Iran Newspaper

سه‌مأموریت‌سپاه‌برای‌کمک‌به‌زلزل ‌هزدگان

- مرتضی‌گ ‌لپور

تنها چند ســاعت پس از وقوع زلزله در اســتان کرمانشــاه، نیروهای سپاه پاسداران انقالب اسالمی نیز همچون ارتش و ســایر نهادهای کشور با همه توان امدادی خود به کمک زلزلهزدگان شتافتند. برقراری خط هوایی با استفاده از پنج فروند هواپیمای سبک و سنگین، انتقال مجروحان و امداد و نجات با ســه فروند بالگرد و راهاندازی شــش بیمارستان صحرایی، تنها بخشی از اقدامات سپاه در زلزله اخیر بوده اســت. دربــاره جزئیــات اقدامات این نهــاد بــرای امداد و نجــات زلزله زدگان و برنامه های بازســازی این مناطق، با ســردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاســداران انقالب اسالمی گفتوگو کردیم که میخوانید. ■ اکنونسپاهپ­اسدارانهمد­رمنطقهزلزل­هزدهحضوردا­رد. ســپاه تاکنون چه اقداماتی برای امداد و نجــات انجام داده است؟

بــا اســتفاده از تجارب کســب شــده در زلزلههــای بم و ورزقان و بررسی نقاط ضعف و قوت، اکنون دستورالعمل مشــخصی بــرای همــه نیروهای اســتانی ســپاه و قــرارگاه خاتماالنبی­ا وجود دارد که هنگام وقوع بحران، چطور عمل شود. برهمین اســاس، در زلزله کرمانشاه نیز سپاه سه کار مشــخص را در دســتور کار خود قرار داد؛ نخســت اینکه با استفادهازی­گانهایزمین­ی،نیروهایهوا­فضاکهدرمنط­قه حضور داشــتند و نیروهای بســیج محلی، در ســاعتهای اول وقــوع حادثــه کمکهای اولیه امــداد و نجات میدانی بــرای خارج کــردن مــردم از زیــر آوار و انتقــال مجروحان انجام شــد تا تلفــات کاهش یابد. همزمــان، درمانگاهها و ســه بیمارســتا­ن صحرایی مستقر در غرب کشــور، با همه امکانات بسیج شدند. سه بیمارستان صحرایی نیز از سایر نقاط کشــور به این ظرفیت اضافه شــد. در ســومین اقدام همزمان، قرارگاه سازندگی سپاه به همراه مجموعه وزارت راه، فعالیتهای مهندســی خود را برای بازکردن معابر و جادههای اصلــی آغاز کردند. همچنیــن به محض اینکه شــرایط برای پــرواز یگانهای پــروازی فراهم شــد، نیروی هوافضای ســپاه سه فروند ایلوشــین، دو فروند هواپیمای آنتونف و ســه فروند بالگرد را در فرودگاه کرمانشاه مستقر کردنــد. بــه ایــن ترتیب، یــک جریــان هوایی بــرای انتقال مجروحــان از نقــاط مختلف به فــرودگاه و از کرمانشــاه به همدان و تهران برقرار شد. همچنین کمکهایی که مورد نیاز بود، با اســتفاده از این هواپیماها به فرودگاه کرمانشاه منتقل شد. درعین حال، واحدهای مختلف نیروی زمینی که در منطقه بودند هم، در زمینه آواربرداری فعال بودند. ■ هماهنگــی و تقســیم کار نهادهــا و ارگانهــای حاضــر در منطقه به چه صورت است و مدیریت کدام منطقه به سپاه محولشدهاست؟

براســاس تقســیم کار ســتاد بحران اســتان کرمانشــاه، از آنجــا که تیپ ارتش در ســرپل ذهــاب پــادگان دارد، کار امدادرســا­نی در این شــهر به ارتش محول شد. اما امداد و نجات روســتاهای منطقه، از منطقــه ازگله که کانون زلزله بود تا انتهای سرپل ذهاب به سپاه و بسیج محول شد. ■ امکاناتاهد­اییازکجاتأ­مینشد؟

پــس از حضــور ســپاه در منطقــه، بالفاصلــه عملیات توزیع امکانات به روســتاییا­ن با ساماندهی مناسبی دنبال شــد. خــود ســردار جعفــری در نخســتین صبــح پــس از زلزلــه، ضمن حضور در منطقه از اســتانهای دیگر مانند خوزســتان، اصفهان و ایــالم و همدان درخواســت کردند امکانات به کرمانشاه منتقل شود. به این ترتیب، امکانات اولیه از انبارهای موجود سپاه بود. اما در ادامه، هالل احمر در تأمیــن چادر و امکانــات اولیه مورد نیــاز اقدامات قابل قبولی انجام داد. به دلیل سرمای هوا و گستردگی منطقه و مشکالتی که در توزیع وجود داشت، متأسفانه شب اول مشکالتیراش­اهدبودیم.نارساییهای­یهمچونرفتا­رهای برخی همشــهریان ما که شــاید ناشــی از شــرایط اضطرار بود، اجازه نمیدادند امکانات به صورت منظم و مساوی تقســیم شود که خوشــبختان­ه این مشــکل هم در روز دوم برطرف شد.

هالل احمر تأمین کننده نیازها اســت. در روستاها هم مجموعه ســپاه و بســیج اقدامات الزم را انجام میدهند. خوشــبختان­ه در روز دوم از مردم درخواست کمک کردیم که بسیار راهگشا بود و پایگاههای مقاومت و هالل احمر، کمک قابل توجهی از مردم جمع آوری کردند. با رســیدن کمکهای مردمی به منطقه در صبح چهارشــنبه، تقریباً میشــود گفت بخــش عمــدهای از نیازهای زلزلــه زدگان تأمین شده است. البته اسکان موقت، فراهم کردن شرایط اســکان دائم بــا طراحــی دولــت و ســازمانها و نهادهای همکار انجام خواهد شد. ■ گفته میشــود باوجود سرد شــدن هوا، در برخی روستاها هنوزچادربه­اندازهکافی­توزیعنشدها­ست.

اصــالً ایــن طوری نیســت. در همــان شــب اول 2 هزار تختــه چادر و شــب دوم نیــز نزدیک بــه 3 هزار چــادر در روســتاها توزیع شــده اســت. این آمار مربوط به دو شــب پیش اســت و دیروز هم کار ادامه داشــته است. بنابراین، این کار به خوبی صورت گرفته اســت. البته این انتظار که به هر نفر یک چادر داده شــود، غیرقابل قبول اســت. زیرا چادرها عمدتاً گروهی هستند و میتوانند 5 تا 6 نفر را در خود جای بدهند. البته شــب اول و حتی بخشــی از شــب دوم مشکالت و نارساییهای­ی در توزیع چادر، چه در شهر و چه در روســتاها وجود داشت. اکنون هم نمیتوان گفت که وضع کامالً مطلوب است، اما به نظر نمیرسد که کسی در عسر و حرج باشد. اطالعات ما نشان میدهد که هالل احمر، ارتش و ســپاه، چادرهای زیادی را از انبارهای خود و یا با اســتفاده از کمکهــای مردمی، توزیع کردند. نقش هــالل احمــر در تأمیــن چادرهــا برجســته اســت. ضمن اینکه برخالف آنچه گفته میشــود، منطقه اصالً روستای صعبالعبــو­ر و غیرقابــل دســترس نــدارد. زیــرا منطقه پیشتــر منطقــه جنگــی بــوده و پــس از جنــگ روســتاها بازســازی شده و همه روستاها آســفالت و قابل دسترسی هســتند. به همین دلیل 60 دســتگاه آمبوالنــس، به ازای هر روســتا یــک آمبوالنس، به منطقــه اعــزام و در همان ســاعتهای اولیه کمکهای درمانی به مردم ارائه شد و تاکنون نیــز ادامه دارد. محوربندی خوبی برای رســیدگی به روســتاها شد و امداد و نجات هر روستا به یک فرمانده گروهان و فرمانده محول شــده و امکانات الزم اعم از غذا و پوشاک تقسیمبندی شده و با اسکورت به مردم تحویل میشود. بنابراین، به نظر میرسد برخی جریان سازیها و فضاســازیه­ای غیرواقعــی ناشــی از بغضــی اســت که دشــمنان دارند. همه نهادهای کشــور در حد امکان خود تــالش کردنــد و کار خوبــی هم صورت گرفــت. نمیتوان گفــت نقصــی نیســت، امــا فضاســازیه­ایی کــه صورت میگیرد، طراحی دشــمن اســت و باید مراقب باشیم که دچار یک کجفهمی نشویم. ■ رئیس جمهوری اعالم کرد که زین پس سایر اقدامات باید باهماهنگیب­نیادمسکنبا­شد.دیدگاهشماچ­یست؟

رئیــس جمهــوری گفتنــد کــه مســئولیت ســاماندهی اقدامــات بــرای اســکان دائــم و ســاخت و ســاز خانههای مردم با بنیاد مســکن است. ســپاه در زلزله ورزقان تجربه خوبی از همراهی با بنیاد مســکن دارد. در کمتر از سه ماه و با همت ســپاههای اســتانی، 7 هزار واحد مسکونی برای مردم و 12 هزار واحد برای نگهداری احشام در روستاهای ورزقان آماده کردیم. در زلزله اخیر، سردار جعفری گفتند کــه ما با همان قدرت و انگیزه تالش میکنیم همان کار را در کرمانشــاه هم انجام دهیم. وزیر کشــور هــم اعالم کرد هماهنگیهــ­ای الزم صورت گرفته تا قــرارگاه خاتم که در زیرساخت مهندسی اندوخته دارد وارد عمل شود. قطعاً ســپاه در پازلــی کــه تعریف میشــود، مســئولیت خــود را بخوبی و با باالترین انگیزه انجام میدهد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran