Iran Newspaper

پایان 4 سال دبیرکلی عادلی در «جی یی سی اف»

جهانگیری: ایران با داشــتن بزرگترین ذخایر گاز دنیا نقش فعالی در مجمع کشــورهای صادرکننده گاز دارد

-

گـــروه اقتصادی / چهارمین نشســـت سران مجمع کشـــورهای صادرکننده گاز (جیییسیاف) روز گذشته در سانتاکروز بولیوی برگزار شد. مجمعی که کشورهای عضـــو آن ۴۴ درصـــد از تولیـــد گاز جهان، 7٦درصد از ذخایر گازی جهان، ۴۶ درصد از انتقـــال گاز بـــا خط لولـــه و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (الانجی) را در اختیـــار دارنـــد. کشـــورهای الجزایر، بولیـــوی، مصـــر، گینـــه اســـتوایی، ایران، لیبی، نیجریـــه، قطر، روســـیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئالو و امارات، 12 عضو اصلی جی یی ســـی اف هســـتند و هلنـــد، نروژ، عراق، عمـــان، پرو و جمهوری آذربایجان بهعنواناعض­ایناظردرمج­معکشورهای صادرکننده گاز شـــرکت کردند. اســـحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری درکناربیژن­زنگنه،وزیرنفتنما­یندههای ایران در این دور از اجالس جیییسیاف بودند. جهانگیری در بدو ورود به فرودگاه سانتاکروز درگفتوگو با خبرنگاران، اعالم کرد که برنامهاش از شـــرکت در نشســـت (جیییسیاف)،طرحدیدگاهه­اومواضع جمهوری اسالمی ایران درباره انرژی و گاز طبیعیاست.جهانگیریمع­تقداستکه ایران بهعنوان کشوری که دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در جهان است، نقش فعالی در مجمع کشـــورهای صادرکننده گاز و ایجاد هماهنگی در جهت توسعه و ارتقایگازد­رسبدانرژیج­هانایفامیک­ند. معـــاون اول رئیس جمهوری انـــرژی را از مهمترین پیش نیازهای توسعه کشورها برشمرد و خاطرنشـــا­ن کرد: خوشبختانه کشـــورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز، با پیشبینی نســـبت به آینـــده وضعیت انرژی، 17 ســـال پیش تصمیـــم به ایجاد مجمع کشورهای صادرکننده گاز گرفتند و امروز این مجمع به نهادی تأثیرگذار در حوزه انـــرژی در عرصه بینالملل تبدیل شـــده اســـت. او همچنین امریکای التین را منطقـــهای پراهمیت دانســـت و گفت: توسعه و گســـترش همکاری با کشورهای امریـــکای التیـــن از جایـــگاه ویـــژهای در سیاست خارجی جمهوری اسالمی ایران برخورداراس­ت. ■ قدردانیازز­حمات۴سالهع­ادلی

ســـومین اجالس ســـران کشـــورهای صادرکننـــ­ده گاز دوم آذرماه ســـال ۴۹ در تهران برگزار شد و طی آن محمدحسین عادلی برای دومین بار به سمت دبیرکلی این مجمع رسید. حال مهلت چهار ساله دبیرکلـــی او پایـــان یافته و آخر دســـامبر دوره دبیرکلـــی او تمام میشـــود. تدوین راهبـــرد بلندمـــدت مجمـــع کشـــورهای صادرکننده گاز، تهیه چشـــماندا­ز جهانی گاز، تصویب ایجاد مؤسسه تحقیقات گاز الجزایر و انتشار ســـالنامه آماری از جمله اقدامـــات انجـــام شـــده در دوره دبیرکلی عادلـــی اســـت. یـــوری ســـنتورین روس جایگزیـــن محمدحســـی­ن عادلی اســـت که از یکم ژانویه 201۸ مســـئولیت خود را بهعنوان دبیرکل آغاز میکند. در اجالس فوقالعاده وزارتی این مجمع از زحمات محمدحسینعا­دلیقدردانی­شد.

عادلـــی در گفتوگو با شـــانا با اشـــاره بـــه اینکه عوامل اصلی تأثیرگـــذ­ار بر بازار انرژی و گاز نشان دهنده این است که دنیا به انرژی بیشتری نیاز دارد و انرژی پاک از همه مهمتر جلـــوه میکند، تصریح کرد: آمارهانشان­میدهدکهتقا­ضابرایانرژ­ی و گاز رو بـــه افزایـــش اســـت و تقاضا برای انرژی اولیه و گاز به ترتیب تا ســـال 0۴02، 30 و 53 درصد افزایش مییابد.

بهگفتهعادل­ی،تقاضابرایگ­ازطبیعی در سال 20۴0 میالدی به سمت کشورهای غیرعضـــو ســـازمان توســـعه و همکاری اقتصادی(DCEO)تغییرمسیرم­یدهد. ■ پیشنویسبیا­نیهنشستسرا­نمجمع کشورهایصاد­رکنندگانگا­ز

در پیـــش نویـــس بیانیـــه پایانـــی چهارمیـــن نشســـت ســـران مجمـــع کشـــورهای صادرکننـــ­ده گاز (جـــی یـــی ســـی اف) نیزبر لـــزوم افزایش همکاری کشـــورهای عضو و اتخاذ سیاســـتها­ی هماهنگ بهمنظور افزایش درآمدهای ملـــی کشـــورهای عضـــو ایـــن مجمع از محـــل صادرات گاز طبیعـــی با توجه به چالشهای پیـــش روی بـــازار گاز تأکید شـــد. از دیگرمفـــا­د مهـــم ایـــن بیانیه، تأکید بـــر رد تحریمها و لزوم اقدامهای هماهنگ کشورها برای مقابله با اعمال تحریمهـــا­ی یکجانبـــه از ســـوی برخی کشـــورها علیـــه یک یا چند کشـــور عضو مجمع کشـــورهای صادرکننده گاز بود. زیـــرا ایـــن موضـــوع امنیت عرضـــه گاز طبیعی را با خطر روبهرو میکند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran