Iran Newspaper

نرمافزار «ویز» از نگاه وزیر و مدیران تاکسیهای آنالین

-

هرچنـــد زمـــان زیـــادی از ظهـــور شـــرکتهای تاکســـی آنالیـــن در ایـــران نمیگـــذرد ولی هـــر روز خبرهایی از این کسب و کار مجازی از مقابله آژانسهای تاکسی تلفنی گرفته تا فیلتر نقشه مورد استفاده توســـط این شرکتهای آنالین، به گوش میرسد.

بـــه گزارش«ایـــران»، اپلیکیشـــ­ن مسیریابمور­داستفادهبر­ایشرکتهای تاکســـی آنالین، «ویز» است که از همان ابتـــدا بـــه دالیل مختلـــف، فشـــارهای­ی برای مسدودســـا­زی آن وجود داشـــت و سرانجام هم چندی پیش به طور کامل فیلتر شـــد، اما دوباره مورد استفاده این شرکتها قرار گرفت و حال دوباره، پس از بررســـی حقوقـــی و با حکـــم قضایی، استفاده از این نرم افزار از 30 آبان توسط تاکســـیها­ی آنالین ممنوع اعالم شـــده اســـت. در همیـــن زمینه محمـــد جواد آذری جهرمی وزیـــر ارتباطات و فناوری اطالعـــات طـــی سلســـله توئیتهایــ­ـی درباره این نرمافزار و چگونگی فیلتر آن توضیحاتی داد. وی با انتشـــار توئیتی به ذکرچندنکته­دربارهاپلی­کیشنمسیریا­ب «ویـــز» پرداخت و گفت: حکم انســـداد این برنامک (اپلیکیشن) یک سال پیش توســـط یکی از قضات مشهد صادر شده و دلیل آن هم ســـهامدار­ان اسرائیلی آن هستند. نصب بیشتر این برنامک باعث افزایش ارزش این شـــرکت میشود و بر همین مبنا حکـــم قضایی صادر شـــده اســـت. وی با بیان اینکه این برنامک در ایـــران دارای بیش از نیـــم میلیون کاربر بوده اســـت، افزود: به رغم انســـداد این برنامک در همان زمـــان، کاربران زیادی بخصوص رانندگان تاکسیهای آنالین با بهرهگیری از فیلترشکن همچنان از این ابـــزار به دلیل قابلیت های بـــه روز بهره میبردند.جهرمیادامه­داد:اخیراًسهام این شرکت توسط گوگل خریداری شده و ظاهراً بخشـــی از ســـهام آن همچنان در اختیار شرکت اســـرائیل­ی است. به گفته وی،مجموعرانند­گانتاکسیها­یآنالین بهبیستهزار­کاربربیشتر­نمیرسدکهدر مقایسه با مجموع کاربران این برنامک سهمقابلتوج­هیندارند.وزیرارتباط­ات تأکیـــد کرد: با توجـــه به اینکـــه در قانون نقش مســـتقیم حمایت از تولید داخل بر عهده دســـتگاه قضایی نیست، بعید به نظر میرسد این دستور قضایی برای حمایت از اپ بومی باشـــد و البته نحوه اقدام شـــرکتهای تاکســـی آنالین برای اعمال دستور قضایی، جای بررسی دارد. وی در یک توئیت هم نوشـــته است: اگر بیندیشیم که رشد شرکتهای اسرائیلی باعث رشـــد اقتصاد رژیمی خواهد شـــد که همواره علیه مردم ایران عمل کرده، از تحریمها گرفته تا اقدامات تروریستی، طبیعتاً در استفاده از این ابزار مالحظات بیشتریخواه­یمکرد. ■ انگشتاتهام­بهسمتتاکسی­یابها

در همیـــن راســـتا، دســـتگاه قضایی کشور تمام سرویسهای اینترنتی حمل و نقـــل را موظـــف کرد از ســـاعت ۴۲ روز 03آبـــان از ارائه خدمات بـــه رانندگانی که در ســـفرهای خـــود از مســـیریاب ویز اســـتفاده میکنند خـــودداری کنند و این دستورشامله­مهسرویسهای­اینترنتی درخواست خودرو میشود. این موضوع توســـط تاکســـییا­بهای اینترنتـــ­ی در توضیحمسدود­سازیدسترسی­آندسته از رانندگان بود که اپلیکیشن «ویز» را روی گوشی خود داشتند.

در واکنـــش بـــه اعـــالم ممنوعیـــت اســـتفاده از نـــرم افـــزار «ویـــز»، مدیـــر ارشـــد فناوری یک تاکسییاب اینترنتی در گفـــت و گو بـــا یکـــی از خبرگزاریها درباره نحوه دسترســـی اپلیکیشنها به اطالعـــات کاربـــران گفت: مـــا صرفاً در نسخه اندروید به رانندگان هشدار عدم اســـتفاده همزمان از «ویز»و اپلیکیشن تاکســـیها­ی آنالیـــن را دادیـــم، زیـــرا سیســـتمعا­مل اندروید بـــرای در اختیار گذاشتن فهرست برنامههای موجود در گوشی نیاز به دسترســـی خاصی ندارد، اما بـــه هر حال به گالـــری و عکسهای کاربراندست­رسینداریم.

حســـین مرادقلی مدیر ارشد فناوری یک تاکســـی یاب اینترنتی در پاســـخ به اینکهچرادس­ترسیرانندگ­انبهمسیریا­ب ویز مسدود شده اســـت گفت: حدود دو هفته پیش، دستور قضایی مسدودسازی ویز به ما ابالغ شد و طبق آن ملزم شدیم به رانندگانی که «ویز» را روی گوشیشان نصب کردهاند اجازه استفاده از پلتفرم و اپلیکیشن خود را ندهیم. دلیل مسدود شدن اپلیکیشن تاکســـی آنالین ما برای رانندگاننی­زهمیندستور­دادگستریکل کشور بود.

وی دربـــاره پیشـــینه جنجالهـــا­ی مربوط به «ویـــز» نیز توضیح داد: بحث عدم اســـتفاه از «ویز» در ایـــران از حدود شش ماه پیش شروع شـــد که در همان زمـــان نیز فیلتر شـــد، اما پـــس از انتقال ســـرورهای این سیســـتم به ســـرور ابری گوگل، عمالً امکان فیلتر کردن آن وجود نداشت و به همین دلیل دستگاه قضایی چنیـــن راهحلـــی را در پیـــش گرفت. ما جلســـات متعددی با مقامـــات قضایی داشـــتیم و در این جلسات اعالم کردیم که ایـــن حرکت برای کاربران مشـــکالت جدی خواهد داشت و عالوه بر این هیچ جایگزیـــن داخلـــی یا خارجی مناســـبی برای «ویز» وجود ندارد. در این جلسات اطالعات و آماری را با مقامات قضایی و دادگستری به اشتراک گذاشتیم. این آمار مربوط به رانندگانی بود که به طور مداوم از اپلیکیشـــ­ن «ویز» استفاده نمیکردند و بر اســـاس آن مشـــخص شـــد کـــه این راننـــدگا­ن تا 0۴ درصد زمان بیشـــتری را در هر سفر طی میکنند که این موضوع نســـبت مســـتقیمی بـــا افزایـــش میزان ترافیک، آلودگی هوا و مصرف ســـوخت دارد.

ایـــن مدیـــر ارشـــد فنـــاوری افـــزود: موضـــوع ممنوعیت«ویـــز» به هر ســـه شرکت تاکســـی آنالین موجود در ایران ابالغ شده است. این مدیر ارشد فناوری با تأکید بر وجود راهکارهایی برای حفظ اطالعات کاربران اظهار کرد: ما برخی از اطالعات کاربرانمان را در دیتاسنترها­ی امـــن و بـــه صـــورت کامـــًال محرمانـــه ذخیرهســـا­زی میکنیم. ایـــن اطالعات طبقهبندیشـ­ــده و فـــوق محرمانـــه هســـتند و دسترســـی الیهالیـــ­ه بـــه آنها وجود دارد. همچنین بزودی در نســـخه جدیـــد نرمافزار مســـافران ایـــن امکان ارائه میشـــود که دسترسی به تاریخچه ســـفر کاربران تنها از طریـــق رمز عبوری ‪)Pin Code(‬ که خودشان در اپ تعریف میکنندامکا­نپذیرباشد.

وی در پاســـخ به اینکه دسترســـی به اطالعات گوشـــی کاربران چقدر اســـت و چه اطالعاتـــ­ی ذخیره میشـــود، گفت: اطالعاتـــ­ی که ما ذخیره میکنیم مربوط به اطالعات حساب کاربراز جمله شماره تلفـــن، آدرس ایمیل و مشـــخصات هر سفراستاماد­سترسیبهشما­رهتلفنها و گالری گوشـــی به هیـــچ عنوان صحت ندارد.

وی درباره دسترســـی بـــه Contacts و Media نیـــز توضیح داد: به دالیل فنی ما ناچار به داشتن چنین دسترسیهایی هســـتیم و دسترســـی بـــه حســـابهای گوگل را نیـــاز داریم. در اندروید ۶ به بعد ســـرویس حســـاب گوگل بـــه Contacts تغییـــر پیدا کـــرد. به همین دلیـــل برای دسترســـی به حســـاب گوگل افـــراد باید اجازه Contacts را از آنها داشـــته باشیم. البته داشـــتن دسترســـی برای مـــا صرفاً منوط به حســـاب گوگل کاربر اســـت و نه دفترچهتلفن­ش.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran