Iran Newspaper

تالش برای بازگشت زندگی عادی در مناطق زلزله زده

مدارس استان کرمانشاه امروز (شنبه) بازگشایی و کار بازسازی مناطق زلزله زده نیز بزودی شروع میشود

-

گروه ایران زمین/ تمامی دستگاهها و بانکهــای ســرپل ذهــاب بــا مهلت تعیین شده توســط «هوشنگ بازوند» اســتاندار کرمانشــاه بایــد امــروز صبح (شــنبه) بــاز و بــه مــردم ارائــه خدمت کنند. همچنین مدیران کل نیز موظف به تأمین نیازهای دستگاههای اجرایی و مردم شدهاند.

استاندارکر­مانشــاه در جلسه شورای مدیریــت بحران این اســتان در ســرپل ذهاب با بیان اینکه دستگاههای اجرایی باید قادر به رفع مشکات خود باشند، افزود: دستگاههای اجرایی نباید مردم را بــرای ارائه خدمات منتظر بگذارند و آن ادارههایی که ســاختمان خــود را بر اثــر زلزله از دســت دادهاند نیــز باید در چادر امکانات خود را راهاندازی کنند.

بــه گفتــه وی، طبق اعــام نهادها و ســازمانها­ی امدادی مســتقر در شــهر و روســتاهای ســرپل ذهــاب هماکنــون تعــدادی چــادر بــرای اســکان موقــت روســتاییا­ن و خانوادههــ­ای بازمانده در نظر گرفته شده است.

استاندارکر­مانشاه ادامه داد: با توجه به شروع فصل ســرما تمامی امکانات و فعالیتهــا بایــد بــه ســمت خــروج از اســکان اضطــراری و تأمیــن اســکان موقت آسیب دیدگان معطوف شود.

بازونــد وضعیــت فعلــی زبالــه در ســطح شــهر ســرپل ذهاب را غیرقابل قبــول عنــوان کــرد و افــزود: انتظــار مــیرود نهادهــای متولــی از جملــه شــهرداریه­ای کرمانشــاه، تهــران و ســرپل ذهــاب ایــن مشــکل را هرچــه ســریعتر رفع کنند. بــا توجه به تألمات روحی مردم، وجود زباله در خیابانها و معابر در روحیه آنان تأثیر منفی داشته و همچنین مشکات متعدد بهداشتی را بهدنبال دارد.

وی بــر اتمام هرچــه زودتــر ارزیابی خســارتها تأکیــد کــرد و گفــت: بنیــاد مســکن انقاب اســامی برای تســریع در اتمــام ارزیابیها و کمــک به مردم، تمامــی ســاختمانه­ای آســیب دیــده را بــا ســقف تعمیــری در نظــر بگیرد و ســاختمان تخریب شــده را نیز ســریعاً اعام کند.

بازونــد در خصــوص تخصیــص کمکهــای دولــت بــه زلزلــه زدگان، افــزود: دولــت در مــدت زمــان یک روز این کمکهــا را مصــوب، تأمین اعتبار و نقدینگی آن را نیز تأمین کرده است.

وی بــر ایمــن کــردن و کانــال کشــی چادرهــای اســکان موقــت در ســطح شــهر ســرپل ذهاب تأکید کــرد و گفت: این اقدام باید با همکاری بنیاد مسکن انقــاب اســامی و شــهرداری انجــام شــود. آســیب دیدگانی کــه در مدارس اســکان یافتهاند نیز طی چند روز آینده در مناطــق دیگــر اســکان موقــت داده میشــوند تــا بازگشــایی مــدارس نیــز بســرعت انجــام پذیــرد. 6هــزارو 580 میلیــارد ریــال تســهیات و 2 هــزار و 810 میلیــارد ریــال کمــک باعوض در جریان ســفر اخیر رئیــس جمهوری به آســیب دیدگان زلزله اســتان کرمانشاه تخصیص یافته است. ■ شــروع بازســازی مناطــق زلزلــه زده بزودی

استاندار کرمانشــاه با اشاره به اینکه بهمنظور ســاماندهی مناطق زلزله زده استان، کار بازسازی این مناطق بزودی شروع میشود، گفت: روند توزیع اقام کمکهــای مردمــی بین زلزلــه زدگان ادامــه دارد و مهمتریــن نیــاز مــردم زلزلــه زده چادر و پتو اســت. یک ســوم چادرهــای ارســال شــده بــرای مناطق زلزله زده به دست مردم رسیده است.

وی بــا بیــان اینکــه توزیــع آب آشــامیدنی بیــن زلزلــهزدگ­ان مطلوب

اســت، اظهارداشــ­ت: بــرای توزیــع مطلوبموادغ­ذاییبینآسی­بدیدگان هم باید چارهای اندیشیده شود. ■ سیل کمکهای مردم از سراسر کشور

«مجتبــی نیــک کــردار» معــاون هماهنگــی امــور عمرانــی اســتاندار­ی کرمانشــاه هم سیل کمکهای مردمی از سراســر کشــور و تــاش شــبانه روزی مسئوالن را آنقدر چشمگیر دانست که

باعث شده آرامش به مناطق زلزله زده استان کم کم باز گردد.

معــاون عمرانــی اســتاندار­ی کرمانشاه با قدردانی از سیل کمکهای مردمــی به منطقــه از مردم خواســت، تــا کمکهای خــود را برای انبــار کردن و مدیریــت صحیــح توزیــع بــه ســتاد مدیریــت بحران اســتان و هــال احمر تحویل بدهند.

وی بــا اشــاره به اینکه شــبکه اصلی بــرق شــهرها و روســتاهای منطقــه زلزلــهزده وصــل اســت، افــزود: از 240 روســتای دشــت ذهــاب فقــط آب 20 روســتا وصــل نیســت، همچنیــن بــه شــبکه اصلی ســرپل ذهــاب گاز تزریق شــده و 51 هــزار تختــه چادر نیــز توزیع شــده و از نظــر ارزاق اوضــاع خــوب است. ■ بازگشایی مدارس کرمانشاه از امروز

در همین حال، «حســین پارساپور» مســئول روابــط عمومــی اداره کل آمــوزش و پرورش اســتان کرمانشــاه از آمادگــی ایــن اداره کل برای بازگشــایی مــدارس در مناطق زلزله زده اســتان و روانه کردن دانشآموزان به کاسهای درس خبر داد و افزود: تمامی مدارس استانبجزشه­رستانهایسر­پلذهاب، قصرشــیرین و ثــاث باباجانــی از امــروز شــنبه دایــر و دانشآمــوز­ان در کاسهای درس حاضر خواهند شد.

وی افزود: مشــکلی برای بازگشــایی مدارس در مناطق زلزله زده نداریم، اما شــرایط روانی منطقه فعاً این اجازه را نمیدهــد. در هماهنگی صورت گرفته بــا وزارت آمــوزش و پــرورش، مدارس ســالم و قابــل اســتفاده را 2 یــا حتــی 3 شــیفته خواهیم کرد تا امــکان ادامه تحصیل دانشآموزان زلزله زده فراهم شود.

پارســاپور بــه تعــداد دانشآمــوز­ان ســاکن در مناطق زلزله زده اشاره کرد و افزود: در ســرپل ذهــاب 16 هزار و 473 دانشآمــوز، در ثاث باباجانــی 6 هزار و 485 دانشآمــوز و در قصرشــیرین نیز 4 هــزار و 82 دانشآمــوز درمقاطع مختلــف، تحصیــل میکننــد. از طرفــی، در زلزلــه اخیــر غــرب اســتان، 12دانشآموز نیز جان خود را از دســت دادند.

همچنین «مرزبان نظری» مدیرکل تجهیــز و نوســازی مــدارس اســتان کرمانشــاه نیــز گفــت کــه از 757 بــاب مدرســه شهرستانهای ســرپل ذهاب، ثــاث باباجانــی، قصرشــیرین، داالهو و گیانغــرب بــا 2 هــزار و 854 کاس درس، 78 مدرسه با 415 کاس درس بــه صــورت کلــی تخریــب و غیــر قابل استفاده شده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran