Iran Newspaper

حراج بزرگ در «جمعه سیاه»

استقبال از تخفیف فروش به جایی رسید که «وب سایت» دو فروشگاه اینترنتی کشور از دسترس خارج شد

-

اولـیـــــ­ن اسـتـفــــ­ـاده از ‪،Black Friday‬ جمعهســــی­اه، بــــه ســــال ۱۶۹۱ برمیگردد. پلیــــس فیالدلفیا، از شــــلوغی شــــهر برای خریدهای سال نو کالفه شــــده بود و برای توصیف تراکم جمعیت و ترافیک آخرین روزهای سال، از جمعه سیاه استفاده کرد. رواج این اصطالح چندان رواج نداشت تا آنکه نیویورک تایمز در ســــال ۵۷۹۱، برای توصیف ۹۲ نوامبر با جمله «شــــلوغتر­ین و پرترافیکتر­یــــن روز خریــــد ســــال» از اصطالح جمعه ســــیاه استفاده کرد. بعد از این کار رســــانها­ی، جمعه سیاه رایج شد و در دهه هشــــتاد میالدی، بــــه عنوان یک ســــنت ویژه در فرهنگ کریسمس مطرح شــــد. فروشــــگا­هها و خرده فروشها بعد از گذشــــت ۱۱ ماه از ســــال، دغدغه فروش را پشت ســــر گذاشــــته­اند. به همین دلیل حراجهــــا­ی فــــوق العاده بــــا تخفیفهای ۰۱درصد تا ۰۹ درصدی برگزار میشود و تا روز کریسمس هرچه به دست آورند، سود خالصمحسوبم­یشود.

حــــاال دو ســــال اســــت که این ســــنت بــــه ایــــران نیــــز رســــیده اســــت. دقیقــــاً همزمان بــــا جمعه ســــیاه در دنیا، یکی از فروشــــگا­ههای اینترنتی، ســــال گذشته حــــراج آنالیــــن را شــــروع کرد و امســــال فروشگاهی دیگر نیز همراه شد. استقبال از خریدهای اینترنتی به جایی رســــید که ســــایت دو فروشــــگا­ه بزرگ از دسترس خارج شــــد. برخی کاالها در این حراجها تخفیفهــــ­ای جدی داشــــتند. تــــا جایی که مثــــالً گوشــــیها­ی آیفون بــــا تخفیف ۰۰۷ هزار تومانی در نخســــتین دقایق به فروش رفت. بعضــــی از نمایندگیها­ی تلفن همراه و خرده فروشیهای کوچک در اندازه صفحههای اینستاگرام­ی نیز از این ســــنت تقلید کردند و کاالهایشان را بــــا حراج در طــــول روز جمعه به فروش گذاشــــتن­د. از میــــزان گــــردش مالی این فروشــــگا­هها اطالعاتی در دست نیست اما با از دســــترس خارج شــــدن سایتها و کاالهایی که به ســــرعت در چند دقیقه تمــــام میشــــوند، میتــــوان اســــتقبا­ل گسترده را برآورد کرد.

■ درجمعهسیاه­جهانچهمیگذ­رد؟

از ســــال ۶۰۰۲ تــــا حــــاال، ۷ نفــــر در ایــــن جمعه کشــــته شــــدهاند. بــــه روایت فاکسنیوز،درسال8۰۰۲،جمعیتیبیشت­ر از دو هزار نفر چند ساعت مقابل فروشگاه Wal-Mart در نیویــــور­ک منتظر بودند تا ســــاعت ۵ صبح، برسد. آنها بیتاب شده بودند و وقتی در فروشگاه باز شد، به داخل هجــــوم بردنــــد و کارمند ۴3 ســــالهای زیر دســــت و پای آنها مرد. آخرین مرگ برای خرید در جمعه ســــیاه نیز مربوط به سال 3۱۰۲ اســــت. مــــردی در السوگاس یک ســــینمای خانگی را از فروشگاه به سمت خانهاش میبرد کــــه در راه با دزدی درگیر و بــــه ضرب گلوله کشــــته شــــد. در این روز کاالهای بیکیفیت یا چیزهایی که در طول سال به فروش نرفتهاند، حراج نمیشود، شــــرکتها­یی مانند الجی، سامســــون­گ، توشــــیبا، آدیــــداس و … نیز کاالهایشــ­ــان را به حــــراج میگذارنـــ­ـد. میانگین قیمت حــــراج ‪3۲ ۵۱۰۲،‬ درصد و دو درصد کمتر از سال گذشــــته بود. اما برند توشیبا، برای تلویزیونها­یش ۰۷ درصد تخفیف داده بود. سال گذاشــــته طی چهار روز حراج، ۰۵ میلیــــار­د و ۰۰۹ میلیــــون دالر خریــــد انجام شد که البته ۱۱ درصد کمتر از سال قبل بوده اســــت. بر اســــاس گزارش سی ان بیســــی، ۴.۷3۱میلیون امریکایی در برنامههای خرید جمعه ســــیاه شرکت میکنند. ســــال گذشــــته تارگــــت دومین فروشــــگا­ه بزرگ امریــــکا در هــــر دقیقه 3هزار و ۰۰۲ دستگاه تلویزیون فروخت. آمــــازون، ســــایت فــــروش آنالیــــن در نخستین ســــاعت ۰۰۱ هزار اسباب بازی فروخت و وال مارت، نخستین فروشگاه بــــزرگ امریــــکا ۰۵۱ میلیــــون بوقلمون فروخــــت. در ســــال ۵۱۰۲، تنهــــا خــــرده فروشــــیه­ای آنالیــــن ۶۰۱ میلیــــار­د دالر روی هم رفته فروش داشتهاند. گزارش بلومبرگ نیز نشــــان میدهد که امسال علی بابا، سایت دیگر فروش آنالین، در هر ثانیه ۶۵۲ هزار تراکنش داشته است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran