Iran Newspaper

جهانبخش: دالیل شکست ناپذیری مان زیاد است

گفتوگوی«ایران»بالژیونرمو­فقتیمملیکه­ازصدرنشین«سریآ»ایتالیاپیش­نهاددارد بعید است در زمستان جابهجا شوم / ورزشگاه گوفرت برای من خوشیمن بود

- پرویز قدیمى

ورزشــگاه گوفرت، آغاز جاده خوشبختی جهانبخش در هلند بود. بازیکنی که پس از درخشــش در تیم جوانان و البته داماش گیان، به انایســی نایمخن رفت و بــه بازیکنــی کلیدی بــرای این باشــگاه هلندی بدل شــد. جهانبخش بارها در ورزشــگاه گوفــرت گل زد و پاس گل داد تا هواداران انایســی مجبور شــوند برای حمایت از او پرچم ایران به دست بگیرند و راهی ورزشگاه شوند. حدود ‪4 3،‬ سال بعد، جهانبخش با پیراهن تیم ملی ایران به ورزشگاه گوفرت رفت و بــاز هم گل زد. این بار مقابل ونزوئا در دیداری تدارکاتی. گوفرت برای جهانبخش خوش یمن بود. این گل و پیشــنهاد ناپولی به او که در رســانههای ایتالیایی منتشر شده، بهانهای است برای صحبت با جهانبخش. با او که حاال یکی از بازیکنان مؤثر و کلیدی تیم ملی است. ■ بــرای بــازی بــا ونزوئــا بــه یــک شــهر خاطرهانگیز­رفتی.نایمخنوورز­شگاهیبه نامگوفرت.آنجابرایتو­خاطرههایخو­بی رقم خورد. برای انایسی هم گل میزدی و هم پاس گل میدادی. چه حسی داشتی وقتی بــا پیراهن تیم ملی در این ورزشــگاه بازیکردی؟

بعــد از مدتــی بــه ورزشــگاه گوفــرت برگشــتم. آن هــم بــا تیــم ملی کــه اتفاق ویــژهای برایــم بود. داخــل این ورزشــگاه همیشــه خاطرههــای خوب داشــتم. هم بازیهایــی کــه انجــام مــیدادم و هــم حمایت هواداران که برای من سنگ تمام میگذاشــتن­د. هر وقت بــا پیراهن آلکمار هــم بــه ایــن ورزشــگاه آمــدم، هــواداران انایسیمرات­شویقکردند.برایبازگشت بــه ایــن ورزشــگاه حــس خوبی داشــتم و خیلی امیــدوار بودم که مثمرثمر باشــم. خدا را شکر این اتفاق هم افتاد و این حس خوب به گلزنی ختم شد. ■ البته به تعداد گلهایت در این ورزشگاه یکیدیگرهما­ضافهکردی.

ورزشگاه گوفرت برای من خوشیمن بــود. هــم زمانــی کــه در انایســی بــازی میکردم و هم حــاال که در ترکیب آلکمار حضــور دارم. البتــه از نظــر تیمــی هــم فوقالعــاد­ه کار کردیــم و یــک بــازی کــم نقصانجامدا­دیم. ■ اماتماشــا­گریدرورزشـ­ـگاهنبودکه­بازی زیبایتووتی­مملیراازنز­دیکببیند.

تماشاگران زیبایی فوتبال هستند و اگر بازی پشــت درهای بسته برگزار نمیشد، قطعــاً مــردم بــه تماشــای ایــن بــازی میآمدند و فوتبال ما هم بیشتر به چشم میآمــد. بخصــوص کــه ایرانیها نشــان دادهانــد در همه جای جهــان از تیم ملی حمایتمیکنن­د. ■ اگربازیباح­ضورتماشاگر­برگزارمیشد، هواداران بــه خاطر تو به ورزشــگاه گوفرت میآمدندیات­یمملی؟

قطعاً به خاطر تیم ملی میآمدند. در هلند، آلمان و بلژیــک ایرانیهایی بودند که عالقه داشــتند ایــن بــازی را از نزدیک ببیننــد. آنها پیگیــر بودند که بــازی کجا و چه ســاعتی برگزار میشــود. به نظرم اگر بازی بــا حضور تماشــاگر برگزار میشــد، صندلیهای بســیاری از ورزشــگاه اشغال میشد. ■ اگر بــازی با عــراق را کــه چند مــاه قبل برگزار شد و البته جنبه رسمی هم نداشت کنار بگذاریم، تیم ملی حدود دو سال و 8 ماه اســت که شکســت نخورده. دلیلش چیســت و چــه مســألهای پشــت ایــن شکستناپذیر­ی وجود دارد؟

دالیل بســیاری دارد. یکی از آنها حس تیم بودن اســت کــه بین بازیکنان شــکل گرفتــه و همــه از جان مایــه میگذارند که ابتدا کلین شــیت کنیم و ســپس شکست نخوریم. دلیل دیگر انســجامی اســت که در تیــم ملی به وجود آمده. همانطور که دیدیــد، بــا دو تیم مختلف مقابــل پاناما و ونزوئــال بــازی کردیم و هــر دو حریف را شکست دادیم. در تیم ملی فلسفهای جا افتاده کــه با تغییر مهرهها آنچنان تغییر نمیکنــد. این فقــط نامها هســتند که در پســتهای مختلــف جابهجــا میشــوند وگرنه شــکل و استراتژی تیم ملی همانی اســت کــه کادر فنــی در نظــر دارد. اینهــا دالیلی است که باعث شده موفقیتهای پــی در پی به دســت بیاوریــم و خیلی کم شکســت بخوریم. االن در آسیا 3-4 سال اســت کــه نباختهایــ­م و در بــازی مقابــل تیمهای دیگر هم همانطور که گفتید، 2 سال و خردهای.

■ در اردوی تیم ملــی و قبل از بازی با پاناما ویدئویی منتشر شــد که بازیکنان تیم ملی را کنــار کیروش نشــان مــیداد. همــه دور ســرمربی تیم ملــی حلقــه زده بودنــد و به حرفهــای او گــوش میدادنــد. کیروش میگفت باید بــرای برد تمــام انرژیتان را بگذارید و قصد داشــت از نظر روحی روی شــما تأثیر بگــذارد. صحبتهــای او مؤثر بود؟

قبل از هر بازی چنین جلســه کوتاهی را برگزار میکنیم. شــاید این بــرای اولین بار بــود که ویدئــو در اختیار رســانهها قرار گرفت. کیروش همیشه از دالیل برگزاری بازی، هدفمان و اینکه چطور بازی کنیم، صحبتهایــی را بــرای بازیکنــان انجــام میدهــد. او بــا صحبتهــای خــود حس خوبی به ما بازیکنان میدهد. وقتی اسم ایــران را مــیآورد، مــا به زمیــن میرویم، حداکثــر انرژیمان را میگذاریم تا بازی را ببریم.

■ چند مــاه دیگــر دومین حضــور در جام جهانی را تجربه خواهید کرد. فکر میکنی اینحضوردوب­ارهتکرارشو­د؟

فعــالً تــالش میکنــم در فهرســت نهایــی باشــم و بتوانــم در جــام جهانــی بازی کنــم. اگر این اتفاق رخ بدهد، قطعاً تــالش میکنم بازیکن موثــری برای تیم ملــی ایران باشــم. بــه همین دلیــل االن نمیتوانمبگ­ویمچندجامج­هانیدیگررا میتوانمتجر­بهکنم. ■ یعنــی هنــوز مطمئــن نیســتی کــه در فهرســت نهایی کیروش باشــی و به جام جهانیبروی؟

کســی نمیتواند مطمئن باشــد که در فهرســت نهایی هست یا نه. نمیخواهم بدبیــن باشــم، فقــط واقعبینانه صحبت میکنــم. شــرایطی چــون مصدومیــت و محرومیــت بــرای هــر بازیکنــی پیــش میآید و همین مسأله نمیتواند حضور یــک بازیکــن را قطعی کنــد. اگر در فهرســت نهایی باشــم، ســعی میکنم از تجربه جام جهانی قبل استفاده کنم و بازیکن مؤثــری بــرای تیــم ملیباشم. ■در اردوی تیــم ملــی که بــودی، رســانههای معتبر ایتالیا از عاقه ناپولی به جذب تو خبر دادند. این پیشــنهاد رســمی است؟

من در اردوی تیم ملی بودم و هنوز به باشــگاه نرفتهام تا ببینم پیشنهاد رسمی بــوده یــا نه. پــس حــاال نمیتوانــم حرف خاصــی درباره حضور در ناپولی بزنم. هر وقت این پیشنهاد رسمی شد، دربارهاش صحبتمیکنم. ■ درصورترسمی­بودنپیشنها­دازآلکمار جدامیشویتا­بهناپولیبر­وی؟

من شــرایط فوقالعــاد­های در آلکمار دارم. اینجا راحت هستم و روزهای خوبی راسپریمیکن­م.هروقتپیشنه­ادرسمی

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran