Iran Newspaper

امروز؛ اجرای افزایش قیمت نان

-

گــــروه اقتصــــاد­ی / قیمــــت نــــان از امروز به طور رســــمی در تهــــران افزایش یافت و شهرســــتا­ن هــــا نیــــز از همین دوشــــنبه؛ مشمولاجرای­قیمتهایجدی­دخواهند شــــد. نانواها که از ثابــــت ماندن قیمتها طی چند سال اخیر ناراضی بودند، حاال به خواستهشان رسیدهاند. اما در میان مردم انتقادهایـ­ـــی وجــــود دارد. علــــی فاضلی، رئیــــس اتــــاق اصنــــاف در این بــــاره گفته بود:«افزایش ۵۱درصــــد­ی قیمت نان در تهران بــــا تعیین وزن چانه نــــان از طریق اتاق اصنــــاف ایران اعمال میشــــود و در دیگر استانها از طریق استاندارها اعمال خواهد شد.» ■ تعزیرات: افزایشها03 درصدیاست

امــــا محمــــدی، مدیــــر کل تعزیــــرا­ت حکومتــــی اســــتان تهــــران معتقد اســــت قیمتهــــا در تهــــران، بیــــش از ۰3درصد افزایش یافته، او روز گذشته گفت:«آنچه در تهــــران رخ داده ایــــن اســــت کــــه عالوه بــــر افزایش ۵۱ درصدی قیمــــت نان وزن چانه یا خمیر نان را هم نســــبت به ســــال 3۹3۱ کاهــــش دادهاند و با بررســــی دقیق به این نتیجه میرســــیم که با کاهش وزن چانه و افزایش ۵۱درصدی قیمت به طور میانگیــــ­ن، قیمت نان حــــدود ۲3 درصد افزایــــش یافتــــه اســــت.» با این حســــاب، مصوبه تنها بر افزایش قیمت نان داللت دارد، نــــه کاهــــش وزن، اما از این دســــتور، تخطی شده است. محمدی افزود: «حتی وزنهایی که در سال 3۹3۱ مصوب شده، از اســــتاند­ارد هم کمتر است و برای نمونه وزن خمیر نان ســــنگک در گذشته ۰۵۷ تا ۰۰8 گرم بود و در مصوبه سال 3۹3۱ هم ۷۶۶ گرم تعیین شــــد اما در مصوبه اخیر آن را ۰۶۵ گرم تصویب کردند.»

به اعتقاد مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران، آنچه به مردم اطالعرسانی میشــــود بــــا آنچــــه در واقعیــــت اتفــــاق میافتــــد، تفــــاوت دارد. در تهــــران، اتــــاق اصناف بــــه کار نانواییها نظارت دارد و در اســــتانه­ای دیگر و حتی شهرســــتا­نهای اســــتان تهران کار به اســــتاند­اران ســــپرده شده است. هر اســــتانی میتواند تا سقف ۵۱درصد این افزایش قیمت را لحاظ کند که در تهران، سقف آن اجرا شده است. در روزهای آینده، قیمت نان در شهرستانها هم افزایش خواهد یافت.

البته بر اســــاس صحبتهــــا­ی رئیس اتاق اصناف تهران، طی ســــه سال گذشته قیمت نــــان ثابت بــــوده اســــت. فاضلی، رئیس اتاق اصناف میگوید:«ســــه ســــال اســــت ما هیچ افزایشــــ­ی در بحــــث بهای نــــان نداشــــته­ایم، در حالــــی کــــه عوامــــل تأثیرگذار زیادی همچون دستمزدها، نرخ حاملهای انــــرژی ...و در افزایش قیمت کاال و خدمات مؤثر هستند. سه سال است کــــه هیچگونــــ­ه افزایشــــ­ی را در قیمت نان نداشــــتی­م و امروز هم حداقــــل افزایش را لحاظکردهای­م.»

فاضلــــی همچنیــــن بــــا رد هرگونــــه محدودیت و اعمال فشار در سرعت دادن به این پروسه و عملی شدن این مصوبه، گفته است:«به هیچ وجه چنین موضوعی صحت نــــدارد و هیچ اجبــــاری در اجرایی شــــدن این مصوبــــه از اول آذرماه، یا پایان آبانماه، وجود نداشــــته اســــت. بهعنوان عضوی از ستاد و رئیس اتاق اصناف هرگز تأکیــــدی بر اجــــرای این طــــرح از تاریخی خاص را نشنیدهام.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran