Iran Newspaper

«بنیاد مسکن»، نهاد مسئول بازسازی مناطق زلزلهزده کرمانشاه

«ایران» گزارش می دهد

-

مـــاده 8 اساســـنام­ه بنیـــاد مســـکن میگوید: تهیـــه و ارائه طرحهای الزم بـــرای بازســـازی و نوســـازی مناطـــق مسکونی روســـتایی آسیب دیده دراثر جنـــگ، ســـیل، زلزله و ســـایر ســـوانح طبیعـــی و اجـــرای آنهـــا با مشـــارکت مـــردم و هماهنگـــی بـــا ســـازمانه­ا و ارگانهای ذیربط است. بر این اساس از ســـال 66 ایـــن مجموعـــه عهده دار بازســـازی و نوسازی در مناطق شهری و روســـتایی شـــده اســـت. در تمـــام زلزلهها و بالیـــای طبیعی که دامنگیر ایران شـــد، بنیاد مســـکن با همکاری بخشهای مختلف و مردم توانســـت موضـــوع نوســـازی را دنبـــال کنـــد. در مورد زلزله کرمانشـــا­ه هـــم که تاکنون بیش از 470 نفر جان خود را از دست دادند بنیاد مسکن باید برای بازسازی و نوسازی آن اقدام کند.

طـــی روزهـــای اخیـــر برخـــی از مجموعههـــ­ا بـــرای بازســـازی مناطق زلزله زده اعـــالم کردند که میخواهند بـــزودی ورود کننـــد و واحدهای جدید در مناطـــق زلزلـــه زده بنـــا کننـــد امـــا این امر مـــوازی کاری با بنیاد مســـکن تلقی میشـــود و بهطـــور قطع به جای آنکه کمکی به آســـیب دیدگان شـــود، خانههای نیمه کاره بر جای میماند که معلوم نیست از نظر ایمنی و مقاومت چقدر میتـــوان روی آنها حســـاب باز کرد.به هر ترتیب مسکن مهر نشان داد که ورود دستگاههای دولتی به ساخت و ســـازها میتوانـــد ناامنی بیشـــتری را موجب شـــود. از آنجا که بنیاد مســـکن از 30 ســـال پیش مسئول این امر شده است تخصص بیشـــتری دارد و مانند اتفاقهـــا­ی مشـــابهی کـــه در گذشـــته رخ داده اســـت، مردم را در ســـازندگی مشارکت میدهد تا واحدهایی ساخته شود که به جهت ایمنی و سالمت فنی به بالیای طبیعی مقاوم باشد.

حســـن روحانی رئیـــس جمهوری کشورمان هم در جلســـه هیأت دولت به این موضوع پرداخت و گفت: برای منطقـــه زلزلـــه زده کرمانشـــا­ه حداقل نیاز به بازسازی و ترمیم 30 هزار خانه شـــهری و روستایی داریم. همه باید در ایـــن زمینه کمک کنند. اما مســـئولیت اصلـــی در اســـتقرار موقـــت و دائمـــی مردم زلزلهزده، بنیاد مســـکن است و خواهش میکنم که کارهای موازی در این زمینه صورت نگیرد و هر کســـی که قصد کمک دارد، آن را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد. ■ نهادهای دیگر با بنیاد مسکن هماهنگ شوند

اســـماعیل نجـــار رئیس ســـازمان مدیریـــت بحـــران کشـــور هـــم در این خصوص در گفتوگو با «ایران»، این گونـــه اظهار نظـــر کرد که مســـئولیت بازســـازی مناطق زلزله زده کرمانشاه برعهده بنیاد مســـکن اســـت و ســـایر نهادهـــا مانند بســـیج و ســـپاه هم در صورتـــی کـــه میخواهنـــ­د وارد عمل شـــوند و به بازســـازی کمک کنند بهتر است با بنیاد مسکن هماهنگ باشند و زیر نظر این نهـــاد عمل کنند. چون بازســـازی بر اســـاس ارائه تســـهیالت به مـــردم صـــورت میگیرد و مســـأله بازپرداخــ­ـت ایـــن تســـهیالت مطرح اســـت، لـــذا در نهایت زیر نظـــر بنیاد مســـکن و بـــا مشـــارکت خـــود مردم این موضـــوع آغاز خواهد شـــد. بنیاد مســـتضعفا­ن اعـــالم کرده اســـت که ســـیمان مورد نیاز بازسازی واحدها را تأمین میکند و بدیهی اســـت که این نهـــاد هم بـــا بنیاد مســـکن هماهنگ اســـت و از طریـــق ایـــن بنیـــاد فرآیند بازسازی آغاز خواهد شد.

مجید جـــودی مدیرکل بازســـازی بنیـــاد مســـکن هـــم دربـــاره صحبت برخـــی از مجموعهها مبنـــی بر اینکه میخواهند بـــرای بازســـازی و ترمیم مناطق زلزله زده از هفته آینده اقدام کنند به «ایران» گفت: هر گونه موازی کاری بـــه پیشـــرفت کار صدمـــه وارد میکند و نتیجه مثبتی برای ســـاکنان مناطـــق زلزلـــه زده نخواهد داشـــت. ازایـــن رو از تمـــام مجموعههایـ­ــی که میخواهنـــ­د کمک کنند درخواســـت میکنیم که با بنیاد مســـکن همکاری کنند.مـــا از همـــکاری تمـــام نهادهـــا استقبال میکنیم و فرقی ندارد که آن مجموعه بسیج یا سپاه باشد.

وی ادامـــه داد: با یـــک برنامه واحد برای بازســـازی میتوان بسرعت نتیجه گرفـــت. طبق اساســـنام­ه بنیاد مســـکن هـــم، بنیاد مســـئول بازســـازی و احیای بافتهای تخریب شـــده اســـت.در این میان ماننـــد تجربههای گذشـــتهای که داشـــتیم با پرداخت تســـهیالت مردم واحدهای مســـکونی خود را می سازند و دولت تنها نظـــارت و حمایت خواهد کرد. بـــر این اســـاس تمـــام هزینههای مربوط به نظارت، طراحی، آواربرداری و جـــواز برعهـــده دولت اســـت و نیازی نیست مردم پولی پرداخت کنند.

بدین جهت طبق آخرین تصمیم گیریهایی که صورت گرفته است بنیاد مسکن باید برای احیای مسکن شهری در منطقه کرمانشاه 35 میلیون تومان وام و 6 میلیون تومان کمک بالعوض بدهد. درمناطق روســـتایی هم میزان وام 25 میلیـــون تومـــان با تســـهیالت بالعـــوض 5 میلیـــون تومانی اســـت. کســـانی که در مناطق زلزله زده مغازه داشتند هم میتوانند از وام 12 میلیون تومانـــی و کمک بالعـــوض 2 میلیون تومانی که دولت در نظر گرفته اســـت، استفاده کنند. بنیاد مسکن برای اسباب منزل واحدهای مســـکونی که تخریب شدند هم در مناطق شهری 3 میلیون تومـــان و روســـتایی 2 میلیـــون تومان کمک بالعـــوض پرداخت خواهد کرد. نرخ ســـود این وام برای شهرنشـــین­ها 5 درصد و برای روســـتایی­ها 4 درصد اســـت.کمک بالعـــوض 2 و 3 میلیون تومانـــی بـــرای اســـکان موقـــت هـــم عـــدد دیگری اســـت که بنیاد مســـکن برای زلزلـــه زدگان کرمانشـــا­ه در نظر گرفته است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran