Iran Newspaper

95 هکتار باغ سیب مهرشهر دوباره جان میگیرد

-

95 هکتــار از اراضــی بــاغ ســیب مهرشــهر کــرج تــا پایــان امســال احیــا میشود.

«فضــلاهلل خدایــی»، مدیرعامــل شــرکت مجــری احیــای بــاغ ســیب مهرشــهر کــرج در گفتوگــو بــا ایرنــا با تأکید بر اینکه این باغ بهدلیل مشکالت عدیده باید دوباره بازسازی شود، افزود: طــرح احیای این باغ ســیب دارای 4 فاز عملیاتی اســت که 55 هکتار فاز اول در سال 94 و 30 هکتار در سال 95 بازسازی شــده و تا پایان امســال نیــز 95 هکتار از اراضی این باغ احیا و بازسازی میشود.

وی بــا اشــاره به اینکــه از ســال 94 تا پایــان امســال 170 هــزار نهــال جدیــد غرس خواهد شد، ادامه داد: 272هکتار از اراضــی باغ ســیب مهرشــهر تــا پایان ســال 96 احیا میشــود که مطابق طرح جامــع باغ تــا ســال ‪55 ،1400‬ هکتــار از ســطوح باقی مانــده که در حــال حاضر بهرهبــردا­ری میشــود، دوبــاره قطــع و بازسازی خواهد شد.

خدایــی گفــت: نخســتین مــورد بازســازی این باغ، ترمیــم 7 حلقه چاه و اجرای ســامانه آبیاری تحت فشــار در ایــن اراضی بود کــه دارای دبی 022لیتر آب در ثانیــه اســت و توســط خطــوط لوله به همراه ایســتگاه پمپاژ مستقر در مجموعــه اســتخر بــه کل باغ آبرســانی میکنــد. مدیرعامــل شــرکت مجــری احیای باغ ســیب مهرشهر کرج با تأکید بــر اینکــه تمــام احیای پــروژه بــر عهده بنیاد مستضعفان است، اظهار داشت: کارشناســا­ن ســازمان جهــاد کشــاورزی کمکهــای خوبــی در این زمینــه انجام دادند و دادســتان کرج نیز حمایت الزم را در ایجاد امنیت جهت پروژه بازسازی داشته است.

خدایی با اشــاره به اینکه 52 هکتار از اراضی گالبی بهدلیــل صرفه اقتصادی تــا ســال 0041بازســ­ازی میشــود، ادامه داد: در پایــان برنامــه بازســازی اراضــی مهرشــهر کــرج محصــوالت باغبانــی طرح، نزدیک به 9 هزار تن میوه خواهد بــود کــه در ایــن برنامه مســائل زیســت محیطی بهطور کامل رعایت میشود.

مجــری طــرح احیــای بــاغ ســیب مهرشــهر کــرج گفت: این باغ مشــتمل بر 9 قطعه اســت که بیشترین ارقام آن سیب و گالبی است و هیچ تغییر کاربری در زمین انجام نشــده و ســرمایهگذ­اری اجــرای احیــای بــاغ مذکــور بالــغ بــر 71میلیارد تومان اســت کــه 3 میلیارد و 200 میلیون تومان آن به سامانه آبیاری اختصاص دارد.

خدایــی خاطرنشــان کــرد: یــک تیم مهندسی مجرب وظیفه احیای اراضی زمینهــای بنیــاد مســتضعفان و بــاغ ســیب مهرشــهر کرج را برعهــده دارد و عمر اقتصادی ارقام کشت شده در این باغ تمام شــده و باید بازســازی عمومی در تمام عرصه باغ صورت گیرد.

بــه گفتــه وی درختــان میــوه عمــر اقتصــادی 17 تا 25 ســاله داشــته و بعد از اتمــام این زمان دوبــاره اصالح و احیا شده و ارقام جدید در آن کشت میشود. هر تغییرات کشــاورزی مستلزم برنامه مــدون اســت و هیــچ زمــان برنامــهای مناســب و مدون از سوی مسئوالن شهر کــرج ارائــه نشــده و از ســال 91 اجــرای احیــای ایــن بــاغ بــه شــرکت کشــت و صنعت مطهری محول شده است.

مجری احیای باغ ســیب مهرشــهر کــرج اضافــه کــرد: شــرکت، طرحــی جامع و مدون را با کارشناســی بهترین استادان کشور به فضای سبز شهرداری فعلــی کرج ارائه کــرد. این طرح جامع در کمیســیونی مرکــب از شــهرداری کرج، جهاد کشاورزی البرز، استانداری البــرز، دانشــکده پردیــس کشــاورزی، محیــط زیســت البــرز و اصــالح نهــال و بــذر ارائــه و بعــد از اصالحاتــی بــه تصویــب رســید. از 350 هکتــار اراضی بــاغ ســیب مهرشــهر کــرج 272 هکتار متعلق به بنیاد مستضعفان و نزدیک بــه 80 هکتــار در مالکیــت دانشــگاه عالمــه طباطبایــی قــرار دارد. درختان ایــن مجموعه قدمت 50 ســاله دارد و بهدلیل ســن باال و بیماری و آفتهای متفاوت، باید بازسازی شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran