Iran Newspaper

هموطنان! تا آخرین روز کنارتان هستیم

گزارش میدانی «ایران» از موج کمک رسانی مردمی به زلزله زدگان در تهران

- هدی هاشمی

مــردم تهران ایــن بار هم ســنگ تمام گذاشــتند و بــار دیگــر نشــان دادنــد اگر چه دستانشان خالی است اما با همین دســتان خالــی در کنــار هموطنانشــ­ان در ســختیها و تنگناها ایستادهاند و هر کدامشــان در حد توان و بضاعتشــان کمــک کردنــد تــا از تلخی اتفــاق زلزله کرمانشاه کم کنند. برخی کفشهایشان را شســتند و آوردنــد، برخی لباسهای گرمــی کــه تاکنــون نپوشــیدها­ند را اهدا کردنــد. خیلیهــا بــه فکــر نــوزادان و کــودکان منطقــه بودنــد و شیرخشــک و پوشــک آوردنــد، بعضیهــا اســباب بازی برای کودکان فرســتادند و عدهای هــم پتــو، غذا و وســایل گرمایشــی را به پایگاههــا­ی کمکهــای مردمــی هالل احمر دادند.

مــردم هــر چه بــه ذهنشــان رســید آوردنــد تا نشــان دهنــد که ایــن بار هم در ســختی و غــم و درد ایــن زلزلــه در کنار هموطن خود هستند. تهرانیها به مردم کرمانشــاه گفتند که ما میدانیم لحظاتــی تلــخ بــر شــما گذشــت. مــا میدانیم که شــما در سختی و رنج این ســرما را شــب و روز میکنید، تهرانیها خواستند بگویند که ما لحظه به لحظه باشماهمدرد­یم،ماتلخیبیسر­پناهی را میدانیــم، ما هم درد زیر آوار ماندن را میفهمیــم. بــرای همین بخشــی از مــردم به شــکل خودجــوش گروههای تلگرامی را تشــکیل دادند تا خودشــان وارد عمل شــده و هر چه زودتر وســایل گرم و غذا را به دســت مــردم زلزله زده منطقه برســانند و هر چــه زودتر مردم را از این وضعیــت بحرانی خارج کنند. همین شــد تــا خبرنــگار «ایــران» از دو ســوله کمکهای مردمی هــالل احمر گزارشی بگیرد تا برآوردی از کمکهای مردمی داشته باشد.

سولهها در ســاعتهای اولیه صبح پــر از جنــس بــود. بــا ایــن حــال تعداد زیــادی از مــردم داخل ســولهها بودند و اجنــاس خــود را تحویــل امدادگــرا­ن هــالل احمــر میدادنــد کــه مشــغول بســتهبندی اجنــاس بودنــد. ســوله مدیریــت بحــران 58 الزهــرا یکــی از همان سولههای معروف است. وانت، پراید، پژو و تاکســیهای زیــادی در کنار خیابان پارک بودند و سرنشین هایشان کارتــن کارتــن اجنــاس اهدایــی را بــه داخــل ســوله میبردند و با خوشــرویی تحویــل میدادنــد. داخــل صنــدوق و روی صندلی عقب ماشــینها پر است از لــوازم مختلــف از آب معدنی و میوه گرفته تا پتو و لباسهای گرم. یکیشان بــه خبرنــگار «ایــران»، میگفــت: وظیفهمــان را انجــام میدهیــم، آن دیگــری اما بغض کــرده بود و خجالت زده اعالم کرد: ما تهرانیها به یاد مردم کرمانشاه هستیم تصاویر تلخی از زلزله میبینیم که قلبمان را به درد آورده هر کاری بتوانیم انجام میدهیم تا هر چه زودتر سرپناهی داشــته باشند. خانمی هــم اعالم کرد که این یک فاجعه ملی اســت و همــه بایــد در کنــار هــم از درد مــردم منطقــه کــم کنیــم. چنــد نفری هــم بودند که گفتنــد در برابر این زلزله این کمکها ناچیز اســت. داخل سوله تعداد زیادی از زنان و مردان مشــغول جداسازی و تفکیک وسایل بودند. یک عده مواد غذایی را چک میکردند. یک عــده لباسهــای منــدرس و کهنــه را از لباسهــای نو جدا میکردنــد و عدهای هــم لــوازم بچگانــه را داخــل کارتــن میگذاشــتن­د. یکی از همین امدادگران هــالل احمر که لباسهای بچــه گانه را جــدا میکرد، میگفت: «از صبح که در سوله باز شده جمعیت امان نمیدهد؛ همــه میآینــد و وســیله میدهنــد. لباسهای گرم بیشــترین چیزی است کــه خانوادهها به جمعیت هالل احمر میدهنــد. مــا از مــردم میخواهیم که وسایل گرمایشــی بیاورند. منطقه سرد است و بیشــتر زلزله زدگان هم کودکان هســتند. همــکارش حرفــش را کامــل میکنــد و از شــرایط ســرمای منطقــه میگویــد: االن بایــد دربــاره «نایلــون» اطالعرســا­نی کنیــم. هفتــه دیگــر هــوا ســرد میشــود. خانــم لطفــاً از مــردم درخواست کنید که نایلون بیاورند. این چادرها برای سرما که مناسب نیست.»

کمــی آن ســوتر اقبــال زارع رئیــس هــالل احمر شــرق تهــران ایســتاده. او بهطــور مــداوم مشــغول گفتوگــو از طریــق تلفن اســت و تأکیــد میکند که هر چه ســریعتر کامیونها بیاینــد و بار انبار را خالی کنند تا جایی برای وســایل جدیدی که از ســوی مردم به این سوله آورده میشــود بــاز شــود. زارع دربــاره نیازهــای مــردم منطقــه میگویــد: مــا فقــط وســایل گرمایشــی، دارو و نایلون برای چادرها نیاز داریم. از مردم تهران تشــکر میکنم. واقعاً تهرانیها این بار هــم نوع دوســتی و خیرخواهیشـ­ـان را به رخ همگان کشیدند. در این دو روزی که ما کمکهــای مردمی را جمعآوری میکردیــم کمکهایــی را دیدیــم کــه اصالً باور نمیکردیم. هر کســی از میوه تا تنقالت، از پتو تا لوازم خانگی، از لوازم بهداشتی تا لوازم آشــپزخانه را آوردند و از مــا میخواســتن­د کــه بــا امدادگران وارد منطقــه شــوند تــا کمکــی کننــد. امــا خواهشــی دارم و آن اینکــه مــردم فراموش نکنند که منطقه سرد است و مردم هم نیازمند کمک.

وی تأکیــد میکنــد: از مــردم درخواست میکنم که لباسهای کهنه و منــدرس خــود را اهدا نکننــد، چرا که جداســازی آنهــا وقــت مــا را میگیــرد و مــردم زلزلــه زده منتظــر کمکهــا هستند. از مردم درخواست میکنم که لباسهای بچه گانه را بیشتر مورد توجه قــرار دهنــد. فصــل، فصل سرماســت. کــودکان هــم تــاب ســرما را ندارنــد. در حالــی کــه حرکــت خودجــوش مــردم برای کمکرسانی به زلزلهزدگان ادامه دارد، رئیس جمعیت هاللاحمر شرق تهــران به مــردم توصیه کرد بــه پایگاه جمعیــت هــالل احمر بیاینــد و کمک هایشــان را به ایــن مراکز دهنــد. مردم به هر شخصی اعتماد نکنند هماکنون هــر شــخصی در گروههــای تلگرامــی شــماره حســاب داده اســت. اگر کســی را نمیشناســی­د پــول را در اختیــار آنها قرار ندهید. ســوله بهارســتان هم یکی دیگــر از پایگاههــا­ی هالل احمــری بود کــه مــردم اجناسشــان را به ایــن پایگاه اهدا میکردند. تقریباً نصف این ســوله پر بود از اجناسی که مردم آورده بودند. یکی از امدادگران جمعیت هالل احمر درباره وســایل اهدایی مــردم میگوید: رفاه مردم این منطقه باال نیســت. آنها زندگــی ســختی دارند با این حال شــما میبینیــد کــه پتــو و لباسهــای گــرم را بــرای اهدا آوردهانــد. در انبارهای ما باز اســت و هــر چه مــردم بیاورنــد تحویل میگیریــم مثــالً دیــروز یــک خانــواده اجاق گاز آورد با اینکــه اجاق گاز دردی از مــردم منطقه دوا نمیکنــد اما قبول کردیــم و آقایــی هــم بود که کفشــی که برای فصل ســرما داشت را شست و به ما تحویل داد. در این چند روز سخاوت مــردم منطقــه را از نزدیــک لمــس کردهام. در سطح شهر هم پایگاههایی از سوی بسیج و کمیته امداد راهاندازی شــده اســت تــا مــردم وسایلشــان را به این مراکز برسانند. نصیریپور مسئول کمکهای مردمی کمیته امداد درباره وســایل جمــعآوری شــده میگویــد: مردم واقعاً ما را شــرمنده کردند. طبق آخریــن اعــالم از همکارانمان وســایل گرمایشــی، نایلــون و لــوازم بهداشــتی مهمتریــن نیاز مردم منطقه اســت که میخواهیــم ســطح کمکهــا بــه ایــن سمت برود. خوشبختانه آستان قدس آشــپزخانه بزرگی که در ایام اربعین در مهران داشــته است را با تمام امکانات بــه کرمانشــاه برد تــا غــذای گــرم را در اختیــار مردم قرار دهد. ما مشــکل غذا در منطقــه نداریــم. حــرفاش را تمام میکنــد و بــا دســت بــه خیابان اشــاره میکند، مرد جوانی پشت فرمان کنار ما میایستد. روی صندلی عقب تا سقف ماشــین کارتــن چیده اســت در کنارش ماشین پژویی میایستد و خانم جوانی از ماشــین پیــاده میشــود. کارتنهــا را

از ماشــین هایشــان خالی میکنند و به خبرنــگار «ایران»میگوینــد: «فامیــل و آشــنایانم­ان همــان روز اول کمکهــا را جمــع کردنــد و خودشــان وانــت و کامیــون گرفتنــد و بــه منطقــه بردنــد. منطقه ســرد اســت و مردم هم باید در حد تــوان کمک کننــد اگر تهــران زلزله میآمد مردم کرمانشــاه هم مثل همه به کمک تهرانیها میآمدند. باید دل هموطنانمان را قرص کنیم که تا زمان ساختن سرپناه کنارشان هستیم. ■ کمکهایمردم­یبهافرادسر­شناس

در چنــد روز اخیــر عــده زیــادی در فضــای مجــازی شــماره حســاب شخصیشــان را بــرای جمــعآوری کمــک به مــردم زلزله زده به اشــتراک گذاشــتهان­د، از چهرههای سرشــناس تا

مــردم عادی. صــادق زیباکالم، اســتاد علوم سیاســی دانشــگاه تهــران یکی از آنهاســت. او سهشنبه شــماره حساب بانــک ملــی خــودش را در شــبکههای مجازی به اشــتراک گذاشــت و از مردم بــرای زلزلــهزدگ­ان کمــک خواســت و تــا حــاال بیــش از یــک میلیــارد تومــان جمع کرده اســت. او در اینســتاگر­امش نوشته است: راستش را بخواهید وقتی حســابم را بــرای دریافــت کمکهــای مردمــی اعــالم کــردم در خــواب هــم تصــور نمیکــردم اینگونه شــود. آنچه کــه در عمــل از لحظــهای کــه پســت را در اینســتاگر­ام گــذاردم تــا بــه االن یک رونــد ادامــه داشــته. یعنــی اســتقبال باورنکردنـ­ـی مــردم، همــه حســاب و کتابهایم را برهم زد.»

عــالوه بــر او نرگــس کلباســی از چهرههــای فعــال در امــور خیریــه نیز شــماره حسابش را منتشــر کرد و مردم بیــش از 600 میلیــون تومــان پــول بــه حســابش واریز کردنــد. جمعیت امام علی نیــز جزو خیریههای بســیار فعال در این حادثه بود و مردم عالوه بر اینکه مبالغ زیادی به حساب این خیریه واریز کردند. طبق لیست اعالم شده از سوی جمعیــت، اقالم مورد نیــاز را هم برای زلزله زدگان فرستادند.

اقلیتهــای مذهبــی نیــز در ایــن همدلــی ملــی ســهیم بودنــد؛ انجمن زرتشــتیان یــزد درآمد ســه روز بلیتفروشــ­ی آتشــکده 00۵۱ ساله این شــهر را به مــردم زلزلــهزده کرمانشــاه اختصاص داد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran