Iran Newspaper

به دنبال افزایش سطح کیفی نمایشنامهه­ا هستیم

دبیر جشنوارههای تئاتر معلوالن در گفتوگو با «توانش» اعالم کرد

- مجید سرایی

بیشازیکدهه­استکهجشنوا­رهتئاترمعل­والنتوسطسا­زمانبهزیست­یبرگزارمیش­ود. این جشـــنواره در دورههای مختلف منطقهای، کشـــوری و بینالمللی خود، توانسته به جایگاهی برسد که امروز از ســـوی هنرمندان تئاتر، به عنوان یک جشنواره رسمی دارای هویت مستقل شناخته شده است. متولیان برگزاری این جشنواره، بعد از این سالها، به دنبال معرفی این رویداد مهم هنری معلوالن نه در قالب یک اتفاق هنری صرف، بلکه قالبی درمانی هستند. همین رویکرد، کمک کرده تا منتقدان تئاتر، از زاویهای درمانی آن را بررسی کنند. حضور کارشناسان و مدرسان مطرح تئاتر به عنوان اعضای هیأت داوران اینجشنواره،بهافزایشسط­حاعتبارآنک­مکشایانیکر­ده،نمونهقابلت­وجهاینمهم، چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر معلوالن است که آذرماه سال گذشته در اصفهان و با حضور بزرگان تئاتر کشور در کسوت هیأت داوران برگزار شد. بیشک راه زیادی مانده تااینجشنوا­رهبتواندخو­درابهقلهرف­یعیکهمتولی­انشانتظارد­ارند،برساند.امسالنیز مثلسالهایگ­ذشته،جشنوارهتئا­ترمعلوالند­رسطحمنطقها­یاز92آبانم­اهجاریکار خودراآغازم­یکندتابعدا­زطیکردناین­مرحله،پنجمیندوره­بینالمللیخ­ودرابرگزار کند.گفتوگویحاض­ربادبیرجشـ­ــنواره،روشنمیکندک­هامسالودرب­خشمنطقهای، کیفیت این جشنواره هنری-درمانی چگونه خواهد بود. البته که ارزیابی نهایی را باید به بعدازبرگزا­ریایندورهو­حتیدورهپنج­مبینالمللی­گذاشت،اماآنچهدرا­ینگفتوگو روشنمیشـــ­ود،برنامههایت­ازهایاستکه­دبیرخانهجش­ـــنوارهپی­شبینیکردها­ست. افسانه فخری، دبیر جشنواره که خود تحصیالت تئاتری را تا مقطع دکترا در هند به پایان بردهاســـت،درگفتوگوبا«توانش»،ازدغدغههاو­برنامههایخ­ودوسازمانم­تبوعش برایجشنوار­همنطقهایتئ­اترمعلوالن­میگوید.

فکـــر میکنـــم قبـــل از پرداختـــن بـــه رویکردهـــ­ای تـــازه ســـازمان درخصوص جشـــنواره امســـال، بد نیســـت تیتروار به مناطقیکهجش­نوارهدرآنه­ابرگزارمیش­ود و همچنیـــن تعـــداد متنهای ارســـالی و متنهایپذیر­فتهشدهاشار­هکنید.

همان طــــور کــــه میدانید، جشــــنوار­ه بینالمللــ­ــی تئاتــــر به صورت دو ســــاالنه برگزار میشــــود، اما جشــــنوار­ه منطقهای را هر ســــال برگزار میکنیــــم. اتفاق خوبی کــــه امســــال رخ داده، برگزاری جشــــنوار­ه در شــــش منطقــــه در شــــش ماهــــه دوم سالجاریاسـ­ـــت. قبــــالً بــــه ایــــن شــــکل بــــود کــــه بعضــــی از مناطق قبل از ســــال جدید و بعضی دیگر بعد از ســــال جدید برگزار میشــــدند. مناطق هم براســــاس ویژگیهای بومی و فرهنگی تقسیمبندی شــــدهاند. بر این اساس، منطقه «طلوع» شــــامل اســــتانه­ای آذربایجان شــــرقی و غربی، قزوین، زنجان و اردبیل اســــت که به میزبانی اســــتان اردبیــــل از 29 آبان تا 2 آذر برگزار میشود. تعداد 65 نمایشنامه به دبیرخانه ارسال شده که 19 اثر بازبینی شــــد و از این تعداد، 11 اثر به جشــــنوار­ه راه یافت. منطقه بعدی، «کاســــپین» است که پنجمین دوره آن شــــامل اســــتانه­ای مازنــــدر­ان، گیــــالن، گلســــتان، ســــمنان و خراســــان شــــمالی اســــت که به میزبانی گیالن از 6 تا 9 آذر ماه برگزار میشــــود. در این منطقه ما 103 متن نمایشی داشتیم کــــه 38 متن بازبینی شــــد و از این تعداد، 14 متــــن امــــکان حضــــور در جشــــنوار­ه را پیدا کرد. ســــومین منطقه «کویر» شامل اســــتانه­ای یزد، کرمان، خراسان رضوی، خراســــان جنوبی و سیستان و بلوچستان اســــت که امســــال چهارمیــــ­ن دوره آن به میزبانی خراســــان جنوبــــی از 13 تا 17 آذر ماه برگزار میشــــود. از میان آثار ارســــالی، 17 اثر به جشنواره راه یافته است. منطقه بعدی «زاگرس» که شــــامل اســــتانه­ای لرســــتان، کردســــتا­ن، ایــــالم، همــــدان و کرمانشاه است. جشنواره این منطقه، به میزبانی اســــتان کرمانشــــ­اه از 16 تا 20 آذر برگزار میشود. در این منطقه هم از میان 117 اثر، 18 اثر به جشنواره راه یافته است. منطقه بعــــدی «خلیج فارس» شــــامل استانهای هرمزگان، بوشهر، خوزستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد اســــت که از 9 تــــا 12 اســــفند به میزبانــــ­ی کهگیلویه و بویراحمـــ­ـد برگــــزار میشــــود. آخریــــن منطقه هم «آفتاب» شــــامل استانهای اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، قــــم، تهران و البرز اســــت که بــــه میزبانی چهارمحال و بختیاری از 12 تا 15 اســــفند ماه برگزار میشود. اســــتثنا­ئاً این منطقه شامل 6 استان است. در مورد آثار رسیده بهدومنطقها­خیر،هنوزآماردق­یقیندارم، چون فعالً در مرحله بازخوانی هســــتند. عالوه بر جشنوارههای منطقهای، امسال جشنواره استانی بوشــــهر را هم داریم که چهاردهمیند­ورهآنبرگزا­رمیشود.

ویژگی این جشنواره به غیر از قدمت آن چیستکهمشخص­اًبهآناشارهک­ردید؟

حضورخودمعل­والنبهعنوا­ناعضای دبیرخانـــ­ـه. یکــــی از اهداف ما این اســــت کــــه یاریگر بچههــــای عالقهمند باشــــیم. به این شــــکل که از دوســــتان معلولی که دارای تحصیالت تئاتر و ســــینما هستند، حمایت کنیم. بر همین اساس، دبیر این دوره از جشــــنوار­ه اســــتانی بوشــــهر، آقای فیاضبخشکها­زبچههایکمب­یناودارای مدرک کارشناســـ­ـی ســــینما و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشیاست، انتخاب شده؛ جالب آنکه او اعضای دبیرخانه جشنواره را بــــا فضایی تلفیقی از میــــان معلوالن و افراد غیر معلول انتخاب کرده است.

جدا از تحصیالت تخصصی این دبیر کم بینا، داشتن کارنامه قابل قبول هنری در سطح استان شامل تولید چند مستند و نوشتن چندین نمایشنامه، انگیزه ما را در انتخاب چنین نیروی پر شوری تقویت کرد.ایــــن نکته را هــــم اضافه کنــــم که ما بهدنبال جداســــاز­ی معلوالن از گروههای غیر معلول نیســــتیم، اما در مواردی مثل این، بواسطه داشتن سوابق درخشان، کار را بر عهده گروههای معلول میگذاریم.

معیـــار اصلی شـــما در انتخـــاب متون نمایشـــی جهـــت حضـــور در جشـــنواره چیست؟

قطعــــاً داشــــتن ویژگیهــــ­ای هنــــری. درست است که پایه اصلی جشنوارههای مــــا بحــــث درمانیاســ­ــت، اما ایــــن دلیل نمیشــــود که ویژگیهای هنری را نادیده بگیریم. به هر حــــال باید نمایشهای راه یافته به جشــــنوار­ه این خصلت را داشته باشند که مخاطب را به سالنها بکشند تا مخاطب بعد از تماشــــای آن نمایش، به دیگران هم پیشنهاد کند که آن را ببینند. موضوع توانبخشی را قبالً انجام دادهایم و عمالً االن در زمینه داشتن ویژگی درمانی تئاتر،مشکلینداری­م.

آیا برای جشنواره بینالمللی سال آینده ازاالنبرنا­مهریزیکرده­ایدیامنتظر­هستید تابعدازجشن­وارههایمنط­قهایوبراسا­س نمایشهایبر­گزیدهبرنام­هریزیکنید؟

برای جشــــنوار­ه بینالمللی تصمیم نداریــــم از مناطق انتخــــاب کنیم؛ چون این جشنواره دو ساالنه است، این آسیب وجود دارد کــــه در این فاصله، بعضی از گروهها تعطیل شــــوند یا متنها کیفیت الزم جهت حضور در ســــطح بینالملل را نداشته باشند. بنابراین برای جشنواره بینالمللــ­ــی، فراخــــوا­ن مســــتقل اعالم میکنیم؛ البتــــه اگر اعتبارات الزم تأمین شود، سال آینده این جشنواره را خواهیم داشــــت، در غیر این صورت، جشــــنوار­ه بینالمللی به صورت سه ساالنه برگزار میشود.

امسال کیفیت متون ارسالی نسبت به قبلدرچهسطح­یاست؟

یکــــی از مشــــکالت بزرگی کــــه داریم، اصــــرار کارگردانهـ­ـــای غیــــر معلــــول نمایشها در نوشــــتن متون اســــت. منکر این نیســــتم در میان معلوالن نمونههای خوبــــی داریم که قلم قابــــل قبولی دارند، امــــا اغلــــب کارگردانها کــــه از افــــراد غیر معلول هســــتند، فشــــار میآورنــــ­د حتماً نمایشنامه را خودشــــان بنویسند. عموماً ایــــن نمایشــــن­امهها ضعفهــــای زیادی دارنــــد. به همین علت، امســــال تصمیم گرفتیمدرجش­نوارههایمن­طقهای،بخش نمایشنامهن­ویســــی را هــــم بگنجانیم تا از فضایتکبعدی­خارجشویم.بیتعارف باید ایــــن نکته را در نظر داشــــته باشــــیم تــــا آنجا که ممکن اســــت، از شــــعارزد­گی فاصله بگیریم. اینکه در متون نمایشــــی حتمــــاً مســــائل و مشــــکالت معلــــوال­ن مطرح شــــود، باعث میشود که مخاطب رغبتی به تماشــــای آن نمایش نداشــــته باشــــد. بر این اساس، فضا را برای نوشتن نمایشــــن­امه در بخش نمایشنامهن­ویسی آزاد گذاشــــتی­م تــــا موضوعــــا­ت دیگــــری غیــــر از مســــائل و دغدغههــــ­ای معلوالن هم مطرح شــــوند. متأســــفا­نه بعضی از کارگردانها بــــه دالیل مختلف مثل عدم راهیابی به جشــــنوار­ههای کشوری و حتی بینالمللی، فکــــر میکنند که کار در حوزه تئاتر معلــــوال­ن راحت اســــت؛ حال آنکه وضعیت کامالً برعکس تصور آنهاست. به همین علت پشت بچهها خود را پنهان میکنند و با نوشتن متون ضعیف، پیش میروند و وقتی کارشــــان رد میشود، سر و صدا میکنند کــــه: کار معلوالن را جدی نمیگیرنـــ­ـد و بــــه حقــــوق آنــــان اهمیت نمیدهند و از این قبیل حرفها. در واقع با گنجاندن بخش نمایشــــن­امه نویســــی، وضعیترامحک­میزنیمتابل­کهبتوانیم متونقابلقب­ولیداشتهبا­شیم.

در حاشـــیه چهارمیـــن جشـــنواره بینالمللی تئاتر معلوالن، طی صحبتی که با چند نفر از معلوالن شـــرکتکنن­ده در گروههای مختلف نمایشـــی داشـــتم، از نبود حمایتهای ســـازمان بهزیستی و ادارات ارشـــاد استانهایشا­ن گلهمند و معتقد بودند که نبود حمایتهای الزم از ســـوی این دو نهاد، باعث میشود که امکان اجرای عمومی را نداشـــته باشند یا در صورت امـــکان نمایش عمومی، با

عدم اقبال مردم مواجه شوند.

ببینیــــد هر ســــازمان مســــئولی­تهای تعریــــف شــــده خــــود را دارد. ســــازمان بهزیســــت­ی متولــــی خدمــــات رفاهــــی و اجتماعی معلوالن اســــت، امــــا خدمات هنری را بایــــد نهادی مثل وزارت ارشــــاد ارائهدهد.سازمانبهزی­ستیسالننما­یش ندارد. این مکان باید از سوی وزارت ارشاد ارائه شود، چنان که برای دیگر شهروندان ارائهمیدهد.مابراینمبن­اکههنرمیتو­اند جنبهدرمانی­وتوانبخشیج­سمیوروحی برای معلوالن داشــــته باشــــد، زمینههای هنری مثل تئاتر و هنرهای تجسمی را به بدنه ســــازمان تزریق کردیم و توانســــت­یم تأمین اعتبار کنیم؛ گــــر چه اعتبارمان کم اســــت، اما در حیطه مســــئولی­تهایمان عملکردیم.میماندبحثم­ناسبسازی سالنهای نمایشی که باز برعهده ماست و ســــعی کردیــــم حتیاالمـــ­ـکان در آن زمینــــه قدمهایــــ­ی برداریم، امــــا خدمات تکنیکی و هنری حقیقتاً برعهــــده وزارت ارشــــاد و ادارات تابعش در استانهاست. وزارت ارشــــاد بایــــد همکاریهایـ­ـــش را با ما توســــعه دهــــد. پیش آمده کــــه بچهها به ما گلــــه کردهاند و گفتهاند کــــه به اداره ارشاد استانشان مراجعه و تقاضای سالن کردهاند، در پاسخ این جمله را شنیدهاند کهبهبهزیست­یمراجعهکنی­د.مگرسازمان بهزیستی ســــالن نمایش دارد یا میتواند بلیت فروشی و تبلیغات بکند؟ قبالً هم گفتم،همهواقعیتا­یننیست،متأسفانه متــــون ضعیــــف زیــــاد داریــــم. همیشــــه نمیتوانیم وزارت ارشاد را متهم کنیم. با این حال، مواردی هم داریم که کارشــــان واقعاً درخور توجه است. بهعنوان نمونه مؤسسه باران مشهد را مثال میزنم که با مدیریت آقای حمید کیانیان، برادر آقای رضا کیانیان اداره میشــــود. آقای کیانیان با اســــتفاد­ه از متون خوب، توانسته در 25 اســــتان به اجرای نمایش بپــــرداز­د. چرا؟ ً چونکامالحر­فهایعملمیک­ند.اینطور هم نیست که بگوییم با فالن نهاد ساخت و پاخــــت کرده، متــــن خوبــــی دارد، مدیر روابط عمومی دارد و امکان بلیت فروشی را پیدا کرده، خب ارشاد استانها هم با او و گروهمعلولش­همکاریمیکن­ند.

به مناسبســـا­زی اشـــاره کردید. در این زمینـــه هم بـــاز بـــا اعتراضاتــ­ـی در همین جشنوارهبین­المللیچهار­ممواجهبودی­م.

همــــکارا­ن مــــن قبــــل از هر جشــــنوار­ه اقدام به مناسبسازی سالنهای نمایش اســــتانه­ا میکنند، اما با معضل بعضی از ادارات ارشــــاد مواجهیم. استدالل آنها این اســــت که مــــا نمیتوانیــ­ــم دکورهای ســــالنها­یمان را به خاطر مناسبسازی دائمی شما به هم بریزیم. بر این اساس، مجبور میشــــویم بــــا نصــــب رمپهای موقت، ســــالنها را مناسبســــ­ازی کنیم. در بازدیدی که از یکی از استانها داشتم، مدیر ارشــــاد آن اســــتان میگفت که مگر ما چند معلــــول در این اســــتان داریم که بخواهیــــ­م ســــالنما­ن را مناسبســــ­ازی کنیــــم. همیــــن جشــــنوار­ه بینالمللی که شــــما اشــــاره کردید، برای ما مسألهســــ­از شده بود. سالنهای استان اصفهان اصالً مناسبنبود،نهبرایمعلو­الن،حتیبرای گروههای غیر معلول. یکی از آن سالنها کفپــــوش نداشــــت، مــــا کفپــــوش برایش ساختیم یا یکی دیگر که پروژکتور نداشت و مــــا مجبور شــــدیم برای آنجــــا پروژکتور اجاره کنیــــم. البته در ایــــن میان بعضی از اســــتانه­ا هــــم خیلی خــــوب همکاری میکننــــد؛ مثالً اســــتان خراســــان جنوبی واقعاً همدالنه همــــکاری میکند. با این حــــال نمیتوانم منکر شــــوم از زمانی که جشنوارههای­منطقهایراب­رگزارمیکنی­م، کم کم این موضوع مناسبسازی به یکی از دغدغههای مســــئوال­ن ارشاد استانها بدل شده است.

برگـــزاری کارگاههـــ­ای آموزشـــی هم از مـــواردی بود کـــه در صحبت با دوســـتان شـــرکتکنن­ده دریافتم. در ایـــن زمینه آیا اقداماتیان­جامشده؟

خیلیهــــا تصور غلطــــی از کارگاههای آموزشــــی دارند؛ فکر میکنند با برگزاری آن کارگاههـــ­ـا بــــه یک کارگــــرد­ان یا بازیگر حرفــــهای در تئاتــــر معلــــوال­ن تبدیــــل میشوند. من که 12 سال تحصیالت تئاتر دارم، کارم میلنگد، چطور میتوانم ادعا کنم که با شــــرکت در کارگاههای آموزشی میتوانم حرفهای شــــوم؟ عــــالوه بر این، در ســــطح تئاتر حرفهای کشور هم با کلی متن ضعیف مواجهیم، چه رسد به تئاتر معلوالن. بنابراین نباید این تصور ایجاد شــــود که کارگاههای آموزشی همه چیز را تمام و کمال میآموزند. ما در این زمینه اقدامبهبرگ­زاریکارگاه­بهصورتپودم­انی برای دو گروه معلول و غیرمعلول کردیم. در این کارگاه، شــــیوهها­ی کار با معلوالن، گرفتــــن بــــازی از آنها، مهارتهــــ­ای الزم در بحــــث تئاتر کاربــــرد­ی آمــــوزش داده میشــــود. این مباحث توسط کارشناسان ما به استادان آموزش داده میشود و آن استادان، آموختههای خود را به استانها برده و در آنجا به گروههای شــــرکتکن­نده میآموزند.

اگر بخواهیم جشـــنواره­های منطقهای امســـال را با جشـــنواره­های سالهای قبل مقایسهکرده­وبهوجوهتما­یزامسالبرس­یم، اینامتیازا­تچیست؟

ما در دو زمینه نسبت به قبل اقدامات تازهای انجام دادیم. نخست اضافه کردن بخش نمایشنویسـ­ـــی در جشنوارههای منطقــــها­ی و همچنیــــن ایجــــاد ارتبــــاط نویســــند­هها بــــا اســــتادا­ن فن بــــه منظور رفع اشــــکاال­ت متنهــــا. دوم، حمایت از معلوالنی که بهدنبال تشکیل تشکلهای کمپانــــی محــــور هســــتند. این تشــــکلها بهعنوان بازوی اجرایی سازمان میتوانند درزمینههای­یمثلتولیدا­ثر،اجراومسائل مربوطبهآنه­افعالیتکنن­د.

میماند سخن پایانی و برنامههای بلند مدتیکهدردس­تاقدامداری­د.

از ســــال 94 برنامــــه­ای تحــــت عنوان تقویت و توســــعه هنر درمانی ویژه مراکز نگهــــدار­ی معلوالن را شــــروع کردیم. در مرحله اول، معلوالن ذهنــــی زیر و باالی 15 ســــال را در نظر گرفتیم که تعداد این مراکز چون زیاد اســــت، برای حدود 703 مرکــــز، 703 اتاق هنر تجهیــــز کردیم. در این اتاقهای هنر، مربیان متخصصی که آموزشدیدها­ند،درزمینههای­موسیقیو هنرهایتجسم­یبامعلوالن­کارمیکنند. اخیــــراً هم هنرهای نمایشــــی در دو گونه ســــایه و نمایــــش با دســــتکش را شــــروع کردیم.ضمناًبااینتفکرک­ههنرتئاترب­اید از دوران کودکی به معلوالن آموزش داده شــــود، کارگاههایی پیشبینــــ­ی کردیم که افراد شیوههای مختلف در زمینه آشنایی کودکان معلول با تئاتر را یــــاد گرفته و در مدارس به گروه ســــنی کــــودک و نوجوان معلولآموزش­میدهند.

عــــالوه بر این، در زمینه اشــــتغال هم اقدام بــــه فعالیتهایی مثــــل مذاکره با هتلهــــای معروف اســــتانه­ا بــــه منظور ایجــــاد نمایشــــگ­اههای آثــــار هنــــری در زمینههایــ­ــی مثــــل هنرهــــای تجســــمی معلوالن انجام میدهیم. به این شــــکل کــــه در صــــورت پذیــــرش هتلهــــا از این طرح، آثار معلوالن در اتاقهای هتلهای مشــــهور اســــتانه­ا قــــرار داده میشــــود و مسافران هتل در صورت تمایل به خرید، میتوانند با مراجعــــه به بخش پذیرش هتل، اثر مد نظر خــــود را خریداری کنند. در کنــــار این طرح، راهانــــد­ازی کافه گالری معلوالن را هم در نظر داریم. در این کافه گالریها،ادارهامورک­افهبرعهدهگ­روههای معلولاست.

بــــه این شــــکل که مثــــالً نابینایـــ­ـان در گوشــــهای برنامههـــ­ـای هنری موســــیقی اجرا میکنند یا ناشــــنوا­یان خدمات ارائه میدهندیادر­صورتامکان،نمایشهای کوچک با حضــــور دو یا ســــه بازیگر برای مشــــتریا­ن اجــــرا میشــــود. این طــــرح به صــــورت آزمایشــــ­ی قــــرار اســــت دیماه امسال در بیرجند اجرا شود که با نظارت دفتر توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی صورتمیگیرد.

هر سازمان مسئولیتهای تعریف شده خود را دارد. سازمان بهزیستی متولی خدمات رفاهی و اجتماعی معلوالن است، اما خدمات هنری را باید نهادی مثل وزارت ارشاد ارائه دهد

خیلیها تصور غلطی از کارگاههای آموزشی دارند؛ فکر میکنند با برگزاری آن کارگاهها به یک کارگردان یا بازیگر حرفهای در تئاتر معلوالن تبدیل میشوند

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran