Iran Newspaper

فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ نهایی شد

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با «ایران»:

-

گروهاقتصاد­ی/مســـأله فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ تحت تأثیر مواضع و سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در محافل رســـانهای و اقتصادی محل بحث شـــده اســـت. در این زمینه یکی از خبرگزاریها ادعا کرد که چون دولت نتوانسته است در مذاکره با فاینانســـ­ورهای بینالمللی به توافقی برای تأمین مالی خرید این هواپیماها دســـت پیدا کند، شرکت ایرباس هواپیماهای متعلق به ایران ایر را بهسایر متقاضیان ایرباس فروخته اســـت. مســـألهای که با تکذیب قائم مقام وزیر راه و شهرســـازی در امور بینالملل مواجه شده است. اصغر فخریه کاشان در گفتوگو با «ایران» اعالم کرد که ادعای فوق شایعهای بیش نیســـت و یک دروغ رسانهای اســـت. فخریه کاشـــان در خصوص وضعیت فاینانس هواپیماهــ­ـای ایرباس و بوئینگ گفـــت: فاینانسها در مراحل نهایی انعقاد قرارداد بســـر میبرد و تاکنون هیچ تغییری در وضعیت آنها ایجاد نشـــده است. وی در خصوص تاریخ ورود هواپیماهــ­ـا هـــم اضافه کرد: زمانبندی ورود هواپیماها طبق قرارداد اســـت و مطابق این برنامه هواپیمای بعدی در تیرماه آینده به ایران تحویل داده خواهد شد.

پیش از این یک رســـانه داخلی در گزارشـــی مدعی شـــده بود که ایرباس تصمیم گرفته در پایان خط تولید محصوالت خود، رجیســـتر هواپیماهای ‪A 320‬ ســـفارش داده شـــده از ســـوی ایران را به شـــرکتهای هواپیمایی دیگری تغییر دهد. این رســـانه در این خصوص نوشـــت: با توجه بـــه ناتوانی ایران در تأمین فاینانســـ­ور برای خریـــد هواپیماهای برجامی، ایرباس نیز از چند شرکت هواپیمایی دیگر دنیا برای فروش هواپیماهای ‪320 A‬ بازاریابی کـــرده و گویا هواپیماهای­ی که برای فروش به ایران کاندید کرده بود را بتازگی به کشـــورهای دیگری فروخته است. شرکتهای ایر آسیا (مالزی)، ایر ایندیا (هند)، اویانا برازیل (برزیل) و ســـعودی عربین ایرالینز (عربســـتان) از جمله خریداران ایرباسهای 320 ایران هستند که بهدلیل عدم تأمین مالی آنها، شـــرکت فرانســـوی ایرباس، رجیســـتره­ای شـــرکتهای هواپیمایی غیر ایرانی را روی بدنه هواپیماها ثبت کرده است.

ادعای این رســـانه در حالی مطرح میشود که اصوالً هواپیماها در مرحله بعد از تولید، رجیســـتر خواهند شـــد و تا وقتی که بحث انتقـــال مالکیت آنها به شـــرکتهای هواپیمایی نهایی نشود بهنام هیچ شـــرکت یا کشوری ثبت نخواهند شد. حال این سؤال پیش میآید که چگونه هواپیماهای­ی که هنوز متعلق به ایران ایر نبوده و بحث ساخت و انتقال مالکیت آنها مطرح نشده است، به شرکتها و کشورهای دیگر فروخته شدند؟

هرچند تحریمهای صنعت هوایی ایران به مدتها قبل از مسائل هستهای بازمیگشت اما در جریان مذاکرات، طرف ایرانی توانست بندهایی را به برجام اضافه کند که تحریمها در حـــوزه هوایی را نیز تحت تأثیر خود قرار داد؛ موضوعی که به بازگشـــت غولهای هوایی جهان به آســـمان ایران منجر شـــد. این هواپیماها که تحویل آنها از ماههای پس از انعقاد برجام شـــروع شد و در جریان روندی 10 ســـاله به ناوگان کشـــور میپیوندند، میتوانند در مقاصد کوتاه و البته سفرهای طوالنی به کار بیایند.

مهر ماه ۶9 بود که دو هواپیمای ATR جدید هما وارد کشور شد و به این ترتیب تعداد هواپیماهای­ـــی که بعد از برجام خریداری و وارد کشـــور شـــد به 9عدد رســـید. از این تعداد هواپیما 3 فروند مربوط به ایرباس اســـت (یک فروند A321 و دو فروند )A330 و ۶ فروند دیگر هم هواپیماهای­ای تی آر هســـتند که که قرار اســـت ۴1 فروند دیگر از این هواپیماهای ای تی آر تا پایان سال 2018 وارد ناوگان هوایی ایران شوند.

یکـــی از بندهای مهم توافق هســـتهای رفع تحریم از صنعت هوایی کشـــور بود. بعد از برجام نوســـازی ناوگان هوایی و تجهیزات فرودگاهی بالفاصله از طرف دولت پیگیری شد و با ســـفر رئیسجمهوری به فرانســـه و ایتالیا قرارداد خریـــد 100 فروند هواپیمای ایرباس، 80 هواپیمای بویینگ و 20 هواپیمای ATR بسته شد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran