Iran Newspaper

اعزام 7 کامیون کمکهای مردمی به کرمانشاه در مرحله اول

استقبال ملی از فراخوان علی دایی برای کمک به زلزله زدگان

- یاسمن صادق شیرازی

۷ کامیو ِن کمکهای مردمی که توسط «علی دایــی» جمعآوری شــده بود صبح روز پنجشــنبه به کرمانشاه رســید. پیش از اعزام این کامیونها به ســمت روستاهای تخریــب شــده، ۲۱ نماینــده بــه روســتاها فرســتاده شــده بودند تا نیازهــای ضروری مــردم را به صــورت دقیــق ارزیابــی کنند. هرچنــد ایــن اقدامات به اینجا ختم نشــد و علــی دایــی خــودش را صبح پنجشــنبه به کرمانشــاه رســاند تا از رســیدن کمکها بــه دســت مــردم مطمئــن شــود. ایــن در حالی است که هنوز جمعآوری کمکهای غیرنقــدی و نقــدی توســط او بــه پایــان نرســیده و هنــوز کاربــران اینســتاگر­امی بــا دیــدن آخریــن پســت اینســتاگر­امی علی دایی برای جمعآوری کمکها و رســاندن آن پیــش قــدم میشــوند. انبار«عــدل شیشــهگر» دومیــن انبــاری اســت کــه او آدرس آن را در اینســتاگر­امش منتشــر کرد، علی دایی درپســت اخیرش با تشــکر از یاریرســان­ی مــردم اعالم کــرد به دلیل پر شــدن انبــار قبلی کمکهای خــود را به آدرس جدید ارسال کنند.

پیــدا کــردن انبــار «عدل شیشــهگر» در ترمینال جنوب کار چندان ســختی نیست. تاکسیهای ترمینال میگویند از صبح زود مــردم دائــم از آنهــا نشــانی دقیــق انبار را میپرســند. جلوی در ورودی انبار پر است از ماشــینها و موتورهایی کــه برای آوردن کمکهایشــا­ن خــود را به ترمینــال جنوب رســاندهان­د. مثــل خانــواده «رحیمــی» که از محلــه نازیآبــاد بــرای آوردن چندیــن پالســتیک حــاوی لباسهــای گــرم بــرای مــردم زلزلــه زده آمدهانــد: «پیــام آقــای دایــی را در تلگــرام دیــدم و بالفاصلــه کمکهایمــا­ن را آوردیــم. ســعی کردیــم وســایلی بیاوریــم کــه ضروریتــر باشــد. مقــداری پالتــو و لبــاس گــرم در کیســهها وجود دارد و مقداری هم لوازم بهداشــتی مورد نیاز برای زنان.» ■ استقبال مردم شــهرهای مختلف از پیام اینستاگرام­ی علی دایی

بــا اینکــه هنــوز چنــد ســاعت از شــروع کار انبــار گذشــته شــواهد خبرنگار«ایران» نشــان میدهد که یک ســوم انبار پر است از کاالهایــی کــه تــا ســاعت ۲۱ ظهــر بــه آنجــا رســیده. تعــدادی از مــردم حتــی از اســتانهای دیگر برای رساندن کمکهای خــود بــه ترمینــال جنــوب آمدهانــد. یکی از افــرادی کــه کمکهــای مردمــی را جمــعآوری میکنــد، میگویــد: «تعدادی حتــی خودشــان را از اســتانهای شــیراز و اصفهــان به عشــق علی دایــی و کمک به مــردم زلزله زده به اینجا رســاندهان­د.» در آن طرف انبار دو پســر جوان به نمایندگی از همــه فامیل خود 0۲ پتــوی بزرگ برای زلزلــه زدههــا آوردهانــد: «فردا هــم لباس گــرم میآوریــم. از منطقــه یــک آمدهایم تــا ترمینــال چــون مطمئنیــم علــی دایی کمکهــا را به دســت مــردم میرســاند.» یکــی از افــرادی کــه در حال مرتــب کردن کمکهای رســیده به انبار اســت میگوید یک کامیون فقط در نزدیکی محل زندگی علی دایی جمعآوری شده و باقی کمکها به اینجا ارســال شده است: «مردم تماس میگیرنــد و دائــم از مــا میپرســند که اگر کمکها توســط خود آقای دایی به دســت مــردم میرســد حاضــر به کمک هســتند. بــه همیــن خاطــر هــم ایشــان پنجشــنبه خودشان را به کرمانشاه رساندند.» ■ تعــدادی اســباب بــازی هم بــرای بچهها فرستادیم

بــه گفتــه «محمــد شیشــه گــر» یکــی از صاحبــان انبــار اغلــب کمکهــای جمــعآوری شــده شــامل کنســرو، چــادر، پوشــک، لــوازم بهداشــتی و لبــاس گــرم زنانه میشود: «به صورت جزئی تعدادی اســباب بــازی هــم جمــعآوری شــده کــه داخــل کامیونها گذاشــتهای­م تــا بچهها با دیدن آنها خوشــحال شــوند. مردم هرچه بــه ذهــن شــان میرســد میآورنــد بــرای کمــک. دیــروز خانمی ســبزی ســرخ کرده آورده بود و اصرار داشــت آن را بفرستیم. مــا دائــم میگفتیم به او که مردم شــرایط نگهــداری ایــن ســبزی را ندارند امــا قبول نمیکرد.»

او میگویــد: «آقــای دایــی بــه مــا گفته دســت مردم را رد نکنیم و هرچه آوردند، قبــول کنیــم. بــا اینکــه ســاعت دریافــت کمکهای مردم تا 9 شــب است اما گاهی مردم ســاعت یک شــب بــرای آوردن پتو بــه انبار میآینــد. ما هم دســت آنها را رد نمیکنیم و کمکها را میگیریم.»

شیشــهگر بــا اشــاره بــه اینکــه رقــم کمکهــای نقــدی جمــعآوری شــده در اینســتاگر­ام علی دایی به صــورت تقریبی اعالم شــده اســت، گفت: «کمکهایی که قــرار اســت به روســتاییه­ا داده شــود تنها محدود به کمکهای مردمی نمیشــود و آقــای دایی قرار اســت اقدامات الزم برای ساخت خانههای بهداشت و مدرسه را در روستاها در آینده کلید بزنند.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran