Iran Newspaper

توصیههایمه­مآتشنشانی به زلزله زدگان

-

گروه حوادث/

سخنگوی سازمان آتشنشانی تهران در رابطه با خطرات پیش روی زلزله زدگان کرمانشاه هشدار داد. سید جالل ملکی گفت: در پی زمین لرزه 3.۷ ریشتری در برخی مناطق استان کرمانشاه، اکنون شاهد هستیم که شهروندان و روستاییان مجبور به زندگی در چادرهای مسافرتی شدهاند، اما باید بدانیم بدون شک زندگی در چادر خطرات بسیار زیادی بهدنبال دارد و درخواست ما این است که مردم زلزله زده تا زمانی که در چادر زندگی میکنند به نکات ایمنی توجه جدی داشته باشند.

سخنگوی سازمان آتشنشانی تهران با اشاره به آغاز فصل سرما در استان کرمانشاه اظهارکرد: سامانه بارشی جدیدی وارد استان کرمانشاه شده و به همین خاطر نیز هوا در سراسر این استان سردتر میشود.

در این شرایط، افراد برای کاهش سرمای هوا اقدام به روشن کردن وسایل گرمایشی نفتی یا برقی میکنند که این کار میتواند خطراتی را برای آنها بهدنبال داشته باشد.

وی با هشدار نسبت به خطرات آتش گرفتن چادرهای افراد زلزله زده خاطرنشان کرد: هموطنان زلزله زده کرمانشاه باید توجه داشته باشند که چادرهای آنها از جنس برزنت یا پالستیک است که این دو جنس قابل اشتعال بوده و با کوچکترین جرقهای به طور کامل شعله ور میشود.

سخنگوی سازمان آتشنشانی در خصوص حوادث متعدد پیش آمده پس از زلزله ۵ دی ماه سال 2۸ در بم کرمان تصریح کرد: بهعنوان یک آتشنشان ۶1 روز در زلزله بم حضور داشتم. آن زمان در چندین حادثه، شاهد آتش گرفتن چادرهای زلزله زدگان بودیم.

وی درباره راهکارهای الزم برای جلوگیری از مرگ زلزله زدگان بر اثر گازگرفتگی یا آتشسوزی در چادر نیز گفت: افراد زلزله زده باید توجه داشته باشند که اگر از وسایل گرمایشی نفتی استفاده میکنند، حتماً مخزن آن را در خارج از چادر روشن کرده و زیر وسیله گرمایشی نیز شیئی قرار دهند تا وسیله به طور مستقیم با کف چادر ارتباط نداشته باشد. اگر زلزله زدگان از وسایل گرمایشی برقی استفاده میکنند نیز باید توجه داشته باشند که سیم وسیله اتصالی نداشته باشد و حتماً از سیم روکش دار استفاده شود.

ملکی با بیان اینکه «برای جلوگیری از گاز گرفتگی باید حتماً روزنهای از چادرهای زلزله زدگان باز بماند» ،خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از گاز گرفتگی، افراد زلزله زده باید توجه داشته باشند که باید روزنهای از چادر را باز گذاشته تا از مسمومیت با منوکسید کربن جلوگیری شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran