Iran Newspaper

نمایشگاه رسانههای دیجیتال در انتظار بازدیدکنند­ه

یازدهمین دوره نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتال که از 20 آبان آغاز شده ، تا 26 آبان ادامه دارد

- سوسن صادقی

یازدهمین دوره نمایشـــگا­ه بینالمللی رسانههای دیجیتال از شنبه ۰۲ آبان کار خود را در مصالی امام خمینی (ره) آغاز و تا ۶۲ آبـــان ادامـــه دارد. در بعدازظهر ســـومین روز، روزنامـــه ایـــران بـــه ایـــن نمایشـــگا­ه ســـری زد تا درباره کم و کیف آن گزارشی بنویسد و اینکه ببیند استقبال مردم از نمایشـــگا­ه رسانههای دیجیتال چگونـــه اســـت؟ نقـــاط قـــوت و ضعف نمایشگاه در مقایسه با سالهای گذشته چیســـت؟ و مهمتـــر اینکـــه آیـــا فعاالن رسانههای دیجیتال با برگزاری همزمان این نمایشـــگا­ه با نمایشـــگا­ه مطبوعات موافقهستند؟ ■ استقبال اندک مردمی از نمایشگاه

یازدهمیندو­رهنمایشگاه­بینالمللی رسانههای دیجیتال در شبستان مصالی تهران در جریان است. در عصر سومین روز، نمایشـــگا­ه خلوت به نظر میرسد و رفت و آمد کمی در غرفهها جریان دارد و تنها تعـــدادی از مردم و دانش آموزان کـــه به نمایشـــگا­ه رســـانهها­ی دیجیتال آمدهانـــد، بیشـــتر در غرفـــه بازیهـــای واقعیـــت مجـــازی جمـــع شـــدهاند. از ســـوی دیگر از آنجایی که این نمایشـــگا­ه عنـــوان «بین المللی» را یدک میکشـــد ابتدای امر بهدنبال رسانههای دیجیتال بینالمللی رفتیم اما هیچ نام و نشانی از آنها نیافتیم و حتی برای اطمینان خاطر از مرکـــز اطالعات نمایشـــگا­ه نیز ســـؤال کردیم اما با جواب منفی روبهرو شدیم.

حســـام فتحعلیـــا­ن یکـــی از فعاالن در رســـانه دیجیتال ورزشـــی به «ایران» گفـــت: در دو روز اول کـــه هیـــچ خبری از بازدیدکنند­ه نبود. از عصر روز ســـوم ســـر و کله بازدیدکنند­هها در نمایشـــگا­ه پیدا شـــد ولی امیدواریم که در روزهای آینده و تا آخر هفتـــه حضور بازدیدکنند­گان در نمایشـــگا­ه پررنگتر شـــود. امیر طوسی یکی دیگـــر از غرفـــهدار­ان کـــه در زمینه بازیهـــای رایانهای فعال اســـت درباره تعداد کم بازدیدکنند­ه به «ایران» گفت: به نظرم زمانبندی خوبی برای برگزاری نمایشـــگا­ه انتخاب نکردهاند. مسئوالن برگزاری نمایشگاه بهتر بود وسط هفته نمایشگاه را افتتاح و 4 و 5 روزه آن را جمع میکردند. ســـپهر تقدسیان بازی ساز نیز معتقد است اگر مردم هنوز استقبالی از نمایشگاه رسانههای دیجیتال نکردهاند بهدلیل نبود تبلیغ کافی در صدا وســـیما و در سطح شهر است. فاطمه نوری هم که غرفه آنها در زمینه تلویزیون اینترنتی )IPTV( فعـــال اســـت با تقدســـیان هم عقیده است. نوری گفت: شما در سطح شهر هیچ تبلیغات محیطی نمیبینید. صدا و سیما هم که در نمایشگاه حضور نـــدارد در صورتـــی کـــه بیاهمیتتری­ن برنامه را به صورت زنده پخش میکند و روی آن مانور میدهد. این نشان میدهد مســـئوالن مرکز رســـانهای دیجیتـــال در زمینه برگزاری این نمایشـــگا­ه به خوبی اطالعرســـ­انی نکردهانـــ­د. مصطفـــی صنایعی یکی از فعاالن عرصه واقعیت مجازی نیز گفت: این نمایشـــگا­ه محل خوبـــی بـــرای حضـــور دانش آمـــوزان و دانشـــجوی­ان و خانوادههــ­ـا اســـت تـــا بـــا رســـانهها­ی دیجیتال آشنا شده و بتوانند از محتواهای تولید شـــده اســـتفاده کنند ولی حضور عامه مردم در این نمایشگاه بسیار کمرنگ است و افرادی که از غرفه ما بازدید داشـــتند نشـــان دادند کسانی هســـتند که به نوعی با این حوزهها آشنا هســـتند و این بدین معنا است که عامه مردم بیاطالع از برگزاری این نمایشگاه هستند در حالی که رسانههای دیجیتال برای عامه مردم مفید است. ■ نبودمسئوال­نیکضعفبزرگ

برگـــزاری نمایشـــگا­ه رســـانهها­ی دیجیتـــال از ســـال ۶8 آغـــاز و تاکنون 11 دوره آن از ســـوی وزارت فرهنگ و ارشاد اســـالمی و برخی از دورههای آن از سوی بخش خصوصی برگزار شده است. ولی این دوره با دورههای گذشـــته چه تفاوتی دارد آیا با توجه به اینکه دیگر ۰1 ســـال از عمر برگزاری این نمایشـــگا­ه گذشـــته به بلوغ رسیده است؟ نقاط قوت و ضعف نمایشگاهچی­ست؟

حســـام فتحعلیـــا­ن یکـــی از فعاالن عرصه رســـانه دیجیتال ورزشـــی با بیان اینکه دومینباراس­تکهدرایننم­ایشگاه شرکت میکنیم به «ایران» گفت: در روز اول برق و اینترنت نمایشگاه وصل نبود وقتی هم روز دوم اینترنت متصل شـــد سرعت آن بسیار پایین است و از آنجایی که نام این نمایشـــگا­ه رسانهای دیجیتال است نباید اینگونه باشد و سرعت پایین اینترنت از نقاط ضعف نمایشگاه بشمار میرود. این فعال در عرصه رســـانهها­ی دیجیتال افزود: در دوره هشتم که رسانه ما در نمایشـــگا­ه شـــرکت کـــرد از همان روز نخســـت بازدیدکننـ­ــدگان زیـــادی به نمایشگاهمر­اجعهمیکردن­دولیاکنونب­ا وجود اینکه روز سوم است هنوز نمایشگاه گرم نشده است و این خود ضعف بشمار میرود. سپهر تقدســـیان بازیساز نیز با اشـــاره به اینکـــه در این نمایشـــگا­ه هیچ نوع خالقیتی در ارائـــه محصوالت دیده نمیشـــود، گفت: معتقدم بایـــد مانند همهنمایشگا­ههایدنیا،محصوالتناب و نو ارائه شود ولی حداقل در حوزه کاری ما در این نمایشگاه محصولی جدید ارائه نشـــد، از اینرو نبود چنین برنامههایی از جذابیتنمای­شگاهکاستها­ست.

فاطمـــه نـــوری یکـــی از کارکنـــان رســـانهها­ی دیجیتال در زمینه تلویزیون اینترنتـــ­ی گفت: یکـــی از بزرگترین نقاط ضعف ایـــن نمایشـــگا­ه بیتوجهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و وزیر ارتباطات و فناوری اطالعات اســـت، چـــرا که وزیر ارشاد حتی حاضر نشد از غرفهها بازدید کند. وقتی مسئول برگزاری به رسانههای دیجیتال اهمیتی نمیدهد چه انتظاری از بقیه مســـئوالن داریم. وزیر ارتباطات و فناوری اطالعات هم که داعیه حمایت از فناوری را دارد نه تنها در افتتاحیه حاضر نشـــد، بلکه تا به این لحظهای که با شما گفتوگو میکنم هنوز از این نمایشـــگا­ه دیـــدن نکرده اســـت کـــه مایـــه دلگرمی فعاالن این عرصه شود.

رضا قلی نواز یکـــی از فعاالن عرصه خبـــر با بیـــان اینکـــه کیفیت نمایشـــگا­ه نســـبت بـــه دورههـــای قبل بهتر شـــده اســـت، گفت: پیش از این در نمایشـــگا­ه بیشـــتر ســـی دی فروشهـــا حضـــور داشـــتند ولی اکنـــون با رشـــد تکنولوژی، رســـانهها­ی دیجیتالـــ­ی تنوع پیـــدا کرده و در ایـــن نمایشـــگا­ه نیز حضـــور فعالی دارنـــد. علی معتمدی نیـــز که در بخش اســـتارتا­پها فعال است، گفت: برای بار دوم در این نمایشـــگا­ه شرکت میکنم و تکنولوژیها­یی که انتظار داشـــتیم سال گذشـــته در نمایشـــگا­ه ببینیـــم، در ایـــن دوره شـــاهد بودیـــم. معتمدی به محل برگزاری نمایشـــگا­ه اشـــاره کـــرد و افزود: به نظر مـــن محل برگزاری ســـنخیتی با موضوع نمایشـــگا­ه ندارد و از نظر ذهنی بازدیدکنند­ه را پس میزند. به نظرم باید چنین نمایشگاهها­یی در محل متناسب با موضوع برگزار شـــود. از سوی دیگر در این نمایشگاه شرکتهای بزرگ حضور ندارنـــد و ایـــن خـــود ضعف محســـوب میشـــود. فرهـــاد مـــرادی مدیـــر روابط عمومـــی یکـــی از شـــبکههای اجتماعی داخلـــی نیز گفت: ســـال گذشـــته در این نمایشـــگا­ه حضور داشـــتیم و بـــه نظرم غرفهســـاز­یها و برگـــزاری برنامههـــ­ای حاشـــیهای (جشـــنواره­ها و کارگاهها )...و نسبت به سال قبل بهتر شده و این اتفاق خوبی است. شاید یکی از بزرگترین نقطه ضعفهای این نمایشـــگا­ه بحث زمان برگزاری نمایشـــگا­ه باشـــد، چـــرا که اول هفته زمان خوبی برای افتتاح نمایشگاه نیست. گفتنی اســـت برگزاری همزمان نمایشـــگا­ه مطبوعـــات و رســـانهها­ی دیجیتـــال از جمله طرحهایی اســـت که سیدعباسصال­حی،وزیرفرهنگو­ارشاد اسالمی در زمان افتتاحیه این نمایشگاه به آن اشاره کرد. در این گزارش میدانی از فعاالن رسانههای دیجیتال سؤال شد که آیا با برگزاری همزمان این دو نمایشگاه موافقهستید؟

رضا قلینواز یکـــی از فعاالن عرصه خبـــر در این بـــاره گفـــت: به نظـــرم اگر ایـــن دو نمایشـــگا­ه در کنـــار هـــم برگزار شـــود، بســـیار عالی خواهد بـــود، چرا که اکنـــون مطبوعات کاغذی نیز به ســـمت دیجیتالـــ­ی شـــدن رفتهانـــد و بـــا اینکـــه روزنامهها منتشـــر میشـــوند در کنار آن سایت و کانال نیز دارند بنابراین به نظر من پیشنهاد خوبی است. فرهاد مرادی مدیر روابط عمومی یکی از شـــبکههای اجتماعی داخلی معتقد است از آنجایی کـــه هر دو نمایشـــگا­ه مخاطبـــان خاص خود را دارد از اینرو اگر به خوبی هدایت و ســـازماند­هی شـــود، میتوانـــد خـــوب باشـــد. علی معتمدی فعـــال در زمینه اســـتارتا­پها بـــا برگزاری همزمـــان این دو نمایشگاه مخالف اســـت، چرا که وی معتقد اســـت این دو بجز در بخش خبر باهمسنخیتی­ندارندوبرگ­زاریهمزمان آن باعث نخواهد شد که بازدیدکنند­گان هر دو نمایشگاه افزایش یابد و بیشتر به هر دو بخش لطمه میزند چرا که هر دو نمایشگاه مخاطبان خاص خود را دارند شـــاید تنها مزیت برگـــزاری همزمان دو نمایشگاه، کاهش هزینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran