Iran Newspaper

تشکل گرایی ، ویژگی بارز هاشمی

در کنگره حزب مردمی اصالحات با یادبود سردار صبر و صلح تأکید شد جعفرزاده نماینده رشت: باید کشور را به همان نقطهای که سال 57 وعدهاش را دادیم، بازگردانیم

-

نایــب رئیــس فراکســیون مســتقلین مجلــس گفــت: وقتی نــام یــک بزرگی بــرده میشــود، مــا ویژگیهــای او را در ذهن خــود مــرور میکنیــم؛ از آیتاهلل هاشمی عالوه بر بزرگی، چه در ذهن ما نقش بسته است؟ جز 50 سال خدمت بــرای کشــور، شــکنجه، مظلومیتــش یا جفایی که در حقش شــد چــه میتواند در ذهن ما تداعی شود.

بــه گــزارش جمــاران، غالمعلــی جعفــرزاده در ســومین کنگــره حــزب مردمــی اصالحات بــا شــعار «جامعه مطالبهگــر، الزمــه دولــت مترقــی» و یادبود «ســردار صبر و صلــح، آیتاهلل هاشمی رفسنجانی» افزود: بعد از فوت ایشــانًوقتی من درمیان مردمی بودم که اصال کاری با سیاســت نداشــتند و از آنان میپرســیدم که چرا برای آیتاهلل هاشــمی گریــه میکنید، آنها در پاســخ میگفتنــد این حق هاشــمی نبــود باید بگوییــم کــه در حق ایشــان جفا شــد تا دیگــر چنین جفاهایــی در کشــور ادامه پیدا نکند. جعفرزاده افزود: باید بگوییم تا این بار گوشها آماده شــنیدن باشند زیــرا 8 ســال گفتیــم و گــوش نکردنــد نتیجــه آن، آبروریــزی «بستنشــینی» شد. متأســفانه این افراد دولتمردان ما طی 8 سال دولت قبل بودند.

نماینــده رشــت در مجلس بــا بیان اینکــه «امــروز از ایران ســرافراز و بزرگ و کشــوری کــه آیتاهلل هاشــمی قلبش بــرای آن میتپیــد حــرف میزنیــم»، گفــت: دولــت قبــل (نهــم و دهــم) بــا کشــور ما چــه کردنــد و چه بر ســر ایران آوردنــد؟ آیــا این کشــور همان کشــوری اســت که جوانانش داوطلبانــ­ه به روی میــن میرفتنــد؟ ایــن همــان کشــوری اســت کــه ســال 57 در خیابانهایـ­ـش شعار میدادیم؟ من نمیگویم مدینه فاضله بود، اما باید گفت که به کدامین ســو رفتهایــم. به کجا رســیدیم کــه این همــه فســاد، اختــالس و فســادهای اخالقی و مالی در کشور اتفاق میافتد. تــا حــرف از ایــن مشــکالت میشــود عــدهای موضع میگیرنــد؛ حتی به من نیــز در مقطعــی میگفتنــد کــه از دین خــروج کــردم. وی در ادامــه گفت: باید کشــور را به جای اول خــود برگردانیم و نترســیم زیرا هیچ چیزی برای از دست دادن نداریــم. بایــد کشــور را بــه همان نقطــهای کــه ســال 57 وعــدهاش را به مردم دادیــم، بازگردانیم. همان جایی که آیتاهلل هاشمی آرزویش را داشت. 7 سال حصر کردند نتیجه آن چه شد؟ به غیر از اینکه عزیزتر شــدند! به بزرگ اصالحات گفتند حق نداری حرف بزنی یا از خانه خودَبیرون بیایی زیرا جرمت این اســت که تکرار کــردی و مردم را به پــای صندوقهــای رأی آوردی. حــرف برای گفتن بسیار است امروز امید همه ما به احزاب است، ما میخواهیم کشور ســالم باشــد و بنابر آنچه وعــدهاش را دادیم و برایش هشت سال جنگیدیم، عمــل شــود. متأســفانه بزرگانی شــبیه هاشمیها در کشور هرگز تولید نخواهند شــد؛ او یکی بــود و دیگــران باید تالش کنند مانند او شوند. هر کسی هم بتواند یکــی از ویژگیهای او را به دســت آورد، مثبت است برای نمونه یکی در جهت صبــر گام بردارد و یکی در جهت صلح حرکــت کند. ما باید مطالبــات مردم را از حاکمیــت پیگیری کنیــم. جعفرزاده گفت: یک بار گفتند که خانواده آیتاهلل هاشــمی قصــد تــرک کشــور را دارنــد. در پاســخ بایــد گفــت کجا برونــد؟ آنها عزیزان دل ما هســتند؟ بدون شــک ما در این کشــور میمانیــم و هر بالیی هم ســرمان بیاید، جان خواهیــم داد و پای نظامــی کــه امام بــرای ما ترســیم کرد، خواهیم ماند. نباید فریب بذر ناامیدی کــه در کشــور میپاشــند خــورد. باید به رئیــس جمهــوری و دولت کمــک کرد. زیــرا تنها بیــرق موجــود ما ایــن دولت اســت بــدون شــک اشــکاالتی دارد امــا فعالً تنها بیرق ما برای ادامه این مسیر در کشور، دولت روحانی است. ■ چرا اعتمادها از بین رفته است؟

وی در پایــان بــا اشــاره بــه فضــای بــی اعتمــادی در جامعه گفــت: چقدر دردنــاک اســت کــه پــس از 39 ســال، مردم میگویند ما خودمان میخواهیم کمکهای خــود را به مناطق زلزله زده منتقل کنیم و اعتماد نداریم. من خود شــاهد بودم که در رشــت کمکهایی از سوی مردم برای زلزله زدگان تهیه شد و وقتــی به مــردم گفتم آنهــا را به فالن ســازمان دهند تا به دســت زلزلهزدگان برساند، مردم در پاسخ گفتند ما اعتماد نداریــم و ایــن کمکهــا را بــه دســت زلزلهزدگان نخواهند رســاند. چه بالیی بر سر این کشور آمده است که اعتمادها از بین رفته است؟ احزاب باید به دور از افراط و تفریط با قدرت کار کنند. مردم بایــد مطمئن شــوند که دیگر فــردی با شعار و لباس رفتگری نمیتواند رئیس جمهــوری ایــن کشــور شــود و آن را بــه ویرانیبکشا­ند. ■ تشــکلگرای­ی؛ از ویژگیهــای بــارز هاشمی

مصطفــی کواکبیان، دبیــرکل حزب مردمســاال­ری هــم تشــکلگرای­ی را از ویژگیهای برجســته مرحــوم آیتاهلل هاشــمی رفســنجانی خوانــد و گفــت: روحیه تشــکلگرای­ی آقای هاشمی قبل از انقالب باعث پیروزی انقالب شــد به طــوری که شــهید بهشــتی و غیــره خط حزبی را از مرحوم هاشمی میگرفتند.

بــه گــزارش ایرنــا، وی بــا تأکیــد بــر اینکــه راه مرحــوم هاشــمی بایــد ادامه یابــد، تصریــح کــرد: حقیقتاً حــزب در ایران درگیر ســنگالخها­یی اســت. ما در مجلــس پیگیــری میکنیــم تــا بتوانیم کارهای حزبی را جدیتر پیگیری کنیم. کواکبیان با بیان اینکه در طول 40 ســال حتــی یکبــار هــم مجــوز راهپیمایی به احــزاب داده نشــده اســت، گفــت: این قانــون احــزاب در اجــرا دچــار مشــکل اســت. اینکه گفته میشــود من وابسته بــه هیچ حزب و گروهی نیســتم، یعنی اشکالی در کار وجود دارد.

حســین کمالی، رئیس خانه احزاب ایــران نیــز در ایــن مراســم در پیامــی نوشــت: همه کشــورهای توســعه یافته بــه این نتیجــه رســیدهاند کــه دولتها باید برآمده از احزاب باشــند و امروز ما در پیــچ بزرگی قــرار داریــم. وی با بیان اینکه باید به تغییر قانون فعالیتهای حزبــی بپردازیم، ابــراز امیــدواری کرد: این فرصت ارزشمند پاس داشته شود و خانــه احــزاب نیــز در ایــن مســیر گام برداشته است.

محمــد اشــرفی اصفهانــی، رئیــس هیأت بدوی نهاد ریاست جمهوری نیز در این مراســم گفت: آیتاهلل هاشمی شــخصیت بــی نظیــر و بــی بدیــل بود و بایــد نیــم قــرن بگــذرد تا شــخصیتی چون ایشــان را شاهد باشــیم. وی ادامه داد: قــرار اســت در نخســتین ســالگرد درگذشت آیتاهلل هاشمی رفسنجانی کنگرهای بزرگ برگزار شــود و از مراجع تقلید نیز دعوت شــود چــرا که آیتاهلل هاشــمی یک شــخصیت علمــی بود و اگر در حوزه علمیــه میماندند، مرجع تقلید بزرگی میشدند.

کواکبیان : روحیهتشکلگ­رایی آقای هاشمی قبل از انقالب باعث پیروزی انقالب شد به طوری که شهید بهشتی و غیره خط حزبی را از مرحوم هاشمیمیگرف­تند. ما در مجلس پیگیری میکنیمتابت­وانیم کارهای حزبی را جدیتر پیگیریکنیم

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran