در غرب کشــور درگذشت جمعی از هموطنانمان در این حادثه را به دولت و ملت ایران تســلیت گفت. والدیمیر پوتین بهدنبال وقوع زلزله در غرب ایران تسلیت خود را به حسن روحانی و مردم ایران اعالم کرد. به گزارش ایســنا، رئیسجمهوری روســیه پــس از بروز زلزله در ایران و عراق و برجای ماندن تلفات زیاد به حسن روحانی و فؤاد معصوم رؤسای جمهور ایران و عراق تسلیت گفت.

الهــام علــیاف، رئیــس جمهــوری آذربایجــا­ن نیــز در پیامــی مکتــوب بــه رئیس جمهــوری کشــورمان نوشــت: بــه نمایندگی از مــردم جمهــوری آذربایجان به جنابعالی و به خانــواده و نزدیکان جانباختــگ­ان و تمــام مــردم ایران بــا اندوه عمیق تســلیت عرض میکنم و برای مصدومان و خسارت دیدگان شفای عاجل و از بین بردن هر چه زودتر نتایج و آثار این بالی طبیعی را آرزومندم. مولود چــاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیــه در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود از وقوع زلزله در غرب ایران ابراز تأسف کرد و این حادثه مرگبار را تســلیت گفــت. وزارت خارجه ترکیه نیــز در پیامی با بیان اینکــه مردم ترکیه در کنار مردم ایران و عراق قرار دارند، اعالم کرد این کشور آماده است تا در صورت درخواست به ایران کمک کند. در عین حال مرکز مدیریت حــوادث اضطراری ترکیه از آمادگی برای کمکرسانی به حادثه دیدگان ایران و عراق خبر داد.

رئیس جمهوری افغانســتا­ن در اعالمیهای مطبوعاتی تأسف خود را از صدمات جانی و مالی زلزله یکشــنبه شــب ایران و عراق ابراز کرد. محمداشرف غنی از وارد شدن خسارات جانی و مالی به شهروندان ایران و عراق بهدنبال زلزله اخیر در این کشورها اظهار تأســف کرد. عبداهلل عبداهلل رئیس اجرایی دولت افغانســتا­ن در پیام خود به همین مناســبت نوشت: «به نمایندگی از حکومت و مردم افغانستان، به خانوادههای قربانیان، مردمان و دولتهای دوســت جمهوری اســالمی ایران و جمهوری عــراق، همدردی و غمشــریکی خویــش را ابــراز میداریــم و برای مجروحان شــفای عاجل میطلبیم». نارندرا مودی نخستوزیر هند که هماکنون در فیلیپین بسر میبرد، از وقوع زلزله در مناطق مرزی ایران و عراق ابراز تأســف کرد. وی در پیام خود گفت: قلب من با تمام کســانی اســت که عزیزان خود را در زلزله تأســفباری که در بخشهایی از ایران و عراق به وقوع پیوست، از دست دادهاند.

همچنینخواج­همحمدآصفوز­یرامورخارج­هپاکستانبا­انتشار پیامی تأســف عمیق خود را از جان باختن جمعــی از مردم ایران و عراق در زلزله یکشــنبه شــب در این کشــورها ابراز و با خانوادههای قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد. شــیخ صباح االحمد الجابر الصبــاح، امیر کویت و شــیخ نواف االحمــد الجابر الصباح، ولیعهد کویت و شــیخ جابر مبارک االحمد الصباح، نخســتوزیر کویت در پیامهــای جداگانه به حســن روحانی، رئیس جمهــوری ایران جان باختــن تعدادی از شــهروندان­مان در اســتان کرمانشــاه را تســلیت گفتند و با بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کردند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاســت خارجی اتحادیه اروپا پیش از برگزاری نشســت شــورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنــگارا­ن بــا خانوادههــ­ای قربانیــان زلزلــه ایــران و عــراق ابراز همدردی و حمایت خود را برای کمکرسانی اعالم کرد.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس، وزارت امور خارجه آلمان، سباستین کورتز صدر اعظم جدید اتریش و جرمی کوربن رهبــر حزب کارگر انگلیس نیــز در صفحات توئیتر خود همدردی عمیــق خــود را در رابطه با زلزله مرگبار یکشــنبه شــب در ایران و عــراق اعالم کرده و برای کمک به قربانیان اعالم آمادگی کردند. پائولــو جنتیلونــی نخســتوزیر ایتالیا نیــز ضمن ابــراز همدردی بــا حادثهدیــد­گان زلزلــه ایــران و عراق گفــت که کشــورش آماده کمکرسانی به این مناطق است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran