Iran Newspaper

39‌درصد‌کودکان‌متولد‌شده‌از‌مادران‌بیمار،‌پاک‌بود‌هاند

-

رئیــس اداره ایــدز وزارت بهداشــت، درمان و آموزش پزشــکی در کارگاه علمی تخصصــی «مــادر، کــودک و اچآیوی» که روز گذشــته از ســوی انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی برگزارشد، گفت: تاکنــون ۶3 هزار نفر مبتــال به HIV تشــخیص داده شدهاند که ۴۸ درصد آنها مرد و ۶1 درصد آنها زن هســتند و تخمین زده میشــود که تعداد مبتالیان در کشــور بیــش از ۶۶ هــزار نفر باشــد که حــدوداً06 درصد آنها از بیماری خود آگاهی ندارند.

بــه گــزارش «ایــران» و بــه گفتــه دکتر پروین افســر کازرونی، 66 درصد مبتالیان به ایدز از راه اعتیاد تزریقی و 19.6 درصد از راه جنسی مبتال شدهاند. دراین میان روند ابتالی زنان به اچآیوی رو به رشــد اســت به طوری که بررســیهای وزارت بهداشت نشانمیدهدد­رمواردجدید،شناسایی24 درصد از طریق انتقال جنسی و 37 درصد ازطریقاعتی­ادتزریقیبه­اینبیماریم­بتال شدهاند و در افراد تازه تشخیص داده شده، بیــش از 35 درصــد آنان زنان هســتند. از ســوی دیگر آمارهای دیگــر حکایت از این دارد کــه از ۵ هــزار زنی که مبتال به ویروس HIV هســتند بیش از 0۵ درصد آنها زنان متعهد و متأهــل بودهاند که بیمــاری را از همسرانخودگ­رفتهاندودل­یلآنناآگاه­ی همســران از این بیماری بوده اســت. او در رابطه با افزایش موارد شناسایی مبتالیان به ویــروس اچآیوی بــه نکته مهمی هم اشــاره کــرد؛ اینکه از 36 هــزار فرد مبتال به اچآیوی کــه شناســایی شــدهاند بیــش از 26 هزار نفرشان در مراکز مربوطه تشکیل ■

■ ■ پرونــده دادهانــد کــه از ایــن تعــداد حدود 12 هزار نفرشــان به صــورت مرتب تحت درمان قــرار گرفتهانــد به عبارتــی 14 هزار مبتال به ویروس اچآیوی جهت دریافت داروبهمراک­زدرمانیمرا­جعهنمیکنند.

رئیــس اداره ایــدز وزارت بهداشــت بــا تأکید بــر اینکه تشــخیص زودهنــگام و شــروع درمان به وضعیــت بیمار مبتال به اچآیوی کمک میکند، افزود: ایدز اگرچه درمان قطعی ندارد و بیماران میبایست به صــورت مادامالعمر دارو مصرف کنند اما از زمان تشــخیص بیمــاری در هر فرد، 0۶ ســال عمر مفید برای این افراد در نظر گرفتهمیشود.

کازرونــی تأکیــد کــرد: مدتــی پیــش فراخوانی دادیم که زنانی که همسرانشان اعتیــاد داشــتهاند و یــا بــه ایــن دلیــل از همسران خود جدا شدهاند، برای آزمایش بــه مراکــز مربوطه مراجعــه کننــد. از 00۴ مــوردی که مراجعه کــرده بودند 7 نفر به اینبیماریم­بتالشدهبود­ند.

کازرونــی در مــورد برنامــه پیشــگیری انتقال از مادر به کودک اظهار داشت: این برنامه در ســال 93 کلید خورد و هدف آن، این بود که تا سال 2030 دیگر کودکی از این طریــق به HIV مبتال نشــود. طبق آخرین آمار، 93 درصد نوزادان متولد شده از زنان مبتال به ایدز، از ویروس HIV پاک بودهاند.

در ادامــه ایــن کارگاه، محمــد خدادی مدیرعاملخب­رگزاریایرن­انیزدرباره­نقش رســانهها در انگ زدایــی و کاهش بدنامی بیماری ایدز ســخن گفت: «آنچه درمورد ایدز مطرح شــده بدنامی، ننگ، ســکوت، تبعیض و انکار اســت.» خــدادی با طرح این پرســش که چــرا این واژههــا را درمورد بیماری ایدز بــه کار میبریم، توضیح داد: ایــدز بیــش از آنکــه به عنــوان بیمــاری به رســمیت شــناخته شــده باشــد با بدنامی و ننــگ شــناخته میشــود. اصــل ماجــرا این اســت کســی که به بیمــاری ایدز مبتال میشودبدترا­زخودبیماری­بایدباانگی­که برایشمتصور­میشودزندگی­کند.

مدیــر عامــل خبرگــزاری ایرنــا افــزود: مرز ماجــرای ایدز همین دو جمله اســت اینکه چرا میگوییم بدنامی و نفرت چون اطالعات غلط به مردم میدهیم. در این میــان تکلیف رســانهها چیســت؟ رســانه حلقهایاست کهبایدبهای­نموضوعورود کند. حلقه ما در رابطه با ایدز اطالعرسانی معیــن و بــا تعریــف مشــخص اســت. در جامعــه امــروزی شــبکههای اجتماعــی شریک رســانههای رسمی هستند اما چرا وقتی به ایدز میرسد برای ما مهم نیست. نهضــت ایــدز بــرای گــروه خاص نیســت همه ما موظف هســتیم در این باره نقش بپذیریم. خدادی گفت: رسانه راهی ندارد جز اینکه دربــاره بیماری ایدز تولید محتوا کند و به قرائتســاز­ی و اطالعرســا­نی ایدز روی بیاوریــم تــا ایــدز بــه عنــوان بیمــاری شناختهشود.

«خســرو منصوریان» مؤســس و عضو هیــأت امنای گروه احیا نیــز در گفتوگو با روزنامهایر­اندربارهکن­ترلموجسومی­عنی انتقال جنســی ویروس اچ آی وی بویژه در میان جوانان توضیح داد: کشورهای دیگر هم به این بیماری مبتال هستند. آنها برای درمــان و کنتــرل ایــن بیمــاری راههایــی را رفتهاند و الزم نیست دوباره ما این راهها را اختراع کنیم. بزرگترین و بهترین راه این است ما جامعه و درهای بسته را نسبت به موضــوع ایدز باز کنیم. چــرا در کتابهای درســی یا مجــالت، رادیــو و تلویزیــون آن گونه که باید و شاید به این مسأله پرداخته نمیشــود؟ البتــه بــه ایــن موضوع اشــاره میشــود ولیکــن نــه در حــدی کــه الزم و واجب اســت. متأســفانه این فضای بسته در دولت هــای نهــم و دهم تشــدید شــد، برای مثال همه کتابهایــی را که در دوره دبیرستان در رابطه با ایدز نوشته شده بود دوباره خمیر کردنــد. منصوریان گفت: در کشــورهای دیگر آموزشها و اطالعرسانی درباره بیماری ایدز از مهدکودکها شروع میشــود ولی در کشور ما در دبیرستان هم جای این آموزشها خالی است.

او افــزود: جــوان مــا نحــوه اســتفاده از کانــدوم را نمیدانــد و این یک تابو اســت. یــا در زندانهای مــا با این مســائل با نگاه سیاســی برخــورد میشــود و این درســت نیست. بایســت فضا را باز کنیم تا جامعه به اطالعات آزاد دسترســی داشــته باشد. اصحــاب رســانه در ایــن رابطــه میتوانند کمک زیــادی به ســازمانها­ی مردم نهاد بکنند.

بررسیهای وزارت بهداشت نشان میدهد در موارد جدید شناسایی 42 درصد از طریق انتقال جنسی و 37 درصد از طریق اعتیاد تزریقی به این بیماری مبتال شدهاند و در افراد تازه تشخیص داده شده، بیش از53 درصدآنانزن­انهستند طبق آخرین آمار، 93 درصد نوزادان متولد شده از زنان مبتال به اچ آی وی پاک بوده اند محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا درباره نقش رسانه ها در انگ زدایی و کاهش بدنامی بیماری ایدزچنینگف­ت:«آنچهدرمورد­ایدزمطرحشد­هبدنامی،ننگ،سکوت،تبعیضوانکا­راست.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran