Iran Newspaper

جذب حداکثری

- غالمعلی دهقان فعال سیاسی

بــرای کشــوری که در مســیر رشــد و توســعه قــرار دارد ضــرورت اســتفاده از تمامــی شایســتگان در اداره و تمشــیت امور کشــور امری عقانی محسوب میشود. معاالسف مدتی است برخی سخن از حذف یک جناح در اداره کشــور میگوینــد و این در حالی اســت که قرار نیســت جناحی حذف شــود بلکه قرار است از تمامی شایســتگان اعتدالی فراتــر از یک جناح در اداره کشــور استفاده شود. در این باره نکات زیر قابل توجه است. ۱- نگاهــی گــذرا بــه کشــورهای خاورمیانــ­ه نشــان میدهــد یکــی از دالیــل بحرانهــای ایــن کشــورها، قبضه کــردن قــدرت و در اختیارگرفت­ن آن توســط بخشــی از اهالی سیاســت و به بازی نگرفتن دیگر نیروهای سیاسی بوده است. عقانیــت حکم میکنــد از این تجربه درس عبرت گرفته و عــاوه بر برگزاری انتخابــات که خوشــبختان­ه در کشــور ما نهادینه شــده، در اداره کشــور از شــور و مشــورت با رقبای سیاســی هم دریغ ننموده و با تعامل ســازنده آنها را هم در کشور مشارکت دهیم.

٢- در خرداد ٢٩3۱ و همچنین در اردیبهشــت سال جاری شخصیتی مورد اقبــال جامعــه قــرار گرفت که خــود را فراجناحی معرفــی نمــود. وی بعداً در چینش کابینه هم چنین عمل نمود و از اصاحطلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل استفاده کرد. این رویکرد در انتخاب استانداران هم کم و بیش خود را نشان داد. بنابراین اگر در یکی از زیرمجموعهه­ای ریاست جمهوری یعنی نهاد و دفتر رئیس جمهوری هم این مشی دیده شود، جای تعجب ندارد چرا که در اداره کان کشور هم این نگرش وجود داشته است.

3-اصــوالً نگاهــی به شــخصیت رئیس جمهــوری و بخصوص ســابقه کار تشکیاتی وی نشان میدهد او از استقال فکری مخصوص به خود برخوردار بوده و در چینش نیروها روش مخصوص به خود را داشــته اســت. برای مثال در مجمع عقای تشکیل شده در مجلس شورای اسامی دوم در کنار روحانی هم نیروهای سیاسی موسوم به چپ آن زمان بودند و هم از چهرههای مشهور به جناح راست و هم مستقلهای سیاسی. بنابراین استفاده از چنین روشی در دفتر وی جای تعجب ندارد.

۴- واقعیت این است رأی تقریبی 0٢ میلیونی معروف به خاکستری تعیین کننده چند دوره انتخابات ریاســت جمهوری اخیر بوده است. رأیی که جناحی نبوده و در یک هفته آخر شکل میگیرد. بنابراین هیچ جناحی نمیتواند خود را فاتح مطلق انتخابات قلمداد کند. این رأی نشان داده تحت تأثیر کاریزمای یکی از کاندیداها شکل میگیرد. بنابراین بیشتر از آن که حامیان فرد پیروز مؤثر باشــند کاریزمای فرد پیروز عامل موفقیت بوده اســت. رأی جناحی الزم است اما کافی نیست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran