Iran Newspaper

ُخرم آن قیمت که مردم بسپارند به یاد!

- فریور خراباتی

ژاله اصفهانی شعر معروفی سروده که یک مقدار تغییر جزئــی و ترکیــب آن با افزایش قیمت نــان بدینصورت خواهد شــد؛ «گرانی صحنه یکتای هنرمندی ماست هر کسی قیمت خود خواند و از صحنه رود، تورم پیوسته به جاست. خرم آن قیمت که مردم بسپارند به یاد.»

حتمــا شــما نیــز ماننــد بنــده در جریــان گرانــی قیمت«نان» قرار گرفتهاید. قیمتــی که اخیراً برای انواع نــان اعــالم شــده همچنــان کمتــر از قیمتی اســت که ما سالهاســت به نانواییهــ­ا میپردازیم.ًبهعنــوان نمونه قیمــت «نــان بربری» کــه بنده شــخصا آن را با نوشــابه میخــورم از«0۵۶ تومــان» به «0۵۷ تومان» افزایش پیدا کرده اســت در حالی که نانوایی محله ما مدتهاست که نان بربری را «هزار تومان» میفروشد و این نشان میدهد که بازهم مسئوالن از مردم عقب هستند و این گرانی امروز برای مسئوالن تازگی دارد و برای ما خاطره است.

قصــه نــان لــواش کــه خیلــی جــذاب شــده اســت، دور نانهــای لــواش را دوستان«بالشــتی» میزنــد کــه مثــل دســتانداز و ســرعتگیر در گلوی شــما گیر میکند، وسط نان هم به قدری نازک است که آن طرف نان قابل رؤیت است.

نانســنگک که االن سالهاست یک کاالی لوکس محسوب میشود و برای افزایــش قیمت آن، نانواهــای گرامی روشهــای نوینی ابــداع کردهاند. بدین گونــه که شــما بــه نانوایی ســنگکی میرویــد مثل کافیشــاپ جلوی شــما منو میگذارند.نانســنگک ساده، نان ســنگک یک کم خشخاشی، نانسنگک یک رو خشخاشــی، نانسنگک دو رو خشخاشی، نان سنگک رفیق خشخاشی، نان خشخاشــی که کمی ســنگک در آن وجود دارد، نان خشخاشــی بدون سنگک، نان ســنگک با پایان باز(نانوا به اصغر فرهادی عالقهمند اســت)، نان سنگک ســبزیجات برای گیاهخواران(درحالیکه نان ســنگک عادی از گوشــت گوسفند درســت نمیشــود)، نان ســنگک گلگاوزبان(آرامشبخش برای بستنشینی کالً بســتبازی)، نــان ســنگک بــا طعــم امریکانو(احتمــاالً بــرای طرفــداران دیپلماسی لبخند) ...و

خالصــه کار دارد به جایی میرســد که پس فردا به نانوایی که میرویم، شــاطر میگوید: «این نون سنگک رو یه تن بزن، واسه پسرخاله خودمم همین رو گرفتم، بشور و بپوش!».

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran