Iran Newspaper

«زبان بسته»هایی که نمی توانند از زبان بسته خود بگویند!

یک متخصص گوش و حلق و بینی از اختالل «زبان چسبیده» در کودکان، عوارض، و راههای درمان آن میگوید

- پرستو رفیعی

آیا هرگز به این موضوع فکر کردهاید کــــه «اگــــر نمیتوانســ­ــتید زبانتــــا­ن را براحتی حرکت دهید چه میشــــد؟» گذشته از مختل شدن تکلم، اختالل در بلع غذا، ســــادهتر­ین اتفاقی است کــــه زبــــان چســــبیده بــــه کــــف دهان بهدنبال خواهد داشت. تازه، خرابی دندانهــــ­ا و بیماریهـــ­ـای لثــــه را نیز باید به عــــوارض چنین زبانی اضافه کرد.

دکتر اکبر بیات در توضیح اختالل «زبان چســــبیده» یا «زبان بسته» به «ایران» میگوید: بافتی عضالتی به نــــام «فرنــــوم» زبان را بــــه کف دهان متصــــل میکنــــد. درحالــــت عــــادی فرنــــوم یــــا فرنولوم از ناحیــــه مرکزی پشــــت زبــــان به کــــف دهــــان متصل اســــت. هنگامــــی کــــه نــــوزاد بــــه دنیا میآیــــد این بافــــت عضالنی نســــبتاً ضخیم اســــت و قســــمت بیشتری از زبان را به کــــف دهان متصل میکند اما بــــه مرور زمــــان و با رشــــد کودک فرنوم نازکتر شده و به سمت مرکز زبان عقب میرود.

ایـــن متخصـــص گـــوش و حلق و بینـــی میافزاید: اما گاهی در برخی از کودکان مشاهده میشود که ضخامت فرنوم بیشـــتر از حد طبیعی اســـت و گذشت زمان نیز به کاهش ضخامت آن کمک نمیکند. در چنین شرایطی کودک در مکیدن پســـتان مادر و شیر خوردن دچار مشکل میشود و بدون اینکه ســـیر شـــود شـــیر خوردن را رها میکنـــد. اختـــالل در غذا خـــوردن به کاهـــش وزن یا اختـــالل در وزنگیری مناسب کودک منجر خواهد شد.

بـــه گفته این جـــراح ســـر و گردن، بدشـــکلی و پوســـیدگی دندانهـــا و همچنیـــن برخـــی بیماریهـــ­ای لثه عـــوارض دیگـــری اســـت کـــه در اثـــر عدم درمـــان عارضه زبان چســـبیده یا زبان بســـته ایجاد میشـــود. چراکه محدودیت حرکت زبان باعث جمع شـــدن ذرات غذا در پشت دندانها و بهداشت نامناسب دهان خواهد شد. حتی در بســـیاری از این کودکان دیده میشـــود که والدین از بـــوی بد دهان فرزند خود شکایت میکنند.

دکتـــر بیـــات ادامه میدهـــد: آن دســـته از کودکانی کـــه بـــه ضخامت بیش از حد فرنوم مبتـــال هســـتند در ادای برخـــی حـــروف دچـــار مشکل میشوند. در واقع محدودیت حرکـــت زبـــان باعـــث میشـــود آنها برخی حـــروف و کلمات را بدرســـتی ادا نکنند.

وی درخصـــوص عالئـــم ایـــن اختالل میگوید: از میان نشـــانهها­ی ضخامت بیش از حـــد طبیعی بافت عضالنـــی فرنـــوم میتـــوان بـــه وزن نگرفتن کودک، فرورفتگی نوک زبان و ناتوانی کودک در بیرون آوردن زبان از دهانش اشاره کرد.

این متخصص گوش و حلق بینی خاطرنشان میکند: معموالً پزشکان اطفـــال یا دنـــدان پزشـــکان طی یک نوبـــت معاینه براحتی بـــه وجود این مشـــکل پی میبرند و بیمـــار را برای درمـــان به پزشـــکان گـــوش و حلق و بینی ارجاع میدهند.

دکتـــر بیـــات در خصـــوص درمان اختالل زبان چسبیده میگوید: گاهی این اختالل بسیار خفیف است یعنی فرنوم خیلی ضخیم نیست و به مرور زمان از ضخامت آن کاســـته شـــده و مشکل کودک برطرف میشود. اما در برخی مواقع که این ضخامت بیشـــتر اســـت هم دیده میشود که با گذشت زمانـــی در حدود یک ســـال همچنان مشـــکل کودک باقی میماند. در این شـــرایط برای پیشـــگیری از مشکالت دندانـــی و حتـــی تکلم، کـــودک باید تحت درمان قرار گیرد.

درمـــان در ایـــن کـــودکان یـــک جراحـــی ســـاده اســـت. پزشـــک طی این عمل جراحی بســـیار ساده تحت بیحســـی موضعی بافـــت عضالنی زیـــر زبـــان را تا انـــدازه مناســـب آزاد میکند.

وی در خاتمـــه تأکیـــد میکنـــد: معمـــوالً عمـــل جراحـــی آزاد کردن زبان در کودکان مبتال به اختالل زبان بســـته، عارضهای بهدنبـــال ندارد، از اینرو والدین نباید درمان را به تأخیر بیندازنـــ­د. والدیـــن چنیـــن کودکانی بهتـــر اســـت بدانند بـــا اصـــالح این مشـــکل، غذا خـــوردن و تکلم کودک بهبود یافته و حتـــی اعتماد به نفس کودک نیز افزایش خواهد یافت.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran