Iran Newspaper

باقهرطبیعت­زخمینشویم

-

گویی به اخبار تلخ عادت کردهایم؛ مدتهاست خبرخوش ندارم. قهر زمین در غرب ایران و مرگ صدها نفر از هموطنانمان در کرمانشاه، ایام، قصر شیرین، سرپل ذهاب ...و بربارغمهام­ان افزوده است. مصیبتی بزرگ که تحملش سخت است؛ مثل همه دیگر غمهایی که اخبارش بردلمان نشانده است. آیا نمیخواهد پایان یابد این دور بسته که هربار از جانمان میکاهد؟

زلزله سهمگین غرب ایران تا هنگام نوشتن این سطور بیش از005 کشته 7000و مصدوم داشته است. خبرها از بسیج عمومی امکانات در همه استانهای کشور برای امدادرسانی به زلزله زدگان حکایت دارد. همین توجه و همدلی عمومی هنوز باعث دلگرمی است واال کمیت و کیفیت خرابیهای مرگبار، دلها را میرنجاند از اینکه میشد با نظارت متعهدانه در ساخت و سازها، اراده قاطع در نوسازی جادهها، تجهیز بیمارستانه­ا، پیشبینی برای حوادث غیر مترقبه، تجهیز امکانات امدادرسانی ...و با قهر طبیعت مسالمتآمیز­تر از آنچه در زلزله ها، آتش سوزیها، حوادث جادهای، خشکی جنگلها، رودها، تاالبها ...و اتفاق افتاد، مواجه شد. میشد نگران نشد از نبود امکاناتی که موجب افزایش تلفات در پس حادثهای چون زلزله اخیر میشود. آیا باید همچنان در پس حوادث، به یادآوریم که چه خطراتی جان مردم را تهدید میکند؟ آیا در صرف بودجهها وقتی با حوادث برمیخوریم به یادمان میآید که کاش جور دیگر هزینه میشد؟

این روزها باز به یاد میآوریم که در سرزمینی زلزله خیز بسر میبریم. توصیه به این کار و آن کار میکنیم. اما زود از یاد میبریم همه وعده و راهکارها را. این خردهگیری بیش از آنکه متوجه مردم باشد، مربوط به مسئوالنی است که باید خطرات را از یاد نبرند وًبرای آنها چاره بیندیشند. مردم امور را به مسئوالن سپردهاند و اصوال آنان موظف به انجام مسئولیتهای­ی هستند که ممکن است مردم به هردلیل به آنها بیتوجه باشند. مثل ساختوسازها­ی غیر مهندسی که به مثابه مین با جان مردم بازیمیکند.سوداگریاگر­دربینبرخیب­سازوبفروشه­اوسوسهانگی­زاست،این نهادها و دستگاههای ناظر هستند که باید بیماحظه و در سامت قانونی مانع خافهاشوند.مجتمعهایوی­رانشدهدرزل­زلهاخیربیش­ازآنکهسازن­دگانآن را در معرض اتهام قرار دهد، ناظران قانونی را زیر تیغ اتهام میبرد که چگونه تن به قبول ساختهایی چنین سست بنیان دادهاند. مسئولیت کمبود امکانات بیمارستانی، جادهای و امدادی با چه کسی است؟ مردم در بزنگاههایی چنین از هیچ کمکی دریغ ندارند، اما هزینه فراموشکاری مسئوالن ذیربط را میدهند.

زلزله غرب کشور و شمار سنگین تلفات انسانی و مالی آن را مثل حوادث گذشته از یاد نبریم. مردم از مسئوالن بخواهند و مسئوالن متعهد در پاسخ به مطالبات مردم شوند.

زلزله یکشنبه شب آخرین حادثه از این دست نیست. ایران سرزمینی زلزله خیز است. مناطق مختلف کشور از جمله پایتخت در معرض خطر دائم است. وقت آن است که دیگر خود را برای بعد از حادثه آماده نکنیم بلکه برای حادثه آماده شویم. در این صورت میتوان با حوادثی چون قهر طبیعت چنین زخمی نشویم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran