Iran Newspaper

کرملین : حضور نظامی امریکا در سوریه ، اشغالگری است

«واشنگتن پست» از تصمیم ترامپ برای ادامه حضور نظامی در سوریه پساداعش خبر داد

-

گروه جهــان/ ســپتامبر ،2014 حضور گروه تروریســتی داعش در سوریه بهترین بهانه را در اختیــار امریــکا و متحدانش قــرار داد تــا بــا تشــکیل ائتالفی موســوم بــه ائتالف بینالمللــ­ی ضــد داعــش، نظامیــان خود را وارد خــاک ســوریه کنــد. امروز بــا مبارزه جدی و تالش شبانه روزی نیروهای ارتش سوریه و متحدانش، اثری از تروریستهای داعــش در خاک کشــور بحران زده ســوریه نیســت و بهانــه حضــور نظامــی امریکا در این کشــور از بین رفته است اما از واشنگتن خبر میرســد ارتش امریکا بنــای رخت بر بستن از ســوریه را ندارد و در واقع از همان ابتدا هم داعش را دســتاویزی برای توجیه حضور نظامیاش در سوریه قرار داده بود و در پشت پرده اهداف خود را دنبال میکرد. روزنامه امریکایی واشــنگتن پســت، رسانه منتســب بــه جمهوریخواه­ــان نخســتین رسانهای بود که چهارشنبه گذشته با انتشار گزارشی مبنی بر حضور نامحدود امریکا در سوریه، توجه جهان را به این مسأله جلب کرد و البته واکنشهایی را هم برانگیخت.

به گزارش «ایران» به نقل از راشاتودی، درگزارشواش­نگتنپستبهن­قلازچندین مقام امریکایی که خواستند نامشان فاش نشــود، آمــده اســت، دولــت ترامــپ «در حــال توســعه اهــداف خــود در ســوریه» از جملــه «احتمــاالً حضور نامحــدود» برای حمایت از نیروهای ُ کرددموکرات­یک سوریه اســت. بســیاری از رســانهها و تحلیلگــرا­ن بینالمللــ­ی از جملــه راشــا تــودی بــر این باورنــد که پیشــرفتها­ی نیروهای نظامی ارتش ســوریه و همپیمانان روسی و ایرانی بشاراسد،رئیسجمهوری­سوریه،شکست داعــش در ســوریه را اجتناب ناپذیــر کرده است و این مسأله از یک سو توجیه حضور نظامی امریکا در سوریه را از بین میبرد و از سوی دیگر امریکا را نسبت به قدرت گرفتن مجدد دولت دمشــق و شــخص بشار اسد نگران کرده اســت. بنابر اعالم وزارت دفاع روسیه، در حال حاضر بیش از ۸۹ درصد از اراضی تحت کنترل داعش در ســوریه آزاد شــده و جنگندههای روســی در هفته اخیر بیش از هزار و 320 موضع تروریســته­ا را نابود کردهاند. در گزارش روزنامه واشنگتن پســت نیــز بــه ایــن تحلیــل اشــاره شــده و آمــده بود: خروج ناگهانی امریکا از ســوریه میتواند قلمرو حاکمیتی اسد در سوریه را افزایش دهد و نجات سیاسی او را تضمین کنــد؛ نتیجهای که به معنای پیروزی ایران، متحد نزدیک اسد است. برای جلوگیری از تحقق چنین نتیجــهای مقامات امریکایی میگویند قصد دارند حضور نظامی خود را در شمال سوریه حفظ کنند. ■ خشماردوغان ازبازیتازه­واشنگتندرس­وریه

به گزارش راشا تودی، این اقدام امریکا بدیــن معناســت کــه واشــنگتن فعاالنه از جنبشهای جداییطلبان­ه کردها حمایت خواهــد کــرد تــا در مقابل دمشــق و تهران کــه میکوشــند تمامیــت ارضی ســوریه را حفظ کنند، بایستد. گویا مقامات ترکیهای نیــز ســیگنالها­ی وجــود چنیــن طرحــی از ســوی واشــنگتن را دریافــت کردهانــد، زیــرا دیروز جمعــه رجب طیــب اردوغان، رئیــس جمهــوری ترکیه نســبت بــه ادامه حمایــت امریکا از کردهای شــمال ســوریه پس از نابودی داعش در مصاحبه با شبکه تلویزیونــ­ی هابــر ترک گفت ممکن اســت بــا رئیس جمهــوری امریــکا تلفنی تماس بگیرد و شــخصاً از وی دربــاره علت تداوم اقدام امریکا به ارسال سالح برای کردهای سوریه سؤال کند.

مقامهــای امریکایــی امیــد دارنــد، از حضور نظامی کشورشــان در شمال سوریه بــرای اعمال فشــار علیه اســد در راســتای مشــارکت در مذاکرات صلح ژنو اســتفاده کننــد. زمانــی که مذاکــرات سیاســی در ژنو در ســال 2012 آغــاز شــد، مخالفــان دولت دمشــق با کمکها و حمایتهــای غرب و برخیکشورها­یعربیبخشقا­بلتوجهی از ســوریه را تحــت کنتــرل خود داشــته و از ایــن رو بــرای طرح درخواســت خود مبنی بر برکناری اســد به عنوان بخشی از فرآیند ســازش، دســت باالتری داشــتند اما امروز که دولت دمشــق توانسته کشــور را از وجود تروریســته­ا پاک کند و بسیاری از مناطق تحــت تصــرف تروریســته­ا و مخالفان را آزاد کنــد، دســت برتــر در هر مذاکــرهای با دولت اسد است. مسألهای که برای امریکا و متحدانش قابل قبول نیست بویژه اینکه روســیه و ایــران صراحتــاً اعــالم کردهانــد، برکنــاری اســد بــه هیــچ عنــوان بخشــی از فرآیندسازش­نیست. ■ شکستامریکا­ومتحدانش

جیمز ماتیس، وزیــر دفاع امریکا هفته گذشــته درباره اینکه نیروهــای امریکایی تا چه زمانی در ســوریه خواهند بود، توضیح داد: مــا در حــال حاضــر پیــش از تحقــق ســازش سیاســی میــان اســد و مخالفــان ســوری از ســوریه خــارج نخواهیم شــد. ما اطمینــان حاصل خواهیم کرد که شــرایط را برای تحقــق راه حل دیپلماتیک فراهم ســاختهایم. ایــن اظهــارات ماتیــس در حالــی اســت کــه روزنامه روســیا الیــوم در ســرمقاله خــود درباره علت خارج نشــدن نظامیــان امریکایــی از ســوریه نوشــت، امریکا و متحدانش ســودای برکناری اســد و جایگزینی او با یک عنصر دســت نشانده را در ســر میپروراندن­ــد و بــرای عملــی شــدن این طرح نیز میلیاردهــ­ا دالر هزینه کردند اما طرحشــان شکست خورد. اکنون واشــنگتن نمیخواهد به شکســت طرح خــود در ســوریه اذعــان کنــد و بــه همین دلیــل با بهانههــای واهی حاضر نیســت نیروهــای خود را که به شــکل غیرقانونی در خاک سوریه مستقر کرده، از این کشور خارج کند. امریکاییها امیدوارند حضور ایــن نیروها به ابزاری بــرای جنگ جدید تبدیــل شــود کــه البته ایــن تــالش هرگز موفقیتآمیز نخواهد بود.

بــر اســاس آمارهــای رســمی، تعــداد نیروهــای امریکایــی در ســوریه 503 تــن اعالم شــده که وظیفه آمــوزش و کمک به نیروهای دموکراتیک را برعهده دارند. رقم واقعــی باالتر از این میزان برآورد میشــود که شــامل صدهــا نیــروی عملیاتــی ویژه، نیروهــای هوایی، نیروهای توپخانه و ســایر واحدهــای نظامی اســت کــه اقامتهایی موقتی در منطقه دارند. ماتیس گفته است امریکاتصمی­میدربارهتع­دادنیروهای­یکه در سوریه میمانند، نگرفته است. ■ واکنشروسیه بهادامهاشغ­الگریامریک­ادرسوریه

این در حالی اســت که روســیه به ادامه حضور امریکا در سوریه پساداعش واکنش نشان داده است. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه روسیا الیوم، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجــه روســیه در یــک گفتوگوی مطبوعاتی گفت: امریکا نه تنها بدون اجازه یــا دعوتی از ســوی دمشــق بلکــه با نقض اراده دولــت قانونــی این کشــور در ســوریه حضور دارد و در واقع اقدامات این کشــورو ائتــالف تحت رهبری آن چیزی شــبیه به اشــغالگری اســت. بــر اســاس قطعنامه ســازمان ملــل بــه شــماره ۴۵22، امریکا و جامعــه بینالملــل متعهد بــه رعایت اصول احتــرام به وحدت اراضی ســوریه بدون هیچ قید و شرطی هستند.

ســرگئی الوروف، وزیــر امــور خارجــه روسیه نیز هفته گذشــته به اشغالگر بودن امریکا در ســوریه اشــاره کرد و گفت روسیه و ایــران برخــالف امریکا به دعــوت دولت مشــروع دمشــق در ســوریه حضور دارند و این در حالی اســت که سوریه به طور مکرر حضــور امریکاییهـ­ـا در این کشــور را تحت عنوان اشغالگری توصیف کرده و خواهان خروج آنهاست. وی همچنین امریکا را به حمایت مستقیم از نیروهای داعش متهم کرده و گفت، این اقدامات واشنگتن اجازه گریختن داعشــیها را میدهد؛ اتهامی که وزارت دفاع امریکا رد کرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran