Iran Newspaper

فیلمهای چندین و چند ریشتری

زلزله و ساير باليای طبيعی در آيينه سينما

- پوستر فیلم «زلزله» با بازیگران نامداری مثل چارلتون هستون و جورج کندی

■ ازمريختازم­ين

در ســــال 2016 ريدلي اســــكات فضاي مريــــخ و داخل اين ســــياره ســــرخ را چنان طبيعي در فيلــــم «مريخي» خود ارائه داد كهآنفيلماز­نظركارشناس­انبهعنواني­كي از01 فيلم برتر سال گزينش شد ولي همين كارگردان 80 ساله بريتانيايي 73سال قبل از آن «بيگانه يــــك» را با وجود تأثيرگذاري عظيــــم آن فيلــــم بــــا ادوات تكنولوژيكي ساختكهنميت­وانستتصوير­گريكاملي را از آن رويــــداد مرمــــوز و جــــذاب تحويــــل بينندگان بدهد. ساخت فيلمهاي مرتبط با بالياي طبيعي آسانتر بود. فيلم مشهور و پرفــــروش و 161 دقيقــــها­ي «زلزله» كه در سال 1974 توسط مارك رابسون و با همت شــــركت يونيورسال ســــاخته و عرضه شد، داستان كوشــــش عظيمي است كه پس از يكزلزلهستر­گدرشهرلسآن­جلسواقع در ايالت كاليفرنياي امريكا به قصد نجات آســــيبدي­دگان صورت ميپذيــــر­د و البته نتيجهای اندك اما اثری روحيهســــ­از دارد. چارلتون هستون، آوا گاردنر، جورج كندي، لورن گرين، ژنويو بــــوژو، ريچارد راندتري و والتر ماتائو كه اينك همگي درگذشتهاند، هنرپيشــــ­ههاي اصلي اين فيلــــم بودند كه نامشان بيترديد ســــهم مهمي در ايجاد كشــــش اوليه در ســــينمار­وها بــــراي ديدن اين فيلم داشت اما آنچه باعث موفقيت تجاري و ماندگاري فنــــي اين فيلم در هنر سينما شــــده، مضمون و كار خوب رابسون و دستيارانش در قصهپردازي و بخصوص صداگذاري فوقالعاده فيلم است كه يك حس واقعي در مورد بروز فاجعه زلزله در سالنهايسين­ما،ايجادوترسب­ينندگانرا حقيقي ميكرد و مردم را بيشتر با وحشت چنينبليهاي­آشنامیساخت. ■ جيمزبانددر­قلهجوشانكا­نادا!

فيلمهاي آتشفشاني تاريخ سينما هم كمنيستندام­اجديدترينن­مونهخوبآنه­ا كاري به نام «قله دانته» اســــت كه در سال 1997 و با كارگرداني راجر دانلدسن ساخته شد و پييرس براسنان ايرلندي، پنجمين جيمزباند تاريخ سينما اندك مدتي بعد از ورودش به قالب اين قهرمان تبليغاتي و دروغين نقش اول آن را كه نشــــانگر مردي دلســــوز در گوشهاي از كانادا و تالش او براي نجات مــــردم در مناطقی كوهپايــــ­های و از مسير جاري شدن مذابهاي جوشان يك آتشفشــــا­ن هولناك اســــت، بازي ميكند. سيلهاي مهيب در فيلم «باران سخت» در اواخر دهه0991 و در فيلمي با كارگرداني مايكل ســــالومو­ن و بازي كريستين اسليتر و مــــورگان فريمن نمــــودي آشــــكار دارد و طوفانهاي دريايي با فيلم «طوفان كامل» محصــــول 1996 و بــــا بازي جــــورج كلوني در اوايل راه شــــهرتش در ســــينما جلوهاي وسيع يافته اســــت. سونامیها كه بيشتر با سركششــــد­ن درياها در نقاطي از آســــياي شــــرقي و امريكاي مركزي طي ســــالهاي 2000 به بعد و ريختن آب عظيم بيمهار به درون شهرها عينيت و تحقق يافته، در فيلمهايـــ­ـي از همين ايام بــــه خودنمايي پرداختند كه بارزترينشا­ن «موج دريايي» ســــاخته كشــــور كانادا و محصول 2006 بود و يخ زدن كــــره زمين و تبعات آن در فيلم مرموز و تكان دهنــــده «روز بعد از فردا» با مدرنترين جلوههاي بصري به كارگرداني روالنــــد امهريــــخ آلماني به ســــال 2004 به تصويركشيده­شدهاست. ■ گودزيالبهج­ايزلزله!

عجيــــب اســــت كــــه ژاپــــن بــــا وجــــود شــــناخته شــــدن به عنوان زلزلهخيزتر­ين كشــــور جهان حتي يك فيلم برجســــته و ماندني در اين زمينه نســــاخته و ترجيح داده كه قريب به 20 فيلم بلند سينمايي راجع به هيــــوالي خيالي گودزيال بســــازد كــــه ظاهراً ارتباطــــ­ي با زلزله نــــدارد اما با هــــر بار ظهورش در ســــطح زمين، باعث ايجــــاد امواج زلزله و ويراني زندگي مردم ميشود و هاليوود نيز با اين ايده به بازي پرداخته و تا بهحال سه نسخه امريكايي از روي گودزيال ساخته است. ■ بهترينگردب­اد

بهتريــــن فيلــــم ســــاخته شــــده درباره گردبادها شــــايد «توئيســــت­ر» با بازي هلن هانت و بيل پاكستون محصول سال 1996 باشــــد و با اينكه جلوههاي تصويري در آن زمانبهوسعت­وتأثيرگذار­يامروزنرسي­ده بود اما كار خوب جان دي بونت، كارگردان آن فيلــــم و گروه فنــــي يــــاور وي تصويری فراموش نشدني از گردبادهايي مخوف تا لحظه مــــرگ در ذهن بينندهها خلق كرد. 6 ســــال پيــــش از آن فيلــــم «لرزشها» با كارگرداني ران اندروود و با ياري كوين بيكن و «فرد وارد» در نقشهاي اصلي نيز داراي تم زمينلرزه است ولي اين بار نه يك بالي طبيعيبلكهس­ربرآوردنمو­جوداتعظيم ناشناخته از درون زمين و تهاجمشان براي بلعيدن انسانها، سببساز اين لرزشها اســــت. اين فيلم چنان موفق بود كه چهار قســــمت دنبالهای بر آن ساخته شد و قرار است كه فيلم نخست بازسازی هم بشود. ■ مدلهايپرفر­يببهجايحقي­قت

واقعيــــت امر اين اســــت كــــه زلزلهها در فيلمهايغير­قابلشمارشي­درشرقوغرب به تصوير كشيده شــــدهاند و سينما آيينهاي از آن بــــوده ولــــي در اغلــــب مــــوارد ماجراي ثانوي و تكميلي در يك مسير داستاني غير مرتبط با اين بليه خانمانســـ­ـوز بودهاند و در تك فيلمهاي متمركز بــــر زمين لرزهها نيز همانند فيلم «زلزله» كه پيشتــــر از آن ياد شــــد، بهجاي برخورد علمي بــــا اين فرآيند تلخ طبيعي و ارائه توضيحاتي روشنكننده پيرامونآنف­قطتالشانسا­نهابرايرها­يي از آن و زندهمانـــ­ـدن در قالــــب داســــتان­هاي دلهــــرهآ­ور و جذاب و بــــا مدلهاي پر فريب هاليوودي به معرض نمايش گذاشته شده و هدف، فتح گيشــــهها بوده است. اين يقيناً دليل اصلي ادامه يافتن زلزلهها در ســــطح كره خاكي و مرگ و ميرهاي گســــترده ناشي از آن نيســــت اما به روند فقــــدان اهرمهاي علميقويبرا­يكاستنازحي­طهتأثيرگذا­ري زلزلهها و ناكافي بــــودن ادوات پيشبيني و مهار آن ياري رسانده است.

Digest:عبنم Film

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran