Iran Newspaper

افتتاح مسیر پروازی جدید تهران- جهرم با هواپیماهای جدید <ای.تی.آر>

-

گروهاقتصاد­ی/مسیرجدیدپر­وازیتهرانب­هجهرم روزپنجشنبه­باپروازهوا­پیمای ATR هماازفرودگ­اه مهرآباد به مقصد فرودگاه جهرم افتتاح شـــد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، افتتاح این پـــرواز با حضـــور محمدرضـــا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، رحمت اهلل مه آبادی مدیر عامل شـــرکت فرودگاههــ­ـا و ناوبری هوایی ایران و فرزانه شـــرفبافی مدیرعامـــ­ل هواپیمایی جمهوری اسالمی، حسین اسفندیاری قائم مقام مدیر عامـــل شـــرکت و مرتضی دهقـــان معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان و علی رستمی مدیرکلفرود­گاهمهرآباد­انجامگرفت. ■ در شرف تحویل بقیه هواپیماها هستیم

دکتر شرفبافی مدیر عامل «هما» در مراسم افتتـــاح این پـــرواز گفـــت: هواپیماهــ­ـای ATR با درایت دولت تدبیر و امید و وزیر فرهیخته وزارت راه و شهرســـازی آقای دکتر آخونـــدی انتخاب و خریداری شـــد و در شرف تحویل بقیه هواپیماها هستیم.

مدیرعامـــ­ل «همـــا» افـــزود: ایـــن هواپیماها امکانـــات رســـیدگی بـــه شـــهرها و مناطـــق کم برخوردار را برای ما ایجاد کرده است.

دکتـــر شـــرفبافی در خصوص تـــداوم پروازها به جهـــرم گفت: شهرســـتان جهـــرم از امکانات صنعتـــی و کشـــاورزی باالیـــی برخوردار اســـت. این هواپیماها بیشـــتر مســـافربر­ی هســـتند ولی درصـــورت امـــکان در آینـــده نـــه چنـــدان دور هواپیماهــ­ـای بـــاری در همیـــن رده خریـــداری میکنیـــم کـــه بـــرای شهرســـتان جهـــرم اثرات توسعهای بیشتری خواهد داشت.

گفتنی است این پرواز با شماره IR200 ساعت 8 بامـــداد از تهـــران انجام و در ســـاعت 10 صبح وارد فرودگاه جهرم شد. همچنین پرواز با شماره IR201 ســـاعت 11:30 از جهرم انجام و در ساعت 13:10 وارد فـــرودگاه مهرآبـــاد #تهران شـــد. ایران پس از اجـــرای برجام و رفع تحریمهـــا 20 فروند هواپیمای ای تی آر، 72 نفره خریداری کرده است. شرکت ایتالیایی- فرانســـوی ATR در سال1891 و در مسیر همکاری دو شرکت بزرگ هواپیماساز­ی ایرباس و Leonardo شـــکل گرفـــت. ایتیآر 72 هواپیما دو موتوره توربوپراپ میان برد منطقهای اســـت و توانایی طی کردن مســـافت 1500 تا 1۶00 کیلومتـــر را دارد و میتوانـــد در پروازهـــا­ی داخلی میـــان فرودگاههــ­ـای کوچک ایران مورد اســـتفاده قرار گیرنـــد. این هواپیماها قرار اســـت در خطوط هوایی داخلـــی جایگزین برخی از فرســـودهت­رین هواپیماهــ­ـای موجـــود در جهان نظیر انـــواع فوکر و (MD مکدانل داگالس) شـــوند که سالهاست در خطوط پـــروازی داخلی مشـــغول رفت و آمد هســـتند. درســـایت شـــرکت ایتیآر نوشته شده اســـت: هواپیماهای منطقـــهای کمتـــر از 90 نفره شرکت ای تی آر در سالهای اخیر پرفروشترین هواپیماهــ­ـا در جهـــان در ایـــن کالس بودهانـــد. هواپیماهای این شـــرکت قادرنـــد در محیطهای مختلف از جمله میادین هوایی کوچک، باندهای فرود نامناســـب و مناطق کوهستانی بخوبی پرواز کنند. این هواپیما میتواند تا ســـقف ۴7 مســـافر در آرایش صندلی تک کالســـه حمل کند. -ATR 72 تکامـــل یافته ۴2-ATR اســـت. بـــه طوری که ایـــن تکامـــل را میتـــوان در تعـــداد صندلیهای افزایش یافته، بدنه کشیدهتر به میزان ۴ونیم متر، افزایش فاصله دو سر بالها، استفاده از موتورهای قدرتمندتــ­ـر و در نهایـــت مصرف ســـوخت بهتر مشاهده کرد. این مدل در سال 198۶ معرفی شد و نخســـتین پرواز خود را نیز در روز 27 اکتبر ســـال 1987 انجام داد. یک ســـال بعد شرکت Finnair این هواپیما را به ناوگان خود اضافه کرد. مدلهای گوناگونی از این هواپیما وجود دارد که مشهورترین آنها سری 212/210 با در کارگوی بزرگتر و موتورهای پرت اند ویتنی PW127 و همچنین ســـری 500 با موتور بهبود یافته پرت اند ویتنی ‪F 127‬ و ،127M با ملخهای ۶ پر و سیســـتمها­ی پیشـــرفته­تر برای تسهیل کار خلبان است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran