Iran Newspaper

نقش مهم «فضای مجازی» در کمک رسانی و اطالع رسانی به زلزله زدگان

وزیر ارتباطات و فناوری اطالعات تأکید کرد

-

گروه فناوری/ وزیر ارتباطات و فناوری اطاعات با تأکید بر نقش فضای مجازی در اطاعرســـا­نی بـــه مـــردم زلزلـــهزد­ه گفـــت: برنامه داریم تـــا در آینـــده برای آســـیبپذی­ری کمتـــر زیرســـاخت­های مخابراتـــ­ی در مواقـــع بحـــران، از انرژی خورشیداستف­ادهکنیم.

محمدجـــوا­د آذری جهرمی بـــا ارائه گزارشـــی از اقدامات انجام شـــده توسط این وزارتخانه در مناطق زلزلهزده افزود: از ســـاعات اولیه مجموعـــه اپراتورها در ســـتاد بحران فعال شـــدند. وی یـــادآور شـــد: در شب نخســـت وقوع این حادثه، درمجموع حدود ۷۴۱ ســـایت موبایل از دســـترس خارج شـــدند که علت اصلی آن، قطعی برق بود که البته به ســـرعت در همان شب برخی از سایتها به مدار بازگردانده­شدند.

آذری جهرمـــی اظهـــار داشـــت: باال بودن حجم مکالمات به سمت مناطق زلزلـــهزد­ه ســـبب شـــد تـــا ظرفیتهای موجود در مناطق آسیبدیده اشباع شود که به سرعت ظرفیت آن افزایش یافت و تا ظهر سهشـــنبه همه شرایط منطقه و ارتباطات به شـــکل قبلی بازگشت. وزیر ارتباطـــا­ت در عین حال اظهار داشـــت: اپراتورهای تلفن همراه با توصیه وزارت ارتباطـــا­ت بســـتههای ویـــژهای را بـــرای اتصال مشـــترکان در نظر گرفتـــه و برای سه روز این بستهها و همچنین مکالمات رایگان تمدید شد و همچنین بستههای اینترنتیخا­صدرمناطقزل­زلهزدهفعال شد. وی خاطرنشـــا­ن کرد: با وجود نکات منفی و شـــایعات پخش شده در فضای مجـــازی، بایـــد بگویـــم فضـــای مجازی نقـــش بســـیار خوبـــی در کمکرســـان­ی، اطاعرســـا­نی و پیدا کردن افراد توســـط عزیزانشـــ­ان داشته اســـت که باید برای ایجـــاد نظام کنتـــرل شـــایعات و مراجع پخش اخبـــار در فضای مجـــازی تاش ویژهای کـــرد بتوانیم از حداکثـــر مزایای فضایمجازیا­ستفادهکنیم.

آذری جهرمـــی دربـــاره امکانـــات و تســـهیات ویـــژه در نظر گرفته شـــده در منطقه زلزلهزده، تصریح کرد: همکاران

ما در ســـازمان فضایی نیز برای فعالیت بالـــن اینترنت و ارائه خدمـــات به مردم تـــاش داشـــتند و در کنار ایـــن خدمات، اپراتورهــ­ـای ارتباطـــی و کارکنـــان وزارت ارتباطات در اقدامی انســـان دوســـتانه 5 هـــزار پتو و 500 تخته چادر را تهیه کردند و به مناطق زلزلهزده فرســـتاده شد. وزیر ارتباطات ادامـــه داد: ما از ســـتاد بحران گزارشـــی دربـــاره اختـــال در ارتباطات نداریم و اگر هم وجود داشـــته باشـــد به سرعت تیمهایی برای حل این موضوع به منطقه میفرســـتی­م. وی قطعی برق را علـــت اصلی بروز برخـــی اختالهای ارتباطی برشـــمرد و گفـــت: از این منظر زیرســـاخت­های ارتباطـــی مـــا کمـــی آســـیبپذی­ری دارد و امیدواریم در آینده در مناطق خطرپذیر از انرژی خورشیدی بـــرای تأمیـــن بـــرق ســـایتهای اصلی استفاده کنیم تا در مواقع خطر و حوادث آتی با چنین خطری مواجه نشویم.

آذری جهرمـــی تصریح کرد: در حال برنامهریزی­برایبهدستآ­وردنمنحنی وقوع خطرات در حوزه ارتباطات هستیم و مدیـــرکل پدافنـــد غیرعامـــل وزارت ارتباطـــا­ت با کمـــک دانشـــگاه امیرکبیر، مســـئول مطالعه در این زمینه شدند تا طرحی جامع تهیه و در چنین حوادثی، خسارتها به حداقل ممکن برسد. ■ تـــالش بـــرای بـــروز کمتریـــن اختالل ارتباطیدرش­هرسرپلذهاب

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطاعات استان کرمانشاه نیز اقدامات انجام شده ارتباطـــی در مناطـــق زلزلـــهزد­ه اســـتان را تشـــریح کرد و گفت: در شـــهر ســـرپل ذهاب به دلیل حساســـیت و تخریبی که وجود داشت، با تاش بیوقفه، کمترین اختال در بخش ارتباطات به وجود آمد.

شـــهریار بهنیا درباره اقدامات انجام شده برای مناطق زلزله زده استان، گفت: از همـــان لحظات اولیه حادثـــه زلزله، با

حضور در مناطق زلزله زده، در تماس با ستادبحرانا­ستانوهمچنی­ناپراتورها­ی ارتباطـــی متوجـــه شـــدیم متأســـفان­ه ســـاختمان­های پـــی ســـی و مخابـــرات سرپلذهاب، ساختمان مخابرات ازگله و تعـــدادی از ســـاختمان­های پســـت و پســـتبانک دچار آسیب جدی شدهاند. بهنیا با اشاره به نیاز ارتباطی در لحظات حســـاس بعـــد از حادثـــه اظهـــار کـــرد: بافاصله تمهیدات الزم اندیشـــید­ه شد و اکیپهایـــ­ی از مرکز اســـتان به مناطق آســـیب دیده، اعـــزام و درهمـــان دقایق اولیه، ترمیمها انجام شد.

وی یادآور شد: البته در دقایق اولیه به دلیلترافیک­ارتباطیکهد­رمنطقهایجا­د شده بود، طبیعتاً برخی مشکات ایجاد شـــد، اما با وجود قطعی بـــرق در زمینه ارتباط و نیز اســـتفاده از اینترنت در شهر ســـرپلذها­ب و برخی روستاها، مشکلی نداشتیم.بهنیاادامه­داد:باتریتجهیز­ات

البته شش تا هفت ساعت پاسخگو بودند که متأسفانه به دلیل وصل نشدن برق، بخشی از آنتنها از مدار خارج شدند، اما در شهر سر پل ذهاب به دلیل حساسیت و تخریبی که وجود داشت، تاش کردیم تا کمترین اختال در بخش ارتباطات به وجود بیایـــد. وی اظهار کرد: این درحالی بود کـــه همزمان از اســـتانها­ی همجوار و مرکـــز، درخواســـت کمـــک کردیـــم که بافاصلـــه تجهیـــزات پرتابل به اســـتان اعزام و ارتباطات برقرار شد.

بهنیا با اشـــاره بـــه اینکه بـــا دریافت تجهیـــزات، مراکز روســـتاها را نیز تجهیز کردیـــم افـــزود: البتـــه در ایـــن بـــاره نیز مشـــکاتی داشـــتیم ولی به هرحـــال با تاشهـــای صورت گرفته، با هر وســـیله ممکن، تجهیـــزات به محلهـــای مورد نیاز انتقـــال یافت. وی نقـــش ارتباط در خدماتدهی را بســـیار مهم ارزیابی کرد و بیان داشـــت: یکی از عوامل تسریع در

خدماتدهـــ­ی بـــه مصدومـــان و حادثه دیدگان ارتباط است و ما وقتی میدیدیم عوامل دست اندرکار اعم از کادر پزشکی، خدمات رســـان و اهالی رســـانه، بخوبی در حـــال اطاعرســـا­نی هســـتند متوجه میشدیم که مشکلی در زمینه ارتباطات وجود ندارد.

بهنیابااشا­رهبهگفتوگو­بااپراتوره­ای اول، دوم و سوم خاطرنشان کرد: پیشنهاد داده شـــد، تماسهـــای درون شـــبکه اپراتورهــ­ـا، رایگان باشـــد و ایـــن امر هم یکی از امتیازاتی بـــود که در اختیار مردم منطقه قرار گرفت. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطاعات استان کرمانشاه افزود: در راستای همراهی با مردم آسیبدیده، همـــکاران مـــا در وزارتخانه و شـــهرهای سراسر کشـــور اقامی را تدارک دیدند که شـــامل 500 تخته چادر، 5 هزار تخته پتو و اقام خوراکی بســـیار زیـــادی بود که به مناطق حادثه دیده ارسال شد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran