Iran Newspaper

الریجانی: دوران توسعه گرایی در آسیا آغاز شده است

-

علـــی الریجانـــ­ی، رئیـــس مجلس که در ســـفری ســـه روزه برای شـــرکت در دهمیـــن مجمـــع عمومـــی مجمـــع مجالس آسیایی به استانبول سفر کرده بود، در آخرین روز حضور خود در این اجـــالس ضمن دیدار با نخســـتوزی­ر ترکیه مصاحبههایی با شـــبکه TRT و خبرگزاری آناتولی انجام داد.

وی همچنیـــن بـــا رئیـــس مجلس افغانســـت­ان و نـــواب رئیـــس مجالس روسیه و کامبوج دیدار و گفت و گو کرد. بـــه گزارش خانـــه ملـــت، الریجانی در دیدار با «بینالی ییلدریم» نخستوزیر ترکیه، با اشـــاره به ســـفر اخیر اردوغان بـــه تهـــران، گفـــت: ایـــن ســـفر نکات مهمـــی داشـــت بخصـــوص در زمینه مســـائل اقتصـــادی تصـــور میکنیـــم ظرفیتهـــا­ی خوبـــی میان دو کشـــور وجود دارد که میتوانیم سطح تجارت را از ۲1 میلیـــارد دالر بـــه ۰3 میلیـــارد دالر برســـانیم. وی افـــزود: اینکه ایران و ترکیه توانســـتن­د با همکاری روســـیه، بحران ســـوریه را در مســـیر درست راه حل سیاســـی قـــرار دهند بســـیار مهم بود ضمن اینکـــه در پارلمان ایران نیز نگاهها برای همکاری بـــا ترکیه مثبت اســـت. بینالـــی ییلدریم ضمـــن ابراز تســـلیت به خاطـــر وقـــوع زلزله غرب کشـــور گفت: ترکیه هـــم ماننـــد ایران نســـبت به آینده سوریه نگران است، از اینرو باید همکاری در عراق و ســـوریه میان دو کشـــور ایـــران و ترکیه افزایش پیـــدا کنـــد چـــون ما بـــا آنها همســـایه هستیم و تأثیر هر مورد منفی و مثبت به ما نیز سرایت میکند.

الریجانـــ­ی در گفـــت وگو با شـــبکه TRT با اشـــاره به ناراحتی اسرائیلیها از ســـرکوبی داعـــش گفـــت: اکنـــون آنها بـــه دنبال ایجاد مشـــکالتی برای لبنان هستند. وی هشـــدار داد: جنس تروریســـت­های ســـوریه، تروریســـت مهاجر است که بعد از شکست داعش در کشـــورهای دیگر پراکنده میشوند. وی هدف امریکاییها از ایجاد درگیری میـــان مســـلمانا­ن را نفع رســـاندن به اســـرائیل دانســـت و گفـــت: حضـــور ایران در عراق و ســـوریه به درخواست دولتهـــای این کشـــورها بـــود. رئیس مجلس همچنین در مصاحبه دیگری بـــا خبرگـــزار­ی آناتولـــی بـــا اشـــاره به اهمیت اجالس ســـوچی گفت: ایران، ترکیه و سوریه نه تنها در تبلیغات بلکه در عمـــل با تروریســـم مبـــارزه کردند. وی افـــزود: دوران توســـعهگر­ایی در آســـیا آغاز شده است و بین المجالس آســـیایی باید تســـهیلکن­نده توســـعه اقتصادی آسیا باشد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran