Iran Newspaper

ایران صلح پایدار در افغانستان را به نفع منطقه میداند

-

رئیــس جمهــوری اســامی ایــران بــا اشــاره بــه ضــرورت هوشــمندی دولتها و ملتهــای منطقــه در برابــر توطئههــا و تفرقهافکنی دشمنان، بر توسعه مناسبات و همکاریهــا­ی همهجانبه تهــران ـ کابل تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطاعرسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی عصر پنجشنبه در گفــت و گــوی تلفنــی «اشــرف غنــی احمدزی» رئیس جمهوری افغانســتا­ن بــا وی، ضمــن تقدیــر از ابــراز همــدردی دولت و ملت افغانســتا­ن بــا مردم ایران در حادثــه زلزلــه کرمانشــاه، گفــت: ایــن همدلیهــا، همدردیهــا و برادریهــا همــواره میان دو ملــت برقرار بــوده و ما باید همیشه در کنار هم باشیم.

رئیــس جمهــوری وقــوع حــوادث تروریســتی و کشــته شــدن مــردم در افغانســتا­ن را تأســفبار و ناراحت کننده دانســت و گفــت: خوشــبختان­ه دولــت افغانســتا­ن مواضــع هوشــمندان­های در راســتای حفــظ وحــدت و خنثــی کردن توطئههایــ­ی کــه بــرای تفرقهافکنـ­ـی در منطقه وجود دارد، اتخاذ کرده است.

روحانــی بــا اشــاره بــه لــزوم مبــارزه همهجانبه بــا تولید و قاچــاق مواد مخدر افزود: امروز مواد مخدر نســل جوان را در کشــورهای منطقه و جهان تهدید میکند که باید با همکاری گســترده بــا این پدیده شــوم مقابلــه کنیــم. جمهوری اســامی ایران خواستار صلح، ثبات و امنیت پایدار در افغانســتا­ن اســت و آن را در راســتای توسعه امنیت خود و به نفع صلح و ثبات منطقه قلمداد میکند.

روحانی همچنین توسعه همکاریها و روابــط تجــاری و اقتصــادی ایــران و افغانســتا­ن را حائــز اهمیت دانســت و با اشــاره به بهرهبرداری از طرحهای توسعه بندر چابهار در آینده نزدیک گفت: اتصال خط آهن افغانســتا­ن به ایران و سپس به کریدور شــمال- جنوب تحول مثبتی را در مــراودات تجــاری و اقتصادی کشــورهای منطقه ایجاد خواهد کرد.

«اشــرف غنــی احمــدزی»، رئیــس جمهــوری افغانســتا­ن نیــز در ایــن گفــت و گــوی تلفنــی ضمــن ابــراز تســلیت و همــدردی دولــت و ملت افغانســتا­ن با مردم ایران به خاطــر وقوع حادثه زلزله در کرمانشــاه، اظهــار داشــت: دو ملــت همــواره در کنار یکدیگــر و یار و برادر هم هســتند. رئیس جمهوری افغانســتا­ن با اشــاره به اینکه تقویــت وحدت و برادری شــیعه و ســنی از اصــول اساســی درایــن کشــور به شــمار میرود، تأکید کرد: هرگز به دشمنان اجازه تفرقهافکنی نخواهیم داد.

وی بــر اهتمــام و جدیــت دولــت افغانســتا­ن در مســیر مبــارزه بــا تولید و قاچاق مواد مخدر تأکید کرد و خواســتار توســعه مناســبات و همکاریهــا­ی همهجانبــه با جمهــوری اســامی ایران شد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran