Iran Newspaper

زلزله،‌درسی‌برای‌همیاری‌و‌با‌هم‌بودن

رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت تأکید کرد

-

رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت یک بار دیگر بر پیگیری مشــکالت زلزلــه زدگان تأکید و همزمان یادآوری کرد که بنیاد مســکن مسئول اصلــی ترمیم و بازســازی ســاختمانه­ا اســت. روحانــی همچنین به شــرایط منطقه اشــاراتی داشــت و با انتقاد از دخالتهــای فرامنطقهای و مواضــع برخــی کشــورهای منطقــه تأکید کرد کــه سیاســت ایــران دفــاع از مظلومــان اســت. وی همچنین با اشــاره به ســالروز رحلت پیامبر اکــرم(ص)، حکومــت پیامبــر اســالم(ص) را آزادترین، بهترین و ســالمترین حکومت در آن روزگارخوان­ــد و تأکیــد کــرد که اســالم بــر مبنای ظاهــر و اقــرار افراد حکــم میکنــد در حالی که امروز دســتگاهی ایجاد شــده که التزام عملی را کشف نماید.

بــه گــزارش پایــگاه اطالعرســا­نی ریاســت جمهوری، روحانی با اشــاره به شــرایط حساس منطقه گفت: امروز همه به طور کامل مشاهده کردنــد کــه حضــور قدرتهــای خارجــی هیــچ فایــدهای بــرای منطقه نداشــته اســت.روحانی افزود: آیا کســی هســت کــه به فکر مــردم یمن باشــد و ادای انســانیت کنــد؟ مــردم بیدفــاع یمن چندین ســال اســت که با مشــکالت ناشی از بیمــاری، فقــر و بمبارانهای مســتمر دســت و پنجــه نــرم میکننــد. به چه علت کشــوری که مسلمان است و خود را خادم حرمین میداند، این گونه مردم بیگناه و مسلمان یمن را تحت فشــار قرار داده و اظهار تأســف و پشــیمانی هم نکــرده و همچنــان بــه جنایتهایــ­ش ادامــه میدهد.وی ادامــه داد: در مقابل این جنایات، ســازمان ملل سکوت کرده و هیچ موضع قاطع و الــزامآور­ی اتخاذ نمیکند و قدرتهای غربی نیــز از این گونــه جنایات حمایــت میکنند.وی مداخله آشــکار در کشــور مســتقلی مثــل لبنان را و اینکــه از کســی بخواهند اســتعفا داده و فرد دیگری را برای جایگزینی او معرفی کنند، اتفاق بســیار کمنظیری در تاریخ دانست و خطاب به مداخلهکننـ­ـدگان گفت: شــما چه کاره هســتید و بــا اتــکا به چه قدرتــی چنین اقداماتــی انجام میدهید، تصور میکنید که پول تا کجا میتواند کارساز باشد.

روحانی تصریح کرد: اینکه کشــور مسلمانی در منطقــه از رژیــم صهیونیســت­ی بخواهــد و به آن التمــاس کند که مردم لبنــان را بمباران کند بســیار شــرمآور و خجالــتآور اســت. در تاریخ ســراغ نداریــم که یک کشــور اســالمی به چنین اقداماتــی دســت زده باشــد و این نشــاندهند­ه ناپختگــی افــرادی اســت کــه در ایــن کشــورها ســر کار آمدند.رئیــس جمهوری تأکیــد کرد: ما بهعنوان جمهوری اسالمی ایران اوالً بخواهید یا نخواهیــد حامی مظلومان بوده و خواهیم ماند و نمیتوانیم ببینیم که تروریســته­ا حرمهای مقــدس را تخریــب کــرده و مــردم بیگنــاه و مسلمان را مورد حمله قرار دهند.

توجه به وحدت ملی در کنار قدرت ملی روحانی در ادامه با تأکید بر ضرورت تقویت قــدرت ملی کشــورمان، اظهار داشــت: بخشــی از قــدرت ملــی در حوزه نظامی اســت، بخشــی مردمــی، بخشــی سیاســی و بخشــی اقتصادی اســت و هــر آنچــه بــه قــدرت ملــی مــا منتهی میشــود، باید تقویت شــود. به گفته وی، اینکه ایــران مســیر ترانزیــت بــرای منطقه باشــد و از لحــاظ سیاســی در منطقــه مؤثــر باشــیم و پای میــز مذاکــره حاضر بوده و از حقــوق ملت خود دفــاع کنیــم و رونــق اقتصــادی ایجــاد نماییم، نشــاندهند­ه قــدرت ملــی مــا در حوزههــای سیاســی، اقتصــادی و فرهنگی اســت. روحانی تأکیــد کــرد: بایــد در کنار قــدرت ملــی، وحدت ملی را هم مســتحکم نماییم. امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و همدلی هستیم و باید از حوادثی مانند زلزله برای وحدت بیشتر اســتفاده کرد نه بــرای تفرقه و ایجــاد اختالف و دودســتگی. وقوع حوادث طبیعی میز محاکمه نیســت کــه در آن همدیگر را پای آن کشــانده و به محاکمه بکشــانیم. رئیس جمهــوری اظهار داشت: ایجاد اختالف بین شیعه و سنی و اقوام و قومیتهــای مختلف از توطئههای دشــمنان اســت و باید در مقابــل آن، برای وحدت هر چه بیشتر اقوام و مذاهب تالش کنیم.

ایمان بر مبنای اقرار فرد مشخص میشود رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشــاره بــه قرار گرفتن در آســتانه رحلت پیامبر عظیمالشــأ­ن اسالم(ص)، شهادت امام حســن مجتبی(ع) و شــهادت علی بن موســی الرضــا(ع)، اظهــار داشــت: پیامبر اســالم(ص) گل سرســبد تاریــخ اســت و زندگی ایشــان باید الگویی برای همه مردم باشــد. حکومت پیامبر اســالم(ص) آزادتریــن، بهتریــن و ســالمترین در آن روزگار بــود کــه در آن عدالت و احترام به حقوق انســانها مورد توجه قرار داشت و صرفاً بــر مبنــای قانون و پیمــان اداره میشــد. رئیس جمهــوری ادامه داد: در حکومــت پیامبر(ص) همــه اهل مدینــه و اهل کتاب احســاس آزادی و امنیــت میکردند و هیچ جایــی مثل مدینه و مکــه نبود که در آن اهل کتاب احســاس امنیت داشــته باشــند. در حکومت پیامبــر(ص) حتی کســانی که در دل خود اسالم را قبول نداشتند و پیامبر اســالم(ص) بخوبی از آن آگاهی داشت، اما با این حال با همه آنها برخورد محترمانهای داشــت و آنها از بیتالمال استفاده میکردند و سختگیریهای­ی که امروز در بعضی جاها انجام میشود، در زمان پیامبر(ص) وجود نداشت.

روحانی با بیان اینکه حکم اســالم بر مبنای ظاهر و اقرار شخص است، گفت: ایمان بر مبنای

اقرار فرد مشخص میشود و هر کسی شهادتین را بــه زبان آورد، مســلمان اســت و هــر کس که بگویــد پیامبــر(ص) را دوســت دارم و بــه عهد خــود وفادارم این حرف قابل قبول اســت، مگر آنکه عکس آن ثابت شــود، اما متأسفانه امروز بعضــاً این موضوع برعکس اعمال میشــود و دســتگاهی ایجاد شده که التزام عملی را کشف نمایــد. در حالــی کــه در اســالم «حمــل فعــل مســلم» در صحــت اســت و این قاعــده فقهی ما اســت. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم انقالبی باشــیم در رأس انقالبیون، شــخص پیامبــر اســالم(ص) قــرار دارد و مــا از ســال 42 تا 22 بهمن 57 به مردم وعده دادیم که حکومت پیامبر(ص) را در کشــورمان جاری کرده و آموزههای پیامبر(ص) را عملی خواهیم کرد.روحانی افزود: انقالبی بودن به شــجاعت، ایســتادگی و ایمــان پیغمبر(ص) اســت، اما در عین حــال پیامبــر(ص) اهل عفــو، نرمخویی، وفــای به عهد و ســعه صدر هم بــود و اینها نیز از نشــانههای انقالبــی بودن ایشــان بود.رئیس جمهوری گفــت: پیامبر گرامی اســالم(ص) به پادشــاه ایــران و روم نامــه فرســتادند، امــا آنها بیادبی کردند ولی پیامبر(ص) در مقابل اقدام آنها اعالم جنگ نکرد، بلکه پیامبر اسالم(ص) با ســعه صــدر بــا دنیــا و قدرتهــای آن روزگار برخورد کرد.روحانی تصریح کرد: امروز باید راه و مسیر پیامبر(ص) را ادامه دهیم. حکومت در زمان پیامبر(ص) آزادترین و عادالنهتری­ن بود و امنتــر از مدینه و حکومت پیامبر(ص) در دنیا وجود نداشــت و اگر امروز در جمهوری اسالمی اینچنیــن هســتیم، پــس حکومــت در مســیر

حکومــت پیامبر(ص) قــرار دارد و اگر نیســتیم باید راهمان را تصحیح کنیم.

رئیــس جمهــوری در ادامــه با گرامیداشــ­ت شهادت امام حسن مجتبی(ع)، اظهار داشت: امــام حســن(ع) امــام صلــح، دوســتی و ترک مخاصمه است و رهبر معظم انقالب از تعبیر نرمــش قهرمانانه بــرای این امام(ع) اســتفاده کردند. امام حســن(ع) در آن شــرایط ضروری دانســتند کــه جامعــه اســالمی بــرای مدتی در آرامش قرار بگیرد تا احکام اسالم، به طور کامل تثبیت و اســتقرار یابد. وی همچنین بااشاره به شــهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) گفت: امــام رضــا(ع)، امام مناظــره و مذاکره اســت و به مذهب شــیعه در جهان رســمیت بخشــید. اگرچــه امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، مکاتب بزرگی را برای تبیین اسالم و تشیع ایجاد کردند، اما در دوره امام رضا(ع) بود که شیعه بهعنوان مذهــب رســمی در دنیا شــناخته شــد. به گفته رئیس جمهــوری، امروز همه وظیفــه داریم از راه و مســیری کــه پیامبــر گرامی اســالم(ص) و ائمــه اطهــار(ع) در راه آن مجاهدت و فداکاری کردند، پیروی کنیم.

مســئولیت اصلــی در اســتقرار موقــت و دائمی مردم زلزلهزده با بنیاد مسکن است

رئیــس جمهــوری همچنیــن در ابتــدای ســخنان خود تأکید کرد که دولــت با همه توان مشــکالت ناشــی از زلزلــه کرمانشــاه و برطرف کردن آالم مردم را پیگیری خواهد کرد.

رئیــس جمهــوری، پیشــگیری و مقابلــه بــا خطــرات ناشــی از زلزلــه را وظیفــه همگانــی توصیــف کرد و گفــت: اینکه خانه ســاخته خود

مــردم در منطقــه ســرپل ذهاب ســالم مانده و در مقابــل یــک ســاختمان دولتی فــرو ریخته، نشــاندهند­ه وقوع فســاد در این زمینه اســت و مشخص است که در بخش پیمانکاری ساخت و ساز فساد وجود داشته است. روحانی تصریح کــرد: حوادثــی ماننــد زلزله درســی بــرای همه ماســت کــه چگونــه همدیگر را یــاری کــرده و با همدیگر باشــیم. رئیس جمهوری با قدردانی از همــدردی و کمکهای خودجــوش ملت ایران بــه هموطنان زلزلــه زده خود، گفــت: در چنین مواقعی بســیار مهم اســت کــه روحیه بــرادری و اخــوت و عشــق بــه وطــن و اســالم را بیــش از پیش نمایان ســازیم و در این راستا مردم غیور، قهرمــان، شــجاع و پهلــوان اســتان کرمانشــاه پیشــگام بودند. روحانی با اشــاره به نیاز حدود 30 هــزار خانــه شــهری و روســتایی مناطــق زلزلــهزده کرمانشــاه بــرای بازســازی و ترمیــم، گفــت: همه بایــد در این زمینه کمــک کنند، اما مســئولیت اصلــی در اســتقرار موقــت و دائمی مردم زلزلهزده، بنیاد مســکن اســت و خواهش میکنم کــه کارهای موازی در این زمینه صورت نگیرد و هر کســی که قصد کمک دارد، آن را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد. رئیس جمهوری افزود: در زمینه کمکهای دیگر نیز بهتر اســت هالل احمر مرجع باشد و در حوزه اطالعرسانی بــا توجــه بــه اینکــه در چنیــن مواقعــی اخبار و شــایعات کــذب و گســتردهای گفتــه میشــود، مرجــع اصلی مــردم بــرای اطالع از امــور، باید صدا و ســیما باشد. روحانی همچنین از تمامی نیروهــای امدادی، هــالل احمر، ارتش، ســپاه، بسیج، هوانیروز و نیروی انتظامی قدردانی کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran