Iran Newspaper

اظهارات حریری القای سعودیها است

-

علی اکبــر والیتی درباره محتوای دیدار خود با ســعد حریــری پیش از اســتعفای او توضیــح داد. والیتی در حاشــیه یک نشســت خبری با بیان اینکه آنچه سعد حریــری در اظهــارات اخیرش ذکر کرده اســت در اثر القائات سعودیها بوده است، گفت: « آقای حریری گفــت در مالقاتی که با بنده داشــت، گفتهاند در امور داخلــی لبنان دخالت نکنیــد درحالیکه اصالً چنین حرفــی نزد و اصــالً مذاکرات ما تند و خشــن و تهدید نبود. معلوم شــد این القای سعودیهاست و حاضر نیســتند لبنان را در آرامش و دوستی دو ملت ایران و لبنان را ببینند.»

به گــزارش فارس، مشــاور مقام معظــم رهبری در امــور بینالملــل در اشــاره بــه محتــوای مالقــات خود با نخســت وزیــر لبنان گفت: «مــا آقای حریری را تهدیــد نکردیــم و در مورد مســائل جــاری منطقه بحث کردیم. ایشــان میخواســت به نوعی وساطت کند بین ایران و عربســتان سعودی و ما تأکید کردیم که ما مشکلی با عربســتان سعودی نداریم اما اینکه ســعودیها بیــش از 2 ســال مــردم یمــن را بمباران میکنند و این کشور را محاصره کردند و 700 هزار نفر دچار وبا شــدند، ایــن دیگر ربطی به سیاســت ندارد و به خاطر مســائل انســانی هم که شــده بــا یمنیها مذاکــره کنند.» والیتــی در ایــن زمینه افــزود: «آقای حریــری گفــت کــه والیتــی مــن را تهدید نکــرد. بله؛ دلیلی نداشــت که ایشــان را تهدید کنــم. ما از اتحاد 14 و 8 مــارس اســتقبال میکنیم که بعــد از مدتها به توافق رســیدند و دولت تشــکیل دادند و به اتفاق هم توانستند لبنان را جزو کشورهای امن قرار دهند و این به دلیل درک و شــعور مردم و مقاومت اسالمی است، اگر مقاومت اسالمی نبود، رژیم صهیونیستی چــه بالهایی که صــورت میداد. مــا امیدواریم آقای حریری به سرکار خود برگردد.»

او در عیــن حــال بــا بیــان اینکه ما هیچ مشــکلی برای مذاکره با ســعودیها نداریم اما مذاکره کردن تأییــد ظلمــی کــه عربســتان در برخــی کشــورهای اســالمی و حمایــت از تکفیریهــا کــرده نیســت، گفــت: «ما دنبال این هســتیم همه با هم با حســن همجــواری زندگی کنیم ، اما مخالــف هر کار خالف شــرع و قانون هســتیم.» در این میان پس از انتشــار این اظهارات والیتی در رســانهها، دفتر نخستوزیر ســعد الحریــری در بیانیــهای مدعــی شــد کــه نــه تنهــا حریــری پیشــنهاد میانجیگــر­ی میــان ایــران و عربستان را مطرح نکرده است، بلکه خواستار توقف دخالتهای ایران در یمن شــده و اهمیت این نکته بر بهبود روابط ایران و عربستان را اعالم کرده است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسالمی همچنین دربــاره محتــوای اجالس جهانــی محبــان اهل بیت و مســأله تکفیریهــا که یکــم و دوم آذرماه در تهران برگزار میشــود، بــا بیان اینکه «خوشــبختان­ه جمهور علمی مســلمین چه اهل ســنت و شــیعه بر محبت اهــل بیت اعتقاد راســخ دارند و ایــن دو (قرآن و اهل بیت) ریســمان وحدت بین مســلمین و مــورد تأیید همــه علما اســت»، گفت: «مــا در این اجــالس روی اشــتراکات تأکیــد خواهیــم داشــت و این تبــادل فکر ســبب ایجاد مقدمــات وحدت فکر ایجاد میشــود و این میتواند در وحدت مسلمین مؤثر باشد.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran