Iran Newspaper

قیمتهای جدید نان

نان بیکیفیت حذف میشود

- *مابقی سهم در نان فانتزی است.

قـــرار بـــود وقتی نان گـــران میشـــود کیفیت آن به افزایش قیمت برتری داشـــته باشـــد. آزادسازی قیمتها هم با همین هدف انجام شد که دور ریز نان کم شود. قبل از آزادسازی قیمت 20 درصد نانواییها، میزان ضایعات نان ساالنه 2 هزار میلیارد تومان تخمین زده شـــده بود و کارشناســـ­ان بر این باور بودند که آزادســـاز­ی قیمت نان حداقل دورریز نانها را 03درصد کم کند ولی افزایش قیمت نان با آرد دولتی و آزادســـاز­ی برخی از نانواییها نتوانســـت دولـــت را بـــه هـــدف غایـــی خود برســـاند. مهمترین دلیلی که چنین ســـدی ایجاد کرد کیفیت پایین آرد و کم کاری برخی از نانواییها بود.

آرد دولتی و حتی آرد آزادپزها آن چیزی نبود که نانواییها دنبالش باشـــند. از طرفی برخـــی از نانواییهــ­ـا هـــم تنها یک مـــاه اول افزایـــش قیمت، نان با کیفیت، برشـــته و با چانه اســـتاندا­رد به مـــردم عرضـــه کردند و پس از آن نانواییها یا از چانه زدند، یا خمیر تحویل دادند یا نانهای سوختهای فروختند کـــه درصـــد کمـــی از آن قابل خـــوردن بود. مجتبی صفایی سخنگوی اتاق اصناف کشور معتقد است: باید توجه داشت که تولید نان یک چرخه است و از لحظهای که یک کشاورز بـــذر گندم را مـــیکارد تا زمانی کـــه یک نانوا نـــان را در تنور میگذارد، عوامل مختلفی در کیفیت نان دخیل هســـتند. عددی از کاهش دورریز نان با شـــیوه جدید وجـــود ندارد ولی به نظر نمیرســـد که با رقم 2هـــزار میلیارد تومان در ســـال فاصله زیادی گرفته باشیم. مردم معترض به کیفیت نان، از نانواییها میخواســـت­ند که نان مرغوب به دستشـــان بدهـــد ولی کســـانی کـــه چنیـــن نانهایی را میتوانستند بخرند که حداقل پول کنجدی شدن آن را پرداخت کنند درغیر اینصورت چارهای جز خرید نان بیکیفیت نداشـــتند. نانواییهــ­ـا هـــم برای آنکـــه بدون دردســـر بتوانند مـــردم را راضی نگـــه دارند افزایش قیمت را پیش کشـــیدند. به صورت رسمی از ســـال 93 قیمـــت نان افزایـــش پیدا نکرد ولی خیلی از نانواییها با عنوان اینکه عرض و طـــول نان را بیشـــتر کردهانـــد قیمتها را طبقهبندی کردند. در کمترین قیمتها نان ســـنگک پرکنجد 3هزار تومان شد و بربری هم هزار و 00۵ تومان را تجربه کرد.

نانواییهــ­ـا بـــرای افزایـــش 03درصدی قیمـــت نـــان برنامهریــ­ـزی کردند تا نـــان با کیفیت به مردم عرضه کنند ولی در نهایت افزایـــش ۵1 درصـــدی برای انـــواع نانهای سنتی تصویب شـــد. نان از روز گذشته مجوز افزایش قیمـــت گرفت. حـــال در این روزها مـــردم میتوانند نان بـــا کیفیت خریداری کننـــد. نانی کـــه به جهـــت چانه اســـتاندا­رد اســـت، ســـوخته نـــدارد و با کمتریـــن میزان خمیر به فروش میرســـد. نگرانیهایی هم وجود دارد که راه و روش جدید تا چه زمانی دوام میآورد و نانهای بیکیفیت چه وقت ســـر از تنـــور نانواییها در مـــیآورد. حال که تنور نانواییها داغ شـــده اســـت و نانواییها توانســـتن­د قیمتها را به نرخهایی که بر آن تأکید کردنـــد نزدیک کنند، بایـــد دید که در ایـــن مرحله از افزایـــش قیمتها چه میزان دورریز نان کم میشـــود. سرانه مصرف نان در کشـــور 160 کیلوگرم است در حالی که این شـــاخص در امریـــکا 20 کیلوگـــرم، مکزیک 31 کیلوگرم، فنالنـــد 40 کیلوگرم، جمهوری چـــک 0۵ کیلوگـــرم، روســـیه 60 کیلوگـــرم و هلنـــد 60 کیلوگرم اســـت و این شـــاخصها نشـــان میدهد که با اصـــالح زنجیره تأمین نان مصـــرف گندم در کشـــور باید 8 میلیون تن باشـــد. روز گذشـــته در اخبـــار مربوط به نان مجـــدداً صحبتهـــای ضـــد و نقیضی منتشر شد. برخی از رسانهها از ابالغ افزایش قیمت نان خبـــر دادند و برخی از رســـانهها هـــم افزایش قیمت را به هفته آینده موکول کردنـــد. ایـــن موضـــوع طـــی روزهـــای اخیر بـــرای دومین بار اســـت که اتفـــاق میافتد. نانواییهای­ـــی که روز گذشـــته به آن مراجعه کردیـــم افزایـــش قیمـــت را هنـــوز اجرایـــی نکرده بودند و گفتند قرار شـــده از روز شـــنبه قیمتهـــای جدید اعمـــال شـــود. برخی از منابع خبری تأکید کردند که افزایش قیمت به تمام نانواییها ابالغ شـــده است و نانواها باید در مورد زمان اجرا تصمیمگیری کنند.

علی فاضلی رئیس اتـــاق اصناف ایران گفت: با توجه به اینکه ابالغ دســـتورال­عمل افزایش قیمت نان به اتحادیهها و واحدهای صنفی اندکی زمان بر اســـت، اجرای نهایی افزایش قیمـــت نـــان در نانواییها به هفته آینده موکول شده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran