Iran Newspaper

سفری به گذشته برای درک عمیق تاریخ

- سپیده ابطحی مستندساز

رســانهها یکــی از نمادهای فرهنگ هــر جامعه هســتند. بررســی وضعیــت رســانه بخصــوص مطبوعــات در کشــورهای مختلــف، یکــی از مهمتریــن جلوههای فرهنگــی در ادوار مختلف تاریــخ محســوب میشــوند. کیفیــت و کمیــت مطبوعــات کشــورها بــه شــکل صریحــی عمــق نفــوذ فرهنــگ در میان مردم را بــه ناظران بروز میدهد. هرچه بر ســن و اعتبارنشری­های افزوده شــود- ارتباط بــا طبقات مرجــع در دوران مختلف- جســمیت و کیفیت نشــریه را بــه بخــش مهمــی از رویدادهــا و بازتــاب و تحلیل آنهــا تبدیل میکند.

ســاخت و تهیــه یــک فیلم مســتند درباره ایــن پدیــده فرهنگی وقتی اهمیــت پیــدا میکنــد کــه بــرای درک عمیــق تاریخــی و فرهنگــی هــر پدیدهای باید به وجوه مختلف شــکلگیری، شخصیتهای مؤثر و تداوم آن نزدیــک شــده و تصویــری تازه خلق کــرد. به نظر فیلم مســتند «کایه دوفیلــم» بــه کارگردانــ­ی میالد ثابتکار با این نیت تهیه و ســاخته شــده کــه تصویر کامــل و عمیــق و پویایی از ایــن پدیــده فرهنگی،مطبوعاتی و سینمایی ایران ارائه بدهد.

ماهنامــه ســینمایی فیلــم، بــا تداوم انتشــار، پس از ســه دهــه به یک پدیــده چنــد وجهــی فرهنگی و تاریخی تبدیل شــده اســت. از یک ســو با مشارکت سه نفر ایرانی یک بنگاه مطبوعاتی تأسیس و بیش از سی سال این شراکت دوام آورده که در سرزمین توافقهای کوتاه مدت، یک اعتبار فرهنگی در بازار کار محســوب میشود. از ســوی دیگر ماهنامه سینمایی فیلم بعد از اســتقرار فرهنگی جمهوری اســالمی پس از پیروزی انقالب، گام بــه گام و بــدون وقفه با ســینمای ایران حرکت کرده و هر شــماره آن بهعنــوان آیینــهای عمیــق از روند ســینمای پــس از انقالب ســندی انکار نشدنی و در برخی موارد تنها سند موجود است.

فرامــوش نکنیم در این دوران و انتشــارمد­اوم این نشــریه در شــرایط جنــگ و صلــح و خوشــیها و ناخوشــیها­ی اجتماعــی چندیــن نســل از منتقــدان و نویســندگا­ن تمایــالت فرهنگــی عمومــی را در صفحات این نشــریه در قالــب مطالبی درباره ســینما که خــود بخــش انکارناپذی­ری از فرهنگ جامعه محســوب میشود را ثبت کرده است. ماهنامه سینمایی فیلم یک پدیده برای تاریخ سینمای ایران است.

همیشــه نقد بــرای فیلمســازا­ن هیجانانگیر و خطرناک بوده اســت. فیلــم ســاختن دربــاره مهمتریــن رســانه نقد فیلــم ایــران همانطور که بــرای تهیهکننــد­ه و کارگردانــ­ش هیجانانگیز و جذاب بــوده، قطعاً برای تماشــاگرا­نش نیــز هیجانانگیـ­ـز و لذتبخــش خواهد بود. تماشــای این فیلــم مســتند که توســط یــک جــوان تجربهگرا و نوجو ســاخته شــده و به تازگی در گروه «هنر و تجربه» اکران شــده، فارغ از کم و کاســتیهای­ش از دســت ندهید. فیلم «کایه دو فیلم» شــاید شروع و مقدمهای باشد برای رسیدن به داوری منصفانه و واقعی از شرایط انتشار یک نشریه فرهنگی در ایران.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran