Iran Newspaper

امروز ؛ آغاز بازسازی مناطق زلزله زده

آخوندی: مردم کمتر از یک سال دیگر در خانههای دائمی خود مستقر خواهند شد

-

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی روز پنجشـــنبه برای دومین بار از مناطق زلزلهزده کرمانشاه بازدید کرد.

وی در ایـــن بازدیـــد اعالم کـــرد که از روز شـــنبه (امروز) کاربازسازی واحدهای مســـکونی خســـارت دیـــده با اســـتفاده از تســـهیالت بانکـــی و توســـط مـــردم و مشارکت نهادهای متولی آغاز می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شروع پرداخـــت کمکهای بالعـــوض جهت اســـکان موقت و نیز پرداخت تسهیالت به زلزلهزدگان از چهارم آذر گفت: از روز شـــنبه (امروز) عمالً کار بازسازی مناطق زلزلهزده شروع میشود.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در جلسه ســـتاد مدیریت بحران استان که در شهرستان ثالث باباجانی برگزار شد، با اشـــاره به زلزله اخیر در اســـتان گفت: قدرتزلزلها­خیردراستان­کرمانشاه3.7 ریشتر بوده که عدد بسیار بزرگی است و در سایر استانها نیز زلزله احساس شده است. وی به خرابی 30 هزار و 500 واحد مسکونی در این زلزله اشاره کرد و افزود: ایـــن رقم بزرگی اســـت و باید همه برای بازســـازی این واحدها کار کـــرده و پیش برویم. او با اشاره به تجربه بنیاد مسکن در بازســـازی 220 هـــزار واحد مســـکونی خســـارت دیده در زلزله منجیل و رودبار گفـــت: با توجـــه به ایـــن تجربـــه ایمان داریـــم بنیاد مســـکن بخوبـــی میتواند کار بازســـازی در این منطقـــه را به پیش ببـــرد. وزیر راه با اشـــاره به اقدامات مؤثر بنیاد مســـکن در 11روز اخیر پس از زلزله گفت: خوشـــبختا­نه طی این مدت بنیاد مســـکن بخش اعظم ارزیابی واحدهای خسارتدیده را انجام داده است.

آخوندی تأکید کـــرد: ارزیابی بیش از 30 هزار واحد مســـکونی خسارت دیده کار دشواری است، به طوری که مشخص شود هر واحد چه میزان خسارت دیده و چه نوع تعمیرات و بازسازی نیاز دارد.

وزیـــر راه افـــزود: بـــا ایـــن روند ظرف دو ســـه روز آینـــده کار ارزیابی واحدهای خســـارت دیده بـــه پایان میرســـد و ما تصویر روشـــنی از خسارتها و اقداماتی که باید صورت گیرد خواهیم داشت.

وی ابراز امیدواری کرد: کار بازســـازی و تعمیر واحدها نیز به همین ســـرعت پیش بـــرود و ظـــرف کمتر از یک ســـال مردم در خانههای دائمی خود مســـتقر شوند.

آخونـــدی بـــا بیـــان اینکـــه از شـــنبه (امـــروز چهـــارم آذرماه) بحـــث اعطای کمک هزینـــه بالعوض اســـکان موقت

و نیـــز معرفی به بانک جهـــت دریافت تســـهیالت شـــروع میشـــود، گفـــت: با شـــروع این کار عمالً بازسازی واحدهای خسارتدیده از شنبه آغاز میشود.

وی با بیان اینکه برای اسکان موقت در روســـتاها مبلغ ســـه میلیـــون تومان و در شـــهرها مبلغ پنج میلیـــون تومان تســـهیالت بالعوض در نظر گرفته شده اســـت، گفت: اختیار با خود زلزله زدگان اســـت که این مبلـــغ را دریافـــت کرده و بحث اسکان موقت را خود سامان دهند یـــا به جای ایـــن رقم طی قـــرارداد­ی که

بنیاد مسکن با سپاه دارد، کانکس جهت اسکان موقت دریافت کنند. ■ برای تمـــام واحدهای مناطق زلزلهزده پروندهخسار­تتشکیلمیشو­د

وزیر راه و شهرسازی از تشکیل پرونده خسارتبرایت­کتکواحدهای­مسکونی خسارت دیده استان کرمانشـــا­ه در زلزله اخیرخبرداد.آخوندیافزو­د:بنیادمسکن واحد به واحد شهرها و روستاها را بررسی کرده و برای هر واحد خسارت دیده استان پرونـــدها­ی در خصوص میزان خســـارت تشکیل میشود. وی تصریح کرد: در این

پرونده در خصوص واحدها ارزیابی فنی صورت میگیرد، اینکه واحدها چه میزان خسارت دیده، نیاز به چه نوع تعمیراتی دارند و چگونه باید این تعمیرات را انجام داد. ■ ۲سالاستمها­لوام«مسکنمهر»

وزیـــر راه و شهرســـازی همچنیـــن در بازدیـــد از پروژههـــا­ی مســـکن مهـــر اســـالمآب­اد غرب گفت: دســـتور دو سال استمهال تســـهیالت واحدهای مسکن مهر را دادم.

آخوندی بعد از بازدید از بیمارستان نوســـاز شهرســـتان اســـالم آبادغرب که در زلزلـــه اخیـــر دچار آســـیب شـــده، از پروژههای مســـکن مهر این شهرســـتان نیز بازدید کرد. وزیر راه و شهرســـازی در جمع مردم اســـالم آباد غرب و ساکنان پروژههای مســـکن مهر این شهرســـتان گفت: نباید نگران باشید ما در کنار شما هستیم و شما را رها نمیکنیم.

وی بـــا بیان اینکه واحدهای مســـکن مهر شهرســـتان بیمه بودند، گفت: باید بیمه را فعال کنیم تا بتوانیم بخشـــی از خسارتها را از بیمه دریافت کنیم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran