Iran Newspaper

زنگ خطر تخریب بیمارستان ها در زلزله کرمانشاه

- فریبا خان احمدی

لحظاتــی بعــد از وقوع زلزله 7.6 ریشــتری کرمانشاه بود که سرپرســت اورژانس کشور اعالمکرد؛بیمارستانش­هدایسرپلذه­اب بطور کامل تخریب شــده و امکان استفاده از ایــن مرکز درمانی وجود نــدارد به طوری کــه اورژانس مجبور شــده مجروحــان را به دیگــر مراکز درمانی منتقــل کند. در همین حال خبرهایی از ســوی مردم کرمانشاه در شــبکههای مجازی مبنی بر مدفون شــدن بیمــاران و پرســنل بیمارســتا­ن شــهدای سرپلذهاب بعد از زمین لرزه اخیر مخابره شد که نشان میداد امکان ارائه خدمات از ســوی این مرکز وجــود نــدارد. در این باره خبرنگار مــا با دکتر قباد محمــدی معاون توســعه مدیریــت و منابــع دانشــگاه علوم پزشکیکرمان­شاهتماسگرف­تتاوضعیت ایمنی بیمارســتا­ن شــهدای ســرپلذهاب را کــه گفتــه میشــود نزدیــک بــه 24 ســال قدمــت دارد جویــا شــود امــا او از پاســخ به ایــن ســؤال امتنــاع کــرد و گفــت: تیمــی از همــکاران مدیریت بحران دانشــگاه علوم پزشــکی کرمانشــاه جهــت بررســی علــت ریزشساختما­نبیمارستان­بهمحلاعزام شــدهاند. هنــوز نمیتوانیــ­م دربــاره ایمنی بیمارســتا­ن به پاســخ قطعی برســیم چرا که مشخص نیســت؛ سازه آســیب دیده یا آســیب بیمارســتا­ن ظاهری بوده و کالف و نمای ســنگی ریزش کرده است. محمدی افزود: عالوه بر تخریب بیمارستان شهدای ســرپلذهاب، خسارت شــدید بیمارستان اســالمآبا­د غــرب در پــی وقوع زلزله شــب گذشــته، کار انتقال و درمان مجروحان را با مشــکل مواجه کرد بنابراین مجبور شدیم مجروحانراب­هقصرشیرینا­نتقالدهیم.او با بیان اینکه تجهیزات بیمارستان شهدای ســرپل ذهاب آسیب چندانی ندیده است، درباره بازسازی این بیمارستان گفت: نقشه تغییــر بیمارســتا­ن را آماده کــرده بودیم تا تغییراتی در محل همان بیمارستان ایجاد کنیم ضمن آنکه قــرار بود فضای فیزیکی بیمارستانن­یزتوسعهیاب­د.

حشــمتاهلل فالحــت پیشــه نماینــده مجلس اسالم آباد غرب نیز درباره تخریب بیمارستانا­سالمآبادغر­ببهروزنامه­ایران گفت: شــما خبرنگاران بنویســید چــرا باید بیمارســتا­نی که تــازه چند مــاه از افتتاح آن گذشته پس از زلزله تخریب شود؟

فالحت پیشــه افزود: پس از تالشهای بســیار در مجلس توانســتیم بودجه الزم را برای ســاخت ادامه ســاختمان بیمارستان بگیریم در حالی که هنوز یک سال از افتتاح بیمارســتا­ن تازه تأسیس اســالم آباد غرب نگذشــته ایــن بیمارســتا­ن یکشــنبه شــب گذشــته بعــد از زلزله فرو ریخــت و 23 نفر در این بیمارستان فوت کردند حتی پرسنل و نیروهــای امــداد و نجــات مجبــور شــدند بیمــاران بســتری را به بیمارســتا­ن قدیمی اسالمآبادغ­ربمنتقلکنن­د.

او گفــت: بیمارســتا­ن قدیمــی 100 تختخوابــی اســالم آبــاد غــرب بیــش از 30 ســال قدمــت دارد بــا ایــن حــال ایــن بیمارســتا­ن در زلزلــه هیچ خســارتی ندید اگــر در ســاخت بیمارســتا­ن جدیــد قصــور وتقصیری نبــود حتماً شــمار جانباختگان زلزلهکمترم­یشد.ازسویدیگرا­گربیماران در بیمارســتا­ن جدیــد پراکنــده میشــدند آمار فوتیها قطعاً بیشتر میشد. نماینده مردم اســالم آباد غرب در مجلس شورای اســالمی تأکید کــرد: ایــن بیمارســتا­ن تازه تأســیس قطب یک بهداشت و مهم ترین بیمارســتا­ن غرب کشــور محســوب میشد و 124 تخــت بیمارســتا­نی داشــت. در پــی تخریب و عدم اســتفاده از این بیمارستان، پرسنل بیمارستان مجبور شــدند با هزاران بدبختــی و در شــرایطی کــه بــرق قطع بود بیمــاران بســتری را از بیمارســتا­ن تخلیــه کنند عالوه بر این بیمارســتا­ن قدیمی چند صــد مصــدوم زلزلــه ســرپلذهاب و قصر شــیرین و گیالنغرب را پذیرا شــد. او گفت: پرسنل بیمارستان مجبور شدند تختهای بیمارســتا­ن تــازه تأســیس را بــه حیــاط بیمارســتا­ن قدیمی منتقل و مصدومان را در ســرما مداوا کنند. فالحتپیشــ­ه با بیان اینکه مدعی العموم باید وارد این موضوع شــود، عنوان کرد: پیمانکار این بیمارستان باید از لحاظ فنی پاســخگو باشــد. ســاخت بیمارســتا­ن تازه تأسیس اســالم آباد غرب از دولت نهم و دهم شــروع شد ولی 4سال ســاخت آن متوقف شده بود. در این دولت حدود03درصـ­ـد باقیمانده پروژه ســاخت بیمارستان تکمیل شد مدعیالعموم باید علیهکسانیک­همسبباینکا­رهستنداعال­م شکایتکند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran