Iran Newspaper

آب و برق و گاز هست؛ چادر و غذا کافی نیست

«ایران» از آخرین وضعیت تأمین نیازهای اولیه مناطق زلزله زده گزارش میدهد وزیر نیرو در گفت و گو با «ایران»: توزیع آب سیار تا زمان رفع بحران ادامه دارد/ بیش از 20 سد بزرگ بازرسی شدند و مشکلی ندارند

- عطیه لباف

یک روز از وقوع زلزله 7.3 ریشــــتری غرب کشور میگذرد و بسیاری از زیرساختهای مناطق زلزله زده به حالت عادی برگشته اما همچنان وضع شهرستان سرپل ذهاب و روستاهای تابع آن مساعد نیست.

ایــــن شهرســــتا­ن بیشــــتری­ن تخریب و مرگ و میــــر را در پی وقــــوع زلزله به خود دیــــده و مردمانــــ­ش میگویند کــــه بعد از اتمام جنگ تحمیلی عــــراق و ایران دیگر انتظار این حجم از خسارت جانی و مالی رانداشتند.

مســــئوال­ن مدام در تالشــــند که هرچه زودتــــر شــــرایط ایــــن شــــهر و روســــتاه­ای تابعــــه آن بویژه در بخش مرکزی را بهبود ببخشند اما شدت آوار کار را سخت کرده. بــــا این حــــال بخشــــی از زیرســــاخ­تهای شهری و روستایی مانند خطوط ارتباطی، راههــــا و بــــرق به حالــــت عادی بازگشــــت­ه است،آبرسانی نیزبه صورت سیار در حال انجام اســــت. وزیر نیرو میگوید که تأمین آب شــــرب به شــــکل پایدار مستلزم زمان است و بعد از آواربرداری این کار نیز انجام خواهد شــــد؛ تا آن زمان آبرسانی سیار به هم میهنان انجام میشود. ■ آخرینوضعیت­تأمینآبوبر­ق

ســــرپل ذهاب بــــر ســــر راه بینالمللی تهــــران – بغــــداد موســــوم به جــــاده کربال واقــــع شــــده و نزدیکی زمان وقــــوع حادثه غیرمترقبه زلزله به اربعین حسینی باعث شده که برخی از امکانات مورد نیاز مردم زلزله زده در منطقه وجود داشــــته باشد و شدت مشکالت کمتر شود از جمله تأمین آب بستهبندی زلزله زدگان.

در این باره رضا اردکانیان وزیر نیرو در گفتوگو با «ایــــران» اذعان کرد: در بخش مدیریت منابــــع آب، بعد از وقــــوع زلزله اصلیتریـــ­ـن دغدغه ما بحــــث پایداری و ایمنی ســــدهای بــــزرگ منطقه بــــود. لذا بالفاصله تیمهای بازرســــی فنی دســــت بــــه کار شــــدند و بیش از 20 ســــد بزرگ در محدوده 125 کیلومتری کانون زلزله تماماً بازرســــی شــــد. خوشــــبخت­انه بدنه سدها و تأسیســــا­ت جانبی در ارزیابی اولیه ســــالم گزارش شد و مشــــکلی از این حیث نبود، اما در خصوص تأمین آب شــــرب شهرها و روســــتاه­ا طی روز گذشــــته بیــــش از 300 هزار بطری بین مناطق آسیب دیده توزیع و هــــزاران بطری دیگر را نیــــز آماده توزیع کردیم.

او ادامــــه داد: مــــا امکانــــا­ت خوبــــی را بــــرای پیــــاده روی زائران از مرز خســــروی برای شرکت در مراســــم اربعین حسینی پیشبینی کرده بودیم و االن توانســــت­یم از آنها برای کمک به زلزله زدگان استفاده و آب شرب را میان آنها توزیع کنیم.

به گفتــــه اردکانیان7­6 دســــتگاه تانکر آبرســــان­ی ســــیار از روســــتاه­ای مجــــاور و 6 دســــتگاه بســــتهبن­دی آب و 3 واحــــد آزمایشگاه ســــیار فعال شدند تا آب شرب با کیفیت میان مردم توزیع شود و مشکلی رخ ندهد.

وزیر نیرو با بیان اینکه طبیعتاً برقراری سیســــتم پایــــدار تأمیــــن آب مســــتلزم آواربــــر­داری اســــت و امیدواریم که هرچه زودترباتال­شمسئوالنمر­بوطه،همکاران ما هم بتوانند به وظایفشان در این بخش عمل کنند، گفت: توزیع آب ســــیار تا زمان رفع بحران ادامه پیدا میکند.

اردکانیـــ­ـان در خصوص وضعیت برق نیز گفــــت: بعد از وقــــوع حادثه یک واحد 320 مگاواتی در نیروگاه بیستون کرمانشاه از مدار خارج شــــد که با تــــالش همکاران در 11 دقیقــــه بامداد روز گذشــــته وارد مدار شــــد. تعدادی از پســــتهای 230 به 132 کیلوولــــ­ت، 230 به 63 کیلوولــــ­ت، 63 به 02کیلوولت دچار مشکل شده بود و تعداد زیادی پست هوایی 20 کیلوولت نیز سقوط کرده بود اما بخش اعظمی از مشــــکالت روز گذشته رفع شد و اکنون مشکلی از نظر تولید و توزیع برق دراغلب مناطق آسیب دیده نداریم.

به گفتــــه وزیر نیــــرو عالوه بــــر مدیران اســــتانی کرمانشاه و اســــتانه­ای همجوار، بسیاری از مدیران ارشد از سراسر کشور به مناطق آســــیب دیده رفتهاند و از نزدیک بر شــــرایط نظــــارت دارنــــد. او میگوید: تا این لحظه عملیات بخوبــــی پیش رفته و امیدواریم بزودی پایدارسازی شروع شود. ■ آخرینوضعیت­تأمینگاز وسوختمصرفی­مردم

تأمین ســــوخت مصرفی مردم غرب کشــــور در این روزهای ســــال که هــــوا رو به ســــردی رفته، یکی از مشــــکالت اساســــی است. تاکنون بسیاری از شهرها و روستاها به شــــبکه پایــــدار گاز وصــــل شــــدهاند اما همچنــــان برخی از مناطق ســــرپل ذهاب مشکل تأمین ســــوخت دارند. در این باره سراغ مدیرعامل شرکت ملی گاز رفتیم.

حمیدرضا عراقی میگوید: تأسیسات ایمــــن گاز مانع وقوع انفجــــار پس از زلزله دیشب شد و توانستیم گازرسانی در اغلب مناطــــق زلزلــــه زده را با انجــــام عملیات نشتیابی از سر بگیریم.

او ادامه داد: بعــــد از وقوع حادثه گاز را در ســــه شهر مرزی مســــیر زلزله در سرپل ذهــــاب، قصــــر شــــیرین، ثــــالث باباجانی و جوانــــرو­د قطــــع کردهایــــ­م تــــا عملیات نشتیابیانج­امشود.

به گفته عراقی تقریباً شــــرایط به روال عادی باز گشــــته و قطعی گاز تنها به دلیل حفظ امنیت مردم و بررسی نشتیابی گاز در شهرها بوده و اگر هنوز مناطقی هستند که به شبکه وصل نشدهاند بزودی پس از اطمینان از سالمت شبکه و تأمین امنیت مردم شرایط به روال عادی بازمی گردد.

امــــا از نظــــر تأمیــــن ســــوختها و فرآوردههــ­ــای جانبی تا زمــــان تنظیم این گــــزارش هنــــوز مــــردم مناطق زلزلــــه زده سرپل ذهاب با مشــــکالت­ی مواجه بودند، امــــا با اتصال مجــــدد برق دوباره شــــرایط تأمیــــن بنزیــــن و ســــوختها­ی دیگــــر به حالت عادی بازخواهد گشت. در این باره سیدمحمدرضا موسویخواه مدیرعامل شــــرکت ملی پخش فرآوردههــ­ــای نفتی اعــــالم کــــرد: آمــــاده بــــاش بــــه مناطــــق معین شــــرکت، ارســــال ســــوخت هوایی بــــه مناطق زلزلــــه زده، ایجاد ســــه جایگاه سیارسوخترس­انی و ارسال نفتکشهای بنزین و نفت سفید با امکان توزیع سوخت ســــیار، از جمله اقدامهای این شــــرکت از یکشنبه شــــب تاکنون بوده است. مناطق معین شــــرکت شــــامل منطقــــه همدان، لرستان و آذربایجان غربی بودهاند. ■ آمادهباشفر­ودگاهیبرای­پرواز بهمناطقزلز­لهزده

همچنیــــن قائــــم مقــــام مدیرعامـــ­ـل شــــرکت فرودگاهها و ناوبــــری هوایی ایران در امــــور فرودگاههــ­ــا اعالم کرد کــــه در پی وقــــوع زمیــــن لــــرزه در غرب کشــــور همه فرودگاههای کشــــور برای انجام پروازهای فوقالعــــ­اده به فرودگاههای مــــرزی ایران آماده باشند.حسین اسفندیاری در حاشیه نشســــت جمعی از مدیــــران فرودگاههای کشــــور افــــزود: زلزلــــه به زیرســــاخ­تهای فرودگاههای غرب کشــــور بویژه کرمانشاه، سنندج و ایالم آســــیبی وارد نکرده است و این فرودگاهها آماده امدادرسانی و اعزام مجروحــــا­ن و همچنیــــن اعــــزام نیروهای امدادی و متخصصان از سایر استانها به اینفرودگاه­هاهستند.مدیرروابطع­مومی ســــازمان هواپیمایی کشــــوری نیــــز با بیان اینکه پنج پرواز فوقالعاده به فرودگاههای مناطــــق زلزلــــه زده برقرار شــــده اســــت از برخورد جدی با هرگونه گرانفروشی بلیت هواپیما به این مناطق خبرداد. ■ بازگشاییتم­اممحورهایش­ریانی، اصلی،فرعی

معــــاون راهــــدار­ی ســــازمان راهداری و حمــــل و نقل جــــادهای نیز از بازگشــــا­یی تمام محورهای شــــریانی، اصلی، فرعی و روستایی خبر داد و گفت: یکی از اقدامات مهم بازبینی و کنترل پلهای بزرگ واقع در محورهای استانهای زلزلهزده است که بازدید میدانی توســــط همکاران راهداری در حال انجام است تا در صورت مشاهده هرگونه مشکل نســــبت به رفع آنها اقدام شود. ■ خدماتبانکی­درمناطقزلز­لهزده برقرارشد

بانـــک مرکزی نیز از اعـــزام تیمهای ویژه بـــرای برقراری خدمـــات بانکی به مناطق زلزله زده در غرب کشور خبر داد و گفت: در برخی مناطق آسیبها جدی بوده اما با تعیین اســـتان معین و اعزام تیمهـــای امـــداد، هماهنگـــی الزم بین ستادها و نیروهای عملیاتی انجام شده استتاقطعیخ­دماتبانکید­رمناطق آســـیب دیده رخ ندهـــد. در مناطقی که قطع خطوط مخابراتی رخ داده بود نیز تالش شد با پشتیبانی مشکل حل شود. ■ چادرمیخواه­یموآبوغذا

مـــردم ســـرپل ذهـــاب بیـــش از هر چیز دیگـــری نیازمند چـــادر و آب و غذا هستند، چراکه خانه هایشان امن نیست ونمیتوانند­اززیرساخته­ایینظیربرق و گاز استفاده کنند. یکی از ساکنان سرپل ذهاب در طول 10 دقیقه مکالمه تلفنی با خبرنگار روزنامه ایران از وقوع دو پس لزره خبر داد و گفت: در چنین شرایطی ما نمیتوانیم مجدداًبه خانههای ویران شده خود بازگردیم و از برق و گاز استفاده کنیم ،اما چادرهای هالل احمر میتواند حداقل تا 20 روز آینده سرپناه گرمی برای ما باشد.

نســـیمیپو­ر با اشاره به جمعیت 85 هزار نفـــری ســـرپل ذهاب اذعـــان کرد: ما نیـــاز به حداقل 20 هزار چـــادر داریم. برخـــی از مردم تاکنون در ماشـــینها­ی خود میخوابیدند و از بخاری آن استفاده میکردنـــد امـــا االن بنزین کافـــی برای این کار نداریم. او با اشـــاره به عبور یک هلیکوپتـــ­ر در هـــر دقیقه از بام ســـرپل ذهاب اذعان کرد: امدادرســـ­انی بخوبی در حال انجام اســـت اما هنوز آب و غذا و چادر کافی نداریم. گفتنی اســـت پس لرزهـــای ایـــن زلزله 7.3 ریشـــتری هنوز ادامـــه دارد و خانههای تخریب شـــده و ترک برداشته مردمان کرمانشاه بویژه در منطقه سرپل ذهاب مکان مناسبی برای زندگیآنهان­یست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran