Iran Newspaper

کاتسا ؛ اهداف و پیامدها

- سید علی خرم استاد حقوق بینالملل

قانــون «کاتســا» گروه هایــی را تحریم مــی کند که از طریق تروریسم، منافع و امنیت ملی امریکا را هدف قــرار میدهنــد. این قانــون اگرچه به تازگــی ایران و ســپاه را هــدف قــرار داده امــا مخصوص کشــورمان نیســت بلکه گروههای مختلفی که میتواند شــامل داعش یا حزباهلل هم باشــد چنانچه منافع امریکا را بــه خطر بینــدازد، تحــت تعقیب قــرار میدهد و بــال و پــر آنها از ســوی امریکا در ســطح جهــان زده میشود. ایــن یــک قالب کلی اســت کــه ممکن اســت در آن هــم داعش و هم ســپاه گنجانده شــوند. امــا اجرای ایــن قانــون کــه به تازگــی ســپاه پاســداران انقــاب اســامی ایــران را هم در فهرســت تحریمهای خود قرار داده اســت دارای پیامدهایی است که از چند منظر قابل بررســی اســت؛از منظر اقتصــادی، اگر ســپاه دارای فعالیتهای اقتصادی در ایران و در جهان باشد مثاً در ایران در جایگاه صاحب قرارداد و منعقدکننده قرارداد قرار گیرد و شرکتهایی که زیر مجموعه این صاحب قرارداد که در اینجا منظور ســپاه اســت، قرار گیرند، اگر با خارج در همکاری باشند، مشمول تحریمهای کاتسا میشوند. بهعنــوان مثــال مجموعــه خاتم االنبیــا یک پــروژه را بر عهده گرفتــه و آن را بهشــماری از شرکتهای کوچکتر واگذار میکند که این شرکتها میتوانند خارجــی یــا ایرانــی باشــند که بــا خــارج در تماســند. اگــر اینهــا در ارتبــاط با خــارج بــوده و از طریق خــارج به نوعی با امریکا طرف شــوند یــا در معرض ایــن ارتبــاط قــرار گیرنــد در آن صــورت امریکا آنهــا را مورد تهدیــد و تحریم قرار میدهد.

از جنبه سیاســی ، مطابق قانون کاتسا سپاه بهعنوان یک نهادی که تحت تعقیب بینالمللی است شناخته میشود و این امر باعث میشود در سطح جهــان آزادی کامــل را بــرای رفت و آمد نداشــته باشــد. در چنین شــرایطی ممکن اســت امریکا در مراحل بعد از ایجاد ارتباط کشــورها با سپاه از برخی کشــورها بخواهد که مراودات خود را با ســپاه قطع کنند و در چینن شــرایطی ممکن اســت کشورهایی هم باشــند که از امریکا تأثیرپذیر باشند و این نقش را قبول کنند و مزاحم سپاه شوند.

اجرای کاتسا عاوه بر ایجاد مزاحمت برای فعالیت های اقتصادی سپاه، محدودیــت هایــی نیز بــرای فرماندهــا­ن آن بویــژه در زمینه مســافرت های خارجی بوجود آورد.

در مجمــوع تحریمهای کاتســا از آنجایی که به موضوع هســتهای مربوط نمیشــود ارتباطــی بــا برجــام نــدارد امــا ایــران میتوانــد بنــا بر آنچــه خود امریکاییها در واکنش به آزمایش موشکی ایران نقض روح برجام مینامند، تحریمهای جدید امریکا را نقض روح برجام بداند ولی این تیغ دولبه است و دونالد ترامپ هم از منظر روح برجام، مدعی ایران خواهد شد.

بــه هــر حــال ایــن تحریمهــا اگرچــه از منظــر داخلــی ممکــن اســت فعالیتهــا­ی اقتصــادی یک بخــش خصوصی در ایران به شــمار آیــد اما با توجــه به گســتره فعالیتهای اقتصادی صنعتی ســپاه در ایــران، همانطور که ســردار جعفری گفت دونالد ترامپ در واقــع ، اقتصاد ایران را هدف قرار داده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran