Iran Newspaper

رویارویی تازه مسکو و واشنگتن در شورای امنیت

-

همزمان با پایان حکم مأموریت کمیته تحقیقات بینالمللــ­ی دربــاره حملــه شــیمیایی در ســوریه، شــورای امنیــت ســازمان ملــل روز پنجشــنبه، دو قطعنامه پیشنهادی امریکا و روسیه درباره تمدید مأموریت کمیتــه تحقیقات را به رأی گذاشــت. در ابتدا اعضای شورای امنیت، قطعنامه پیشنهادی روســیه را بررســی کــرده و بــا 7 رأی مخالــف آن را رد کردند. روســیه نیــز برای دهمین بــار قطعنامه پیشنهادی امریکا را وتو کرده و آن را از درجه اعتبار ســاقط کرد. اقدامی که خشــم غرب و در رأس آنها امریکاییها را بدنبال داشت.

به گــزارش ایرنا، روز پنجشــنبه، ابتدای جلســه شورای امنیت صحنه اختالف و درگیری نمایندگان امریــکا و روســیه بــر ســر تقــدم رأیگیــری بــرای پیشنویسهای پیشــنهادی در حل بحران سوریه بود. پیش از آغاز جلســه نماینده روسیه در شورای امنیــت با اشــاره بــه چنــد مــورد از قوانیــن فرآیند رأیگیری، از شورای امنیت خواست تا پیشنویس پیشــنهادی مســکو در مرحله دوم، رأیگیری شود. از ســویی دیگــر «نیکی هیلــی» نماینــده امریکا در سازمان ملل نیز با اشاره به برخی مقررات خواستار تقدمرأیگیر­یدربارهپیش­نهادروسیهش­د.درچنین شــرایطی نماینده ایتالیــا بهعنوان رئیــس دورهای شــورای امنیت با تکرار قوانین اشــاره شــده توســط نیکی هیلی گفت که براســاس قوانین پیشنویس روسیه باید اول رأیگیری شود. در نتیجه در مرحله اول اعضــای شــورای امنیــت بــه رأیگیــری درباره پیشنویــس قطعنامــه روســیه کــه دربــاره تمدید مأموریت بازرسان تسلیحات شیمیایی که از سوی بولیــوی پیشــنهاد شــده بــود، پرداختنــد. اعضــای شــورای امنیت با 3 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع با قطعنامه پیشنهادی مسکو مخالفت کردند. پس از آن، پیشنویس قطعنامه پیشنهادی امریکا 11 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع بــه دســت آورد، اما به خاطــر وتو روســیه بهعنوان یکــی از اعضای اصلی شــورای امنیت، به تصویب نرسید. این در حالی است که روسیه اندکی پیش از به رأی گذاشــته شدن قطعنامه پیشنهادی امریکا، پیشنویس پیشــنهادی خــود در خصوص تمدید تحقیق بینالمللی را از دستور کار شورا خارج کرد.

همزمان با باال گرفتن اختالفات میان روســیه و امریکا بر سر تمدید مأموریت بازرسان شیمیایی در ســوریه و مخالفت طرفین با قطعنامه پیشنهادی یکدیگــر، ژاپــن پادرمیانــ­ی کــرده و پیشنویــس قطعنامــها­ی را ارائــه کــرد کــه در آن 30 روز دیگــر مأموریــت ناظران در ســوریه تمدید میشــود. این پیشنویــس در عیــن حــال از «آنتونیــو گوتــرش» دبیرکل ســازمان ملل نیز خواســته تا ظرف 20 روز پیشنهادهای خود را برای نوع و ادامه فعالیت این کمیته در سوریه ارائه کند. ■ واکنشها به رد قطعنامههای پیشنهادی مسکو وواشنگتن

پس از آنکه قطعنامه پیشــنهادی واشــنگتن با وتو روسیه از درجه اعتبار ساقط شد، «نیکی هیلی» نماینــده امریــکا در ســازمان ملل گفت: مســکو با استفاده از حق وتو علیه مکانیزمی که میتوانست مجــازات اســتفادهک­نندگان از ســالح شــیمیایی در ســوریه را بهدنبال داشته باشــد، ثابت کرد که قابل اعتمــاد نیســت و در حالی کــه ما برای رســیدن به راهحلی سیاسی در سوریه تالش میکنیم نمیتوان به این کشور اعتماد کرد. «متیو ریکرافت» نماینده انگلیــس نیــز گفــت مخالفت با طــرح غــرب ما را متوقــف نخواهــد کــرد و در ایــن مســیر مــا تــالش خواهیــم کــرد کــه جلــوی اســتفاده از ســالحهای شــیمیایی را بگیریــم. در همیــن حــال «فرانســوا دوالتر» نماینده دائم فرانسه در شورای امنیت نیز تصریــح کرد مخالفت مســکو با طرح پیشــنهادی غــرب پایــان آن نبــوده و فرانســه برای رســیدن به اهداف این طرح، تالش خود را در تمامی ســطوح ادامه خواهد داد.

از سویی دیگر، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در ســازمان ملــل نیز از مخالفت برخــی از اعضای شورایامنیت­نسبتبهقطعن­امهپیشنهاد­یمسکو اظهار تأســف کــرده و تأکید کرد برخی کشــورها در حالی بکارگیری سالح شیمیایی در سوریه را نادیده میگیرند که مســئولیت توقف ساز و کار تحقیق در این مورد نیز به عهده آنهاســت. وی نتیجه کمیته تحقیــق دربــاره اســتفاده از ســالح شــیمیایی در ســوریه را یک جوک توصیف کرده و گفت: نظرات روسیه مبتنی بر کار کارشناسی است و استثنایی در نکوهش استفاده از این سالحها نداریم. ■ روســیه نیروهای امریکایی در سوریه را اشغالگر توصیفکرد

عــالوه بــر چالشهایــی که مســکو و واشــنگتن روز پنجشــنبه در سازمان ملل بر ســر سوریه با هم داشــتند، دیروز جمعه نیز «سرگئی الوروف»، وزیر خارجــه روســیه از حضــور نیروهــای امریکایــی در ســوریه انتقاد کرد و نسبت به سخنان اخیر «جیمز ماتیــس»، وزیر دفاع امریکا مبنــی بر قانونی بودن حضــور ایــن نیروها در ســوریه واکنش نشــان داد و تأکید کرد، قانونی بودن حضور نیروهای امریکایی در ســوریه ادعایــی بیپایــه و اســاس اســت. «ماریا زاخــارووا»، ســخنگوی وزارت خارجــه روســیه نیــز گفت، نیروهای نظامی امریکا در سوریه که برخالف میــل دولت این کشــور حضــور دارنــد، در حقیقت مانند اشغالگران رفتار میکنند. امریکا که از حدود 6 ســال قبل و از ابتدای بحران ســوریه با حمایت از مخالفان دولت دمشق و مسلح کردن آنها وارد این بحران شــد، در ســالهای اخیر نیز به بهانه مبارزه بــا تروریســته­ای داعش حضــور نظامی خــود را پررنگ تــر کرده اســت اما همچنان بــه حمایت از مخالفان مسلح دمشق ادامه میدهد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran