Iran Newspaper

حفظ ارزشهای فرهنگی با اسباب بازیهای بومی

گفتوگو با «نایب رئیس انجمن علمی پژوهشهای هنری ایران» درباره وضعیت اسباب بازیهای داخلی

- رها ایزدی

بازی رفتاری چندوجهی است که ابعاد گوناگون جســـمی و روحی فرد را تحت الشعاع قرار می دهد. اســـباب بازی ها برای گروههای سنی مختلف طراحی می شوند و در جهت رشد مهارتها و خالقیتها میتوانند بسیار سودمند باشند. ساختن اسباب بازی بومی درشـــرایط­امروزباگست­رشفضایمجاز­یورســـانه­هایگوناگون­بهچهمیزانم­مکن یا ضروریاست؟بادکتربهنا­مزنگی«نایبرئیسان­جمنعلمیپژو­هشهایهنریا­یرانو دبیرکنفران­سملیاسبابب­ازیوسرگرمی­ایرانی»دراینخصوصب­هگفتوگونشس­تیم.

چـــرا باید به اســـباب بازی بـــه عنوان یک محصول فرهنگـــی نگاه کنیـــم؟ زمینههای فرهنگیآنچی­ست؟

خوِد بازی یک رفتار چند وجهی اســــت که ابعاد مختلف فرد اعم از جسم و ذهنش را دربر میگیرد. اســــباب و لوازم بازی نیز به همین ترتیب، رابط بین ذهن و جســــم فرد بــــا پدیده بازی و قواعد آن هســــتند. بازی در ذات خود نوعی رفتار خالق تمرینی، تربیتی و مهارتی است و اسباب مربوط به آن هم در

واقع ابزار پرورش خالقیت، مهارت و نشاط هســــتند. بنابراین روشــــن است که عملکرد اسباب بازی با حوزه فرهنگ پیوند مستقیم دارد.

- اســـباببا­زیها چگونـــه و در چه ابعادی میتواننـــ­د در تربیت کودکان نقش داشـــته باشند؟

هر چند اسباب بازی الزاماً برای کودکان نیســــت و میتواند برای گروههای مختلف سنی طراحی و تولید شــــده و مورد استفاده آنها قرار بگیرد، اما با توجه به روند رشــــد در گروه ســــنی کودکان دو مسأله مطرح است؛ نخست آنکه بیشترین نیاز به بازی و اسباب مربوط به آن در ســــنین کودکــــی و نوجوانی دیده میشــــود، دوم آنکه این سنین، نقش بنیادین در شکلگیری شخصیت و پرورش فکری فرد دارند و بنابراین، به طور طبیعی نقش فرهنگی و تربیتی اسباب بازی نیز در این ردههای سنی پررنگتر است.

تأثیر اســـتفاده از اســـباب بـــازی در تکوین شخصیت کودکان چیســـت و در روند رشد آنانچگونهن­قشایفامیکن­د؟

اســــباب بازیهــــا با روشهــــای مختلف طراحی میشــــوند. برخی از آنها بازســــاز­ی زندگی واقعی هستند و از این طریق، کودک را برای ورود به دوره بزرگســــا­لی و مواجهه با واقعیتهایم­وجوددرزندگ­یآشنامیکنن­د. به عنوان مثــــال، عروســــکه­ای کودکانه در واقع تمرینی بــــرای نقش مادرانه کودکان یا پرورش خصلت مهرورزی در آنان نســــبت به کودکان دیگر است. کودکان در زمان بازی با عروســــکه­ا، جایگزینی نقــــش را تجربه میکننــــد و در مقــــام مراقبــــت و نگهــــدار­ی عروســــکه­ا به عنوان کودکان مجازی ظاهر میشــــوند. این رفتــــار نوع تمریــــن و تجربه اســــت.یا برخــــی اســــباب بازیها که مبتنی بر قواعــــد بازی هســــتند، هــــوش، مهارت و خالقیت کــــودک را فعال ســــاخته و تقویت میکنند. کودکان با آموزش قواعد بازی این نوعاسباببا­زیهادریکمح­یطغیرواقعی به رقابــــت، تالش، آموختــــن، نظم و دقت میپردازند.

آیامرزبندی­هایفرهنگید­رصنعتاسباب بازی هم مصداق دارند و میتوان محصوالت اسباببازیر­ابراساسفره­نگومحتوایآ­نهابا مرزبندیهای­فرهنگیمطاب­قتداد؟

حتماً اســــباب بازی و هــــر نوع محصول فرهنگی که با قصد کارآیی فرهنگی طراحی و تولید میشــــود، دارای هویت مشــــخص و بنابراین مرزبندی فرهنگی اســــت، اما باید به این نکته مهم توجه داشت که مرزبندی فرهنگــــی موجود در بیــــن جوامع مختلف، لزوماًبامرزبندیج­هانکودکانی­کینیست. اختالط مرزهای فرهنگی و سیاسی با دنیای بچهها امر محال و بدون فایده است. با این حــــال باید برای حفــــظ ارزشهای فرهنگی روشهای هوشــــمند­انهای داشت تا کودک ضمن بازی و استفاده از اسباب آن، با هویت اجتماعــــ­ی و ارزشهــــا­ی فرهنگــــی و عرفی جامعهخودآش­ناشود.

در واقــــع بایــــد تمریــــن و بــــازی کــــودک برمبنایارز­شهایاجتماع­یاستوارباش­د.

چگونـــه میتـــوان کـــودکان را بـــا اســـباب بازیهای بومی مأنوس کرد تا اسیر زرقوبرقاسب­اببازیهایغ­یربومیکهاح­یاناً ضمایم فرهنگی خـــاص خود را هـــم دارند نشوند؟

ابتدا باید روشــــن کنیم کــــه منظورمان از محصوالت فرهنگی بومــــی عاری از هر نوع تعصب اســــت. دســــتاور­دهای بوم ساخت هر جامعهای مبتنی بر نیازهای مشــــخص و متمایــــز آن جامعه اســــت. به طــــور مثال غذاهــــای بومــــی ایرانی کــــه به مــــرور زمان ابداع شــــدهاند حاصل ذائقــــه ایرانی و مواد اولیــــه موجــــود در این محیــــط جغرافیایی هستند. در واقع ســــاکنان هر منطقه از ایران بر اساس منابع موجود و ذائقهشان به تهیه غذاهای گوناگون مبــــادرت ورزیدهاند. کمی بهریشههایا­ینخوراکهاک­هنگاهمیکنی­م، میبینیمموا­ردتشکیلدهن­دهآنهادرهم­ان محیطی بــــه عمل میآید که انســــان در آن منطقه زندگی میکند و این نشــــانگر نوعی ســــازگار­ی انسان با طبیعت اســــت. در واقع کارایی درونی انســــان با ارگانیســـ­ـم طبیعی محیط به ســــازگار­ی میرســــد و محصوالت بومســــاخ­تش نیز در ســــازگار­ی کامل با او و محیطشهستند.

ایــــن ویژگــــی در محصــــوال­ت فرهنگی و هنــــری پررنگتــــ­ر اســــت. اســــبابب­ازیها و بازیهای بومــــی نیز بر بســــتری از باورهای جمعــــی، اعتقــــاد­ات، عالقهمندیه­ــــا و ســــاختار­های وابســــته بــــه محیــــط بهوجود میآینــــد و بــــا انســــان ســــاکن در آن محیط ســــازگار­ند.بنابراین، تأکید بر دســــتاور­دهای بومســــاخ­ت حمــــل بــــر تعصــــب نیســــت و حکایــــت از یــــک قاعــــده طبیعــــی دارد و بازیهای هر منطقــــها­ی همچون خوراک و لباس آن منطقه، برگرفته از نیازهای آشکار و پنهان ساکنان آن است.

در دنیای امروز با توجه به دسترســـی آسان و فراگیر به فضای مجازی و تأثیر رسانهها، آیا اسباببازیب­ومیمیتواند­درجهتتثبیت فرهنگبومیک­ارگرباشد؟

امــــروز اســــباب بازیها بــــه عنــــوان ابزار مهــــم فرهنگــــی دارای پشــــتوان­ههای قوی اقتصــــاد­ی، رســــانها­ی و هنــــری هســــتند. بسیاری از اسباب بازیهای پرمصرف توسط برنامههای تلویزیونی، فیلمها، انیمیشنها و بازیهــــا­ی رایانهای معرفــــی و به گونهای پشــــتیبا­نی میشــــوند که در جامعه کودکان و نوجوانان نیاز به مصــــرف تولید میکنند. در واقع موفقیت برندهای جهانی اســــباب بــــازی مرهــــون حمایت جریانهــــ­ای فرهنگی و هنری و رسانهای از آنهاست. این برندها از طریق همپوشــــا­نی ظرفیتهــــ­ای ســــینما، تلویزیون و فضای مجازی بازارهای جهانی را به تسخیر خود در میآورند و ضمن کسب درآمد اقتصادی، به صدور فرهنگ و آوازه کشور یا شرکت تولید کننده آننیزمیپرد­ازند.

اسباب بازی بومی هم از این قاعده مستثنی نیســــت و همــــاورد­ی آن با محصوالت مشــــابه نیازمند پشــــتیبا­نی همه عوامل و دســــتگاه­های فرهنگیاست.

به نظر شما این همراهی و پشتیبانی از صنعت اسباببازیک­شوربایدچگو­نهصورتبگیر­د؟

وقتی از اســــباب بازی به عنوان یک صنعت حــــرف میزنیم پــــای عوامــــل متعــــدد دیگری نیزبه میان میآید. صنعت اسباب بازی عالوه بر محتوای فرهنگی اسباب بازی دارای ساختارهای صنعتی و تولیدی نیز هســــت.به نظر میرســــد صنعت اســــباب بازی کشــــور پیش از هر چیزی نیازمند بررســــی و مطالعه علمی است تا ابعاد مختلف ظرفیتها، توانمندیها، ناکارآمدیه­ا و کمبودهای آن آشکار شود. این حرکت جمعی باید از ســــوی صنعت، دانشــــگا­ه و دستگاههای متولی و مرتبط صورت بگیرد تا سیمای واقعی ایــــن صنعت بــــه عنوان یک صنعــــت فرهنگی روشــــن شود.نخســــتین کنفرانس ملی اسباب بــــازی و ســــرگرمی ایرانی بــــه این منظــــور و از سوی انجمن علمی پژوهشهای هنری ایران و دانشــــگا­ه الزهــــرا و پشــــتیبا­نی دســــتگاه­های مربوطــــه طراحی شــــده اســــت تا بــــا دعوت از پژوهشــــگ­ران و دانشــــگا­هیان، ابعــــاد مختلف فرهنگــــی، اجتماعــــ­ی، هنــــری، اقتصــــاد­ی و صنعتــــی اســــباب بازی در آن بررســــی شــــود. دســــتاور­دهای پژوهشــــگ­ران در زمینــــه ابعــــاد متعدد و متنوع صنعت اسباب بازی میتواند تصمیمگیـــ­ـری و هدفگــــذا­ری را بــــرای ایــــن صنعت، قرین با واقعیات موجود آن کند.

بایــــد توجــــه داشــــت که فضــــای رقابــــت در صنعتاسبابب­ازیبسیارفش­ردهاستوداش­تن بنیههای فرهنگی و هنری بومی در این صنعت بــــرای ورود به این فضای رقابتی کافی نیســــت. مسیر موفقیت این صنعت از میان عرصههای دانشــــی و رشــــتهها­ی متعددی عبور میکند و باید ضمن شناســــای­ی توانمندیهـ­ـــای بومی و دســــتاور­دها و میــــراث بوم آوردی که در کشــــور در زمینه اســــباب بازی داریم، با نگاه درست و واقع بین به بازارهای جهانی و رقبا، پا به میدان بگذاریم تا بازنده این بازی بزرگ نباشیم.

بهنامزنگی: اسباب بازی و هرنوع محصول فرهنگی که با قصدکارآیی فرهنگی طراحی و تولیدمیشود،دارای هویت مشخص و بنابراینمر­زبندی فرهنگیاست، اما باید به این نکتهمهمتوج­ه داشت که مرزبندی فرهنگیموجو­د در بین جوامعً مختلف،لزومابا مرزبندیجها­ن کودکانیکین­یست

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran