Iran Newspaper

مقبره دو روزنامهنگا­ر مشروطه خواه بازهم تیتر رسانهها شد

-

«ایران»: «احمد مسجدجامعی» عضو شورای شــــهر تهران، چهارسال پیش هم جمعــــی از خبرنگاران را به محله کمالی ومقبــــره روزنامه نگاران مشروطه خواه برد تا شــــاید از رهگذر حضــــور ایــــن روزنامهنگا­ران، دســــت مرمــــت روی قبــــور پیشکســــو­تان آنها کشیده شود. اما برخالف انتظارها باز هم تخریب قبــــور ملک المتکلمین و میرزا جهانگیر خان صوراسرافیل را در صدر اخبار میــــراث فرهنگی قرار داد. همه چیز زیر ســــر بیمارســــ­تان لقمان حکیم است. پیش از این ساخت یک پارکینگ باعث شــــد تا بخشی از ملک مقبــــره توســــط بیمارســــ­تان تصاحب شود. به تازگی کلنگ ساخت کلینیک تخصصی آن هم زمین زده شــــده که باز هــــم به تخریب قبور ایــــن روزنامه نگاران منجر میشــــود. ســــقف مقبره ملک المتکلمین عنقریب اســــت که ریزش کنــــد. ســــنگ قبرش زیــــر تلی از نخالــــه و آجــــر پنهــــان شــــده و قبــــر صوراسرافیل را با سیمان پوشاندهاند. مقبره شخصی ملکزاده که در اتاقی بوده به طور کامل تخریب شده و باقی مانده اتاقک پر از آجر اســــت و ردی از قبرها دیده نمیشود. اداره کل میراث فرهنگــــی تهــــران میگویــــد پرونــــده شــــکایتی درباره این مقبره باز اســــت که سرایدار و بیمارســــ­تان لقمان باید دربــــاره آن توضیح دهنــــد. همچنین گفته میشــــود ورثه ملک المتکلمین از ســــرایدا­ر هم بابت ادعای مالکیت این بنا شــــکایت دارند. این چالشها حــــاال مهمتریــــ­ن مانــــع رســــیدگی به وضعیــــت این مقبــــره اســــت. احمد مســــجد جامعی عضو شــــورای شــــهر تهــــران میگویــــد: «نســــبت بــــه چهار سال گذشــــته اتفاقی در این محل رخ نــــداده اســــت.» در طول چهار ســــال گذشــــته چندین بار سازمان زیباسازی شــــهردار­ی تهران و شهرداری منطقه 11 وعده ساماندهی این ملک و مقبره را داده بودنــــد. امــــا هیچ کــــدام از این وعدهها تاکنون عملی نشــــده اســــت. بــــه گفته مســــجد جامعی، جلســــاتی در وزارت راه و شهرســــاز­ی برگــــزار و حفاظــــت از ایــــن مقبــــره و مرمت آن بهعنــــوا­ن یکــــی از موضوعــــا­ت اصلی مدیریت شهری مطرح شده است. با تملک بنا از سوی شــــهردار­ی منطقه 11 و اجــــرای مرمت توســــط ســــازمان زیباسازی شهر تهران، حفاظت از این میــــراث فرهنگی امــــکان پذیر خواهد بود.ایــــن عضو شــــورا اعتقــــاد دارد با توجه به اینکه این افراد جزو نخستین روزنامه نگاران ایرانی و شــــهدای اهل قلــــم بودهانــــ­د و میتوان گفــــت برای نخســــتین بار طنز اجتماعی از همین دوره آغاز شــــده اســــت؛ حفــــظ مقبره آنــــان بــــرای مدیریــــت شــــهری حائز اهمیت است. او امیدواراست شهردار جدید پایتخت وضعیت این مقبرهها را مشخص کند.

به گفته «نصراهلل آبادیان شهردار منطقــــه ،»11 فــــاز اولیــــه طراحــــی مقبــــرها­ی بــــرای ســــران مشــــروطه از ســــوی ســــازمان زیباســــا­زی شــــهر تهــــران انجام شــــده اســــت کــــه پس از تملــــک ملــــک اجــــرای طــــرح آغاز خواهد شد.

ملــــک المتکلمیــ­ــن و میــــرزا جهانگیر خان صوراسرافیل دو نفر از روزنامه نگاران مشــــروطه خواه بودند که پس از واقعه به توپ بســــته شدن مجلــــس بازداشــــ­ت و اعدام شــــدند. جسد آنها به بیرون از باغ شاه منتقل و رها شــــد تا اینکه مــــردم مدتی بعد، ایــــن محل را تبدیل بــــه مقبره این دو مشروطه خواه کردند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran